השבוע חויבתי על מוצר שלא קיבלתי אבל הביאו לי 2 מוצרים אחרים שלא ביקשתי

שאל את הרב: מה עושים עם טעויות במשלוחי האונליין

כבוד הרב, שלום.

יש לי שאלה


אנו עורכים משלוחים די רבים מקניות מאחת הרשתות המוכרות באונליין. בכל פעם יש טעות במשלוח.
למשל, הביאו לנו מוצר x  במקוםy  או למשל פעם הביאו לנו עוגה בטעם שלא
ביקשנו. הטעם שביקשנו לא היה במלאי ולכן לא חויבנו, למרות ששלחו טעם שלא
רצינו. הרגשתי לא נוח ופניתי לאתר ואמרתי שאני מוכנה לשלם על העוגה
למרות שזה לא מה שביקשתי כדי שלא יהיה לי גזל וביקשתי שלהבא יעדכנו את
המשלוחים כי אני משלמת על משהו שאיני חפצה בו.

בפעם הבאה שוב, חייבו אותי על משהו שלא סיפקו או שלא ביקשתי אבל הביאו לי מוצר שלא רציתי. נתנו לי מתנה את מה שלא רציתי והחזירו לי כסף על מה שגבו לשווא. כך כמה וכמה פעמים. השבוע חויבתי על מוצר שלא קיבלתי למרות שהזמנתי מחד ומאידך הביאו
לי 2 מוצרים אחרים שלא ביקשתי. בגלל שאני כבר מיואשת ,לא פניתי אליהם לא
בשביל שיורידו לי כסף ולא בשל 2 מוצרים ששלחו לי בחינם בטעות. הסכום
שעליהם להחזיר לי קטן ממה שאצטרך לשלם להם לו רציתי במוצרים ששלחו לי.

אינני יודעת מה לעשות. מחד למה עלי לשלם על מוצר שלא ביקשתי בשל טעותם
ומאידך איך אשתמש במוצר בלי לשלם?
אודה מאד לתשובה.

תודה רבה

אביב ש.

תשובת הרב:

שלום וברכה

ברוב הרשתות קורים שגיאות, ומדינות החברה הוא לפצות את הלקוח להשאיר אצלו מה שהוא קיבל, ולזכות אותו על מה שהוא הזמין ולא קיבל. בסך הכל הרווח של הרשת באונליין גדול דיו לספוג שגיאות אלו, וכיון שמאד קשה לעובדים לדייק, הם מעדיפים שהלקוחות יצאו בתחושה של הרווחנו מהטעות, מאשר בתחושה שהרשת לא מדויקת.

בכל מקרה כשהחנות מעמידה שירות לקוחות, יש ע"פ ההלכה סמכות גם לפקידה זוטרה שהועמדה להשיב לשאלות, לקבל החלטות בשביל הרשת.

אם קשה לך לדווח בכל פעם על הטעות ומצוי שאת מקבלת מוצרים יקרים יותר או נוספים, תשאלי פעם אחת את שירות הלקוחות האם את יכולה להשאיר אצלך מה שנשאר, וברגע שהפקידה אמרה שזה בסדר אין צורך לדווח להם ואת יכולה להנות מכך.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א