מחקר של אוניברסיטת סטנפורד: הישגי תלמידים שבחדרם מכשיר טלביזיה ירודים משל חבריהם

את המחקר הזה לא כתבו 'מוכיחים בשער' חרדים שאצלנו נהנים להציגם כ'נבערים' שאינם בני קידמה  אלא חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד. הם גילו שתלמידים שבחדרם מותקן מקלט טלוויזיה מקבלים ציונים נמוכים, בהשוואה לחבריהם שבחדרם אין מכשיר כזה. לדברי החוקרים,  כל עוד הטלוויזיה מותקנת בחדר חבל על הזמן שהם משקיעים אפילו בהכנת שיעורי הבית והם לא יביאו תוצאות.

מהמחקר עולה  שהפערים ברמת הציונים בין אלו שיש להם טלוויזיה בחדר לאלו שאין להם אינם תלוים במשך הזמן שהתלמידים יקדישו לחזרות ולהכנת שיעורי בית ואין לכך כל קשר למסקנות. "מחנכים והורים מחפשים תמיד דרכים לשפר את ציוני הילדים. המחקר הזה מראה שצעד פשוט כמו הוצאת הטלוויזיה מחדר הילדים או אי הכנסתו לשם מלכתחילה, הוא צעד חשוב יותר מלדרבן אותם להכנת שעורים ולשינונם", אמר עורך המחקר, תומס רובינסון.

במחקר נטלו חלק 350 תלמידי כיתה ג' מבתי ספר בצפון מדינת קליפורניה. לחוקרים התברר שבחדריהם של 70 אחוז מהילדים היו מכשירי טלוויזיה. תלמידים אלו פגרו בממוצע 7-9 נקודות אחרי חבריהם במבחנים שנערכו בתחום המתמטיקה, קריאה וכישורי שפה. "המחקר אינו מוכיח שהוצאת הטלוויזיה כשלעצמה תביא לשיפור בציונים אבל הוא מצביע על כך שמדובר במהלך מועיל מאוד", אומר רובינסון.

מחקרים קודמים שערך רובינסון הראו שצמצום משך החשיפה למכשיר הזה תרם רבות גם לשיפור מצבם הגופני והנפשי של ילדים – החל מירידה במשקל, וכלה במניעת התנהגות תוקפנית וכמובן ירידה דרסטית בכמות משחקים ומוצרים אחרים שהילדים דורשים מהוריהם שיקנו להם בעקבות החשיפה לפרסומות…

החוקרים לא יכלו לקבוע באופן חד משמעי מהו הקשר בין ההישגים הלימודים לבין צפייה במסך. המחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד אינו מתייחס כלל לתכנים הפסולים, והוא נוטה, קודם לכל,  לתלות את הסיבה בכך שהיא מקצרת את שעות השינה של הילד. המחקר קובע עוד שההורים המונעים הכנסת טלוויזיה הם אכפתים יותר וממילא מגלים מעורבות יתר בחינוך ילדיהם.

"לצערינו טלוויזיה בחדרי ילדים הפכה לנורמה", אומר רובינסון, "מבחינתו של הורה קצר-רואי זהו פתרון  המבטיח תעסוקה לילד ושקט למבוגרים. הבעיה היא שההורים והילדים משלמים על ה"פתרון" הזה ביוקר.  פרט לנזקים הלימודים הנגרמים לילד ההורים גם מאבדים את השליטה עליהם.