"ההלכה היא הגשר שמקרב אתנו לבורא עולם"

בקרב גולשי פורום היהדות באתר FXP היה יהונתן סופר (25) מעין 'רב הפורום'. כמנהל הפורום הופנו אליו שאלות מצד גולשים שמתעניינים ביהדות, ויהונתן השיב בשמחה ובסבר פנים יפות. לאחר תקופה ממושכת בה הופנו אליו עשרות שאלות, חלקן יותר מפעם אחת, החליט יהונתן למסד את המפעל הזה של שאלות ותשובות, ולכתוב מדריך מסודר למי שעושים את הצעדים הראשוניים בשמירת המצוות.

 

סופר כתב בשפה קלילה ועכשווית את ההלכות. הוא התחיל בהלכות השכמת הבוקר. איזו תפילה יש לומר מיד כשמתיישבים במיטה ("מודה אני"), מה יש לעשות מיד לאחר אמירתה (נטילת ידיים שישה פעמים לסירוגין), כיצד יש להתלבש (הצניעות, קודם יד ימין ואחר כך יד שמאל) ולהתפשט (קודם שמאל ואחר כך ימין. כיצד יש לנעול נעליים (ימין ושמאל) ולשרוך אותן (קודם שמאל ואחר כך ימין).

 

בהמשך פרסם יהונתן מדריכים נוספים, שכללו בתוכם גם מעט דברי הסבר להלכות השונות, לתת טעם בדברים, כדי שהמדריכים לא יהיו כמתן פקודות לעדר רובוטי מתוכנת מראש.

 

תפסנו את יהונתן לשיחה קצרה. ביקשנו לשמוע קצת עליו, והוספנו בשאלות נוספות. מהשיחה הקצרה התברר כי סופר למד בטכניון הנדסת חשמל. באותה תקופה הוא גם כתב את המדריכים הלכתיים, בהתאם לביקוש של הגולשים בפורום. כיום הוא עסוק יותר, ופחות מוצא זמן להתמקד בכתיבה, אבל בהמשך אולי הוא יחזור לתחום.

 

"הפידבקים היו נהדרים" הוא מספר. "אנשים מאוד מאוד נהנו מהמדריכים האלו, במיוחד מהמדריך שכתבתי על הלכות הנחת תפילין. יהודים רבים שאינם שומרים מצוות, מניחים תפילין כל יום, וזה בעצם הקשר העיקרי בינם ובין בורא העולם ביום יום. לכן אנשים משקיעים במצווה הזאת הרבה, גם אם הם לא חבשו את ספסליה של ישיבת פוניבז'.

 

מי שחושב שיהונתן בוודאי מגיע מבית שבו 'האכילו אותו הלכה בכפית' כבר מגיל צעיר, הרי לכם הפתעה:

 

"גדלתי אומנם בבית דתי אבל היינו מאוד קלילים בנושא של ההלכה. לא לקחנו אותה מספיק ברצינות. כשהגעתי לגיל 16 חל שינוי, וכל המשפחה עברה תהליך של התחזקות. התחלנו ללכת לשיעורי תורה, לשמור מצוות בהקפדה גדולה יותר וליישם הלכות שלפני כן לא הכי הקפדנו בהן. בשלב הזה התחלתי להשקיע יותר בלימוד ההלכה, שזה בעצם חובתו של כל יהודי שרוצה לקיים מצוות. כדי לקיים מצוות, צריך ללמוד איך עושים את זה נכון".

 

כמי שבאמת השקיע בנושא הזה של לימוד הלכות למי שלא באו מרקע דתי. איך אתה באמת מסביר את זה, את הירידה לרזולוציות הכי נמוכות. אנשים התרגלו להיות חופשיים, לחיות את חייהם בספונטאניות. פתאום הם מגלים את היהדות, רוצים להתחזק, אבל זה בטח לא קל להתחייב לרמה כזאת של ציות להלכה. אומרים לך איך לקשור נעליים, באיזה סדר לפשוט את הפיג'מה, ואפילו מה לברך אחרי שאתה יוצא מהשירותים. לא כולם מרגישים שהם בנויים לזה. אתה לא חושב כך?

 

"ברור שבהסתכלות שטחית זה נראה על פניו כמו סוג של מערכת חוקים מסובכת ואפילו מיותרת. אבל מי שמתבונן בדברים לעומק, ולומד את ההלכה משורשה, יודע מה המקור לכל הקפדה, מה הערך בכל עניין. זה אחרת. כשאדם מבין מה המשמעות של ימין ושמאל, מה מסמל כל אחד, הוא מבין את הצורך לכבד את הימין בכך שאנחנו מתחילים להתלבש מהצד הימני של הגוף ורק אחר כך עוברים לשמאלי.

 

 כשאדם חושב קצת על הניסים הגדולים שקורים בכל יום עם הגוף שלנו, שמתפקד כמו מכונה משומנת עם מאות איברים שפועלים יחדיו בהרמוניה נהדרת, עם מערכת איזונים ובלמים של ויטמינים, ברזל, סוכרים, הורמונים וכל החומרים הקיימים בגוף שלנו ומשלימים זה את זה, וכשאדם מאמין שכל זה נוצר ומנוהל על ידי בורא העולם, הוא לא מתפלא בכלל על כך שצריך לברך ברכת "אשר יצר את האדם בחכמה", אחרי שהוא יוצא מהשירותים.

 

מעבר למשמעות העצמית שיש לכל מצווה והלכה, והטעם שיש בכל אחת מהן, אני רוצה להדגיש גם את ההסתכלות הכללית.

 

"בוא נעזוב רגע את החשיבות של הימין ואת הניסים שקורים איתנו. עצם העובדה שאנחנו עושים כל פעולה על פי ההלכה, בגלל שאנחנו מאמינים בבורא עולם ורוצים לקיים את רצונו, היא בעצם תרומה אדירה להתקרבות שלנו לבורא עולם.

 

הרי כולנו רוצים להיות קרובים אליו, לחוש בקרבתו אלינו. בקיום ההלכות, אפילו הקטנות כל כך, אנחנו מצהירים שוב ושוב על אהבתנו לבורא עולם, ובכך אנחנו מתקרבים אליו עוד ועוד".

 

אולי לפי דבריו של סופר, נוכל להסביר משמעות חדשה בפתגם הידוע "אלוקים נמצא בפרטים הקטנים". דווקא בציות לו במעשים והפעולות הקטנות, אנו מתקרבים אליו יותר…

 

איך עושים את זה בתכלס? איך אדם בגיל 16 או 25 יכול לשנות את עצמו כל כך עד שהוא יזכור לברך לפני שהוא שותה מים, או למנוע מעצמו לדבר לשון הרע וכו'. זה הרי לא קל להכניס את עצמי למערכת חוקים הזאת. 

 

"הכלל הראשון הוא לא לקפוץ מהר מדי. אין צורך לרוץ. ראינו כאלו שטיפסו מהר ונפלו מהר. לא מומלץ לאכול הכל בבת אחת. יש שלבים. יש מצוות שצריך להקפיד עליהן באופן מיידי, ויש הלכות שעדיף בהתחלה לא להקפיד עליהן, ולהתקדם בקצב הגיוני.

 

לא לקפוץ יותר מדי. להתחיל צעד צעד. מה שקשור לשמירה יותר חזקה על מצוות. יש את הבסיס. יש דברים שלא גורמים למריבות בבית, כמו נטילת ידיים, וברכת אשר יצר. זה לא יוצר מתיחות, לא עושה בעיות. אם לא נעים לך מחברים או מאנשים שעובדים איתך, בינתיים אל תעשה את זה לפני כולם, רק בבית. התקדם צעד צעד. העיקר שתמיד תהיה מטרה, שיהיה כיוון.

 

"דבר נוסף: תמיד להיות מחובר לשיעור תורה. אם אתה יכול להיות מחובר לרב או לסמכות תורנית, זה הכי טוב. אבל גם אם לא, לפחות תהיה מחובר לתורה. שיעור תורה קבוע בבית הכנסת, או אפילו באינטרנט. צריך להקפיד על משהו רציף, כי בלי תורה באופן קבוע אי אפשר לשמור מצוות.

 

"החיות של המצוות ברמה של "איך לקיים מצוות", היא תלויה בלימוד התורה. אדם לומד ספר ומתחזק דרכו. מתחזק אתו. כל פעם לומד דברים חדשים, פניני מוסר, דברי תורה שמחזקים את הנפש. אבל אם כל שמירת המצוות מתבססת על מדריך שקראת לפני חצי שנה, ברוב המקרים זה יתמוסס במהרה".