מבקשים מבורא עולם 'תרחם עליי, כך וכך אני נכשל, תעזור לי לעשות תשובה'.

הרב שלום ארוש שליט”א : זה הזמן לחזור בתשובה

 השבוע התחלנו את שבועות השובבי’’ם .(בששת השבועות שקוראים בתורה בספר שמות: שובבי”ם- ראשי תיבות של: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים) 
האר”י ז”ל אמר שעכשיו, ששת השבועות הללו, הם זמן של תשובה… ואפשר לפעול בהם הרבה מאוד. 
יש כאלו שנוהגים לעשות צומות בשני וחמישי. יש גם עניין להגיד יותר תהילים, גם אלו שרגילים להגיד תהילים מידי ,בשבועות הללו נוהגים להגיד יותר תהילים. 
כי תהילים זה פותח את כל שערי התשובה. כתוב בליקוטי מוהר”ן שמי שרוצה לעשות תשובה שיהיה רגיל באמירת תהילים. כי תהילים גם מעורר את האדם לתשובה, וגם מביא אותו לשער ששייך לו. כי כל אחד יש לו שער שייך לו ,והתהילים פותח לאדם את כל השערים. 

לכן בימים הללו נוהגים להגיד יותר תהילים


וכמובן שצריכים להתרכז יותר בעניין של תשובה, לעשות תשובה, כל אחד עד איפה שידו מגעת. 
מסופר בזוהר על רבי אלעזר שהיה יושב לפני אבא שלו רבי שמעון. היו שם גם רבי יהודה, ורבי יצחק, ורבי חזקיה . 
רבי אלעזר שאל את רבי שמעון על העניין של התשובה, ורבי שמעון ענה לו – 
‘ראינו שהקב”ה רוצה בתשובת הרשעים.’ באמת אנחנו אומרים את זה בכל יום בתפילה, ‘הרוצה בתשובה.’ 
וזה דבר מאוד חשוב, וזה המפתח. אתה רוצה לחזור בתשובה? אתה יודע, בורא עולם, אבא שבשמיים רוצה שאני יעשה תשובה! 
זה הדבר הראשון, ‘הרוצה בתשובה.’ 
ופה ראיתי בליקוטי הלכות שרבי נתן כותב, שהצדיקים כל העניין שלהם זה איך להכניס דעת ורצון בכל אחד ואחד, שכל אחד ואחד יזכה לעשות תשובה. 
ואומר רבי נתן שעל ידי שהצדיקים מכניסים באדם את הדעת, על ידי זה הם מגרשים מהאדם את הרוח שטות. כי בוודאי הוא מלאכה גדולה ואומנות נפלא מאוד מאוד להאיר הדעת באנשים שנכשלו בעוונות. 
כי לקרב אנשים ולחזק אנשים שכבר לומדים ומתפללים ועוסקים בעבודת ה’, זה גם דבר נפלא מאוד, אבל אפילו אנשים שנכשלו בעוונות, ובפרט שיש שנכשלו כמו שנכשלו רחמנא לצלן, במזידים גמורים! והצדיק, הוא רחמן כזה, שאפילו לאותם שנפלו כל כך הוא מאיר בטובו וברחמיו את הדעת. 
והוא מלמד אותם שה’ איתם! 
כי למה אדם לא חוזר בתשובה? כי הוא חושב שהנה, הוא עשה עבירות, וגמרנו, ה’ שונא אותו, ה’ לא אוהב אותו, זהו זה. 
הוא חושב שהכל סגור לו והוא לא יכול לעשות תשובה. 
ועיקר מה שהצדיק מלמד את האדם זו הדעת הזו, שה ‘איתך! וה’ אוהב אותך! ועל ידי שהוא באמת מצליח להכניס באדם את הדעת הזו בזה הוא מגרש ממנו את הרוח שטות! 
בזה שהצדיק מכניס באדם את הדעת – ה’ אוהב אותך! ה ‘רוצה בתשובה שלך! ה’ רוצה אותך! ה’ איתך! אל תחשוב שאתה כבר רחוק מה’, לא! ה’ איתך! 
כי אפילו אם האדם הוא כמו שהוא ,תכף שמודיעים לו כי גם שם איפה שהוא נמצא, נמצא ה’ יתברך איתו, כמו שכתוב ‘השוכן איתם בתוך טומאתם’, שה’ שוכן עם עם ישראל בתוך טומאתם, אפילו במקומות הטמאים ביותר. 
 

והעובדה שה’ אוהב אותך!

הרי כל החיות שלך זה ממנו. וזו העובדה! שאפילו שעשית דברים נגדו, ואפילו את העוונות הכי גדולים והכי חמורים, ה’ יתברך ממשיך ומחיה אותך ,נותן לך, אז תדע שה’ איתך! 
ואז כשהצדיק מצליח להכניס באדם את הדעת הזו, תכף בורחת הרוח שטות. 
וה’ בעצמו יורד למצריים, למקומות הכי נמוכים, ‘אני ולא מלאך’, וה’ מכניע את כל הרשעות, ואדם שרוצה ומתפלל הוא יזכה בוודאי! 
והידיעות האלו, אלו הידיעות שנותנות לאדם את הכח לעשות תשובה. 
לא משנה איפה אתה נמצא, לא משנה איפה את נמצאת, ומה עבר עליך, תתחיל מעכשיו! 
תזכור! אבא שבשמיים אוהב אותך, אבא שבשמיים אוהב אותך! רוצה את התשובה שלך! רוצה שתדבר איתו, שתדברי איתו! 
ובפרט עכשיו בזמנים הללו, שאלו שבועות של תשובה, זמנים שיותר מסוגלים! 
ודאי שה’ הוא שומע תפילה, וכמו שאנחנו אומרים ‘כי אתה שומע תפילת כל פה’. וזו הנקודה שה’ חנן אותי להבין ולהסביר לאנשים – 
יש לך יצר הרע? נכון. אבל יש לך גם יצר טוב! והיצר הטוב זו התפילה האישית, ההתבודדות. 
כל פעם באים אלי בחורים, שבורים, מספרים לי שהם נכשלים במה שנכשלים. ומה לעשות? זאת המציאות שיש לך יצר הרע ולכן אתה נכשל. אבל יש לך גם יצר הטוב, תתחיל להשתמש בו! 
מה שכתוב ‘בראתי יצר הרע באתי לו תורה  תבלין’, התורה היא ודאי כח חזק ועצום מאוד, והיא עיקר גדול מאוד בכל המלחמה נגד היצר הרע. ובכל אופן, גם לתלמידי חכמים שעוסקים רוב ככל היום בתורה, ישנם נקודות שהם לא מצליחים להתגבר עליהן והם לא מוצאים עצה מה לעשות ואיך להתקדם בדבר הזה המסוים שהם עדיין נכשלים בו. 
ולכן היצר הטוב שהוא שייך לכולם, זה היצר הטוב של התפילה האישית וההתבודדות, וזה היצר הטוב העיקרי שעל ידו מנצחים את היצר הרע ומתקדמים בחיים. 
והיצר הטוב יבוא לידי ביטוי, כשאתה פשוט תקבע לעצמך זמן ,כל יום תבוא לדבר עם אבא שבשמיים: “רבונו של עולם ,יש לי כזה יצר הרע, וכתוב בגמרא הקדושה, שאלמלא הקב”ה עוזרו אין יכול לו, תוציא ממני את היצר הרע הזה ,תן לי את הכח להתגבר עליו, תן לי לדעת שזה הכל שטויות ,ואחרי מעשה אני סתם מצטער, תן לי את הכח שיעבור עליי יום נקי .” וכל אדם לפי העניין שלו. 
ועל ידי העצה הפשוטה הזו, השיחה עם הבורא יתברך שמו ,אדם יגלה שיש לו גם יצר טוב. ועל ידי שהוא יתמיד בשיחה הזו מידי יום, ויבקש בהתמדה על נקודה מסוימת שהוא נכשל בה, ולא יבהל מכל מה שעובר עליו ,רק ימשיך ויבקש ויבקש עד שה’ יושיע אותו, הוא יראה את עצמו איך שהוא משתנה והופך מרע לטוב, ורק יעלה מעלה מעלה. 
כי אפילו אדם שנכשל, וזה דבר שכל אחד צריך לדעת ,שאפילו אם הוא מתפלל על נקודה מסוימת להפסיק להכשל בה, זו לא עבודה של יום יומיים, צריכים עקשנות גדול ,והתמדה גדולה בתפילה יומיומית בהתבודדות .  

את הרצון! כי ברוחניות אדם צריך להתפלל ולהתפלל עד שה’ יתן לו! 

דבר שביעי, שכל דבר יש לו סך של תפילות, כך וכך כמות של תפילות. ואם אדם יקבל דבר בלי תפילה זה לא טוב ומזיק לאדם . 
ולמה? כי כשאדם מקבל דבר אחרי שהוא הרבה בתפילה הוא יודע שזה ה’ נתן לו ואין לו שום גאווה. אבל אדם שקיבל דבר בלי תפילה תכנס בו גאווה מהדבר הזה. 
לכן אל תרצה לקבל דבר בלי תפילה! 
ה’ יתברך אוהב אותך, וה’ יודע את המהות שלך, שאתה כולך  רק טוב! 
אנחנו מדברים עכשיו על תשובה, וצריכים לדעת שהתשובה זו תפילה. כמו שכתוב קחו עמכם דברים ושובו אל השם. ה ‘לא מבקש מאיתנו, רק שנדבר! איך עושים תשובה? מדברים! 
מספרים לבורא יתברך שמו, מה שעובר עליך, ואת היצר הרע שיש לך, את ההתמכרות שיש לך, את הקושי שיש לך ,ומבקשים מבורא עולם ‘תרחם עליי, תעזור לי, הנה כך וכך אני נכשל, תעזור לי לעשות תשובה על זה, ולא לחזור על זה עוד פעם.’ 
אז הרבה אנשים אומרים לי ‘מה אני אגיד לקב”ה שאני עושה תשובה, הרי אני יודע שאני אחזור על זה עוד פעם ‘– אז מה ,בגלל זה אתה לא צריך לעשות תשובה? אתה צריך לעשות תשובה, ובאותו זמן שאתה עושה תשובה ומדבר עם ה’ תגיד: 
“רבונו של עולם, יש לי יצר הרע, אם אני יעמוד עוד פעם בנסיון עוד פעם אני אכשל! לכן אני מתחנן בפניך תתן לי כבר את הכח להתגבר, תוציא ממני את הרוח שטות הזו, תמצא לי פתרון אמיתי, איך אני לא אחזור על זה יותר לעולם!” על זה גופא תדבר עם השם! 
ויהי רצון שכל אחד יזכה לעשות תשובה שלמה אמן כן יהי רצון. 
 וה' חנן אותי, לעשות סיכום של נקודות שאדם צריך לדעת אותם, ועל ידי שאדם ישנן את הנקודות הללו וידע אותם תמיד, וככה הוא לא יתן ליצר הרע לעבוד עליו. 
 
ואלו הנקודות שאדם צריך לדעת אותם, לפי הסדר, אחד אחד:  

דבר ראשון

אדם צריך לדעת שהמהות והרצון האמיתי שלו הוא רק טוב! 
זו המהות שלך, של הנשמה שלך הקדושה! ובאמת הרצון שלך האמיתי, הוא רק להיות טוב! ואתה צריך לדעת שהרע הוא לא שייך לך! כל הרע זה אך ורק היצר הרע שלך, ולא אתה! אתה נשמה קדושה, וכל כולך רוצה רק את הטוב. 
ולכן אתה צריך להתבונן, ולחפש את הטוב שלך, ולהאמין בטוב שלך, כי זה אתה! אתה נשמה! וכולך רק טוב! 
 

דבר שני

היצר הרע לא רוצה את העבירה, רק את העצבות שתהיה בה אחרי העבירה. 
כי היצר הרע רוצה לשכנע את הבנאדם שהמהות שלו זה רע ולהפיל אותו בעצבות. 
כי היצר הרע לא מרוויח כלום מעבירה. כי אדם שיעשה תשובה, אז מה היצר הרע הרוויח מעבירה, שום דבר. לכן עיקר מה שהיצר הרע רוצה זה להפיל את הבנאדם לעצבות ,ולהגיד לו שהוא רע ורשע, ואין לו תקנה. זה היצר הרע. 
ואדם צריך לזכור טוב שהעצבות היא העבירה הכי גדולה בעולם, ויותר גדולה מכל העבירות שבעולם. לכן תדע את זה! 
ואל תפול! 
 

דבר שלישי

אדם צריך לדעת שאין לו כח שום כח להתגבר על היצר הרע שלו בלי שהקב”ה יעזור לו. 
ולכן יוצא שהכל תלוי בתפילות של האדם. ולכן אדם צריך לדעת שעיקר התשובה זה לעשות תשובה על זה שלא התפללת מספיק. 
כי אם אדם היה מתפלל מספיק, ממילא הוא היה מתגבר על כל דבר ודבר. 
 

דבר רביעי

שאדם צריך לדעת שהבחירה לעתיד זה בידיים שלו! הבחירה לעתיד זה בידיים שלך! 
אבל אתה צריך לדעת, שנכון שאתה רוצה, והרצון זה טוב .אבל לא די בזה שאדם רוצה, אלא שצריך גם להוציא את הרצונות בתפילה, ובדיבורים. כי הרצון בלב הוא טוב, אבל זה לא מספיק, זה לא די. אלא צריך האדם להוציא את הרצונות שלו בדיבורים, וממש לרצות! לבקש מה’ ברצון: 
“רבונו של עולם, תעזור לי! תזכה אותי להתקרב אליך! תעזור לי להתגבר על היצר הרע הזה! תעזור לי!”. להוציא את הרצונות בפה. 
ולכן צריכים להרבות בתפילה, על מה שאתה רוצה, על מה שאתה כוסף ומשתוקק, צריך להוציא את הרצונות בפה ולעשות מזה תפילות. 
 

דבר חמישי

שאדם צריך לדעת שברוחניות, כל מה שאדם רוצה, ויהיה חזק ברצונות ותפילות – ה’ יתברך יתן לך! כל מה שאתה תרצה ה’ יתברך יתן לך!  
 

דבר שישי

צריך לדעת, שצריכים להיות עקשן גדול בעבודת השם! לא לעזוב את הרצון! מה שלא יעבור עליך – לא לעזוב 
 

(מתוך העלון ‘המברך את עמו ישראל’ טבת תשפא)