כך מתחילים לחזור בתשובה

איתמר רוצה לחזור בתשובה. כבר תקופה ארוכה שהוא חושב על כך. הוא מבין שה' אמת ותורתו אמת, וזה מכבר הוא החל להפנים שהגיע הזמן להתחיל ליישם בפועל את מה שהקדוש ברוך ציווה עלינו לקיים.
 
הבעיה שאיתמר לא ממש יודע מאיפה להתחיל. מה המצוות הראשונות שעליהן הוא צריך להקפיד . כשרות? שבת? שמירת נגיעה? שלוש תפילות ביום? כולם אומרים לו שלא כדאי לרוץ מהר מדי קדימה, כדאי להתחיל בהדרגה, לעכל את השינוי שהוא מחולל בחיים שלו, ולהמשיך הלאה בקצב הגיוני שלא יגרום לו להישבר במהרה.
 
מה הם הצעדים הראשונים שיש לנקוט כשמתחילים לחזור בתשובה?
הרב יצחק פנגר, אחד מהמרצים המבוקשים ביותר בעולם התשובה, הציג  שאלה זו, בשליחות אתר 'אחינו' בפני מרן גדול הדור הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן, מי שנחשב למנהיגו הבלתי מעורער של הציבור החרדי.
 
"עלינו לראש הישיבה רבי אהרן לייב שטיינמן. יהודי שכל עולם התורה עומד עליו, הוא חוד החנית. אדם מבוגר מאוד, היה אז בן 99. שאלנו אותו מה הצעד הראשון שיהודי צריך לעשות, מה כדאי לו לקבל על עצמו. 

הרב שטיינמן חשב כמה דקות, ולאחר מכן ציין את שלושת המצוות הראשונות שלדעתו צריך להקפיד בהן.
 
תפילין – אתה קם בבוקר, חמש דקות תניח תפילין. אם אתה לא יודע להניח תפילין כי לא לימדו אותך, לך לאבא, לסבא, או לשכן דתי, תמצא מישהו שילמד אותך. כל יום תקדיש חמש דקות לפני בית הספר, עבודה, או מה שלא יהיה להנחת תפילין. לא צריך דווקא בבית כנסת, גם בבית אפשר להניח תפילין, תגיד קריאת שמע ותחלוץ את התפילין. אם אתה רוצה להתקדם אפשר להתפלל תפילת שמונה עשרה, או אפילו ללכת לבית כנסת, זה נהדר. אבל הבסיס הראשוני חייב להיות עצם הנחת התפילין.

ציצית  – השכפ"ץ של היהודי. שים את הציצית מתחת לבגדים. אף אחד לא רואה. אתה לא מכריז הכרזות ולא יוצא בהצהרות. לצורך העניין ציצית זה השכפ"ץ שלך. לא חייב לבוא עם כיפה, הכיפה והציצית הן לא סט. כל אחת מהן היא מצווה בפני עצמה.

 

"המצווה השלישית שלדעת הרב שטיינמן כדאי להקפיד עליה היא שמירת שבת", מוסיף הרב פנגר. " אמרתי לרב, שבת זה גדול מדי. לא כל אחד שרק הרגע התחיל לחזור בתשובה מסוגל לשמור שבת שלמה בלי לעשן ובלי להשתמש בתקשורת האלקטרונית. הרב חשב כמה דקות והשיב לי, "שיבוא לתפילה בשבת בבית הכנסת". ערב שבת, אתה בא לבית הכנסת לתפילת קבלת שבת, תפילת ערבית. אם קמת בבוקר בזמן, לך לבית הכנסת לתפילת שחרית עם קריאת התורה".
 

 

"אלו הן שלושת המצוות שהרב שטיינמן מנה כבסיס וכצעד ראשון לחזרה בתשובה. כדי שהדברים יכנסו לנשמה, ויכניסו רוח של קדושה וטהרה לנפש, כדאי כמובן להקפיד גם על כשרות, לאכול רק מאכלים כשרים, ולהקפיד על הפרדה בין בשר וחלב.
    
    
***
בשלב זה מספר הרב פנגר סיפור נפלא על מצוות הציצית והשמירה שלה על עם ישראל: "סיפר לי חבר טוב שהוא טס פעם לאומן לפני 25 שנים. לפני שעלה לציון הקדוש הוא הסתובב קצת בעיר בחיפוש אחר מקום מתאים לטבול ולטהר את עצמו. הלך לטבול בנהר, וכשהתחיל להתארגן, הרגיש לפתע עצם מתכתי שננעץ בגבו. שני ז'לובקים אוקראיניים גבוהים ורחבים עמדו עם אקדח דרוך: "זו המאפיה הרוסית", הם אמרו לו. "תביא את כל הכסף שלך".
 
"האיש החל לתהות כיצד יפעל מולם. מצד אחד הם נראו כמו מי שאינם חוששים ליטול את חייו אם הוא לא ימסור להם את כספו, ומאידך הוא ממש צריך את הכסף, ואין לו כל דרך לשרוד כאן אם לא יהיה לו כסף כדי לקנות אוכל ולכדי לנסוע בחזרה לשדה התעופה.
"פתאום נחה עליו רוח אלוקים. הוא שלף את הציצית שלו, ואמר להם, "זו המאפיה הישראלית, תתחפפו מכאן". השניים הביטו בציציות בתדהמה. הם לא ידעו מה זה הדבר הזה, ומה הקשר שלו למאפיה הישראלית. שניהם הביטו זה בזה, ולאחר מכן פתחו במנוסת בהלה. כמו שאמרנו, הציצית של השכפ"ץ.
 
רבי יעקב ישראל קנייבסקי המכונה 'הסטייפלער', אביו של הצדיק רבי חיים קנייבסקי מגדולי הדור הנוכחי, נאלץ לשרת בצבא הרוסי. במשך תקופה מסויימת הוא הוצב בבסיס מרוחק מאוד בעומק הישימון הקפוא של סיביר.
 
"פעם אחת הגיע התור שלו לשמור בליל שבת. המשמרות התחלפו אחת לשעתיים, והרב לא יכול היה להתחמק מהחובה לשמור בליל שבת. כשהגיע לעמדת השמירה, השומר שסיים את המשמרת לפניו הניח את מעיל הפרווה של השומרים על עץ שגדל בסמוך.
 
"הרב התלבט אם להוריד את המעיל מהעץ או לא. מצד אחד, קור אימים. 20 מעלות מתחת לאפס. מצד אחר, בשבת אסור להשתמש בעצים, כמו גם להסיר מהעץ פריטים התלויים עליו. אבל פיקוח נפש! שעתיים בלי מעיל בקור של 20 מעלות מתחת לאפס? זו סכנת מוות ממשית.
 
"בסופו של דבר החליט הרב ככה: נכון ששעתיים זה יותר מדי, אבל חמש דקות הוא מסוגל להחזיק מעמד בלי מעיל? כן. אם כך הוא יוריד את המעיל מהעץ בעוד חמש דקות. עברו חמש דקות והרב עשה את החשבון הזה פעם נוספת: חמש דקות נוספות בלי מעיל הוא יכול לשרוד? יכול! אז נחכה עוד חמש דקות. כך עברו חמש דקות, ועוד חמש דקות, עד שבסופו של דבר חלפו שעתיים והסתיימה המשמרת של הרב.
"מה אנחנו לומדים מהסיפור הזה?" מסיים הרב פנגר. "קשה לך לשמור את כל השבת? שמור חמש דקות. חמש דקות אתה מסוגל, נכון? אז למה לא לשמור? קשה לך ללבוש ציצית כל היום? לבש ציצית לחמש דקות. מה שאתה כן יכול, תבצע!".

***
  ועוד תובנה אחת מבית מדרשו של הרב פנגר: "לפני כשנה וחצי עשו עלי תוכנית בערוץ 2. המראיין היה חיים אתגר, שהגיע לביתי עם צוות שלם וישב אצלי שלוש שעות לשיחה, עם צילומים וכו'.

"אחרי שעתיים הוא אמר לי: "פנגר, אל תכעס עלי, אבל תסביר רק למה אתה חרדי? בוא אלינו לערוץ 2, אני עושה אותך סלב. תיכנס לעולם, תכיר את החיים הטובים".
 
"אמרתי לו, חיים אני מעריך אותך. מן הסתם באת מעולם האקדמיה, נכון?, גם אני באתי מהאקדמיה. אני לא מתיימר לדעת כל מה שאתה יודע, אבל אני מעריך שרוב מה שאתה יודע, גם אני יודע. לעומת זאת, רוב מה שאני יודע היום, אחרי שנים של לימוד תורה, אתה לא יודע. זאת הבעיה. ידע!
 
כשאתה רוצה להתקרב למשהו, אתה צריך לדעת עליו. במיוחד כשמדברים על עולם של קיום מצוות ולימוד תורה.
 
"שמעתי פעם מהרב של סביון: משה רבינו אומר לפרעה: שלח את עמי ויעבדוני". זו היתה הזעקה של בני ישראל במצרים. היום הזעקה שלנו היא "ידע את עמי". תן להם לדעת, אם ידעו את החשיבות של שמירת המצוות ולימוד התורה, כולם ירוצו לשיעורי תורה ויקיימו מצוות".