להחזיר את הטעם לחיים

הרב יהושע שלכטר, מרבני 'אחינו', נותן עצות כיצד להתמודד עם משברונים קטנים או גדולים הפוקדים תלמיד ישיבה ללא הודעה מוקדמת.
הגדל

בעגה הישיבתית מכנים אותה 'מ"ש' – ראשי תיבות 'מרה שחורה' או קיצור ל'משבר'. היא יורדת על בחור צעיר כרעם ביום בהיר, והופכת את חייו לאפרוריים ועגמומיים. בעברית קוראים לזה דיכאון.

 

הרב יהושע שלכטר, מרבני 'אחינו', נותן לנו טיפים איך להתמודד עם הדיכאון, ולהיחלץ ממנו במהירות, לפני שיותיר משקעים בנפש.

 

"כשבחור ישיבה או כל אחד אחר, מרגיש שפתאום הוא מאבד את הטעם בחיים, שהשתתפות בשיעורים לא נותנת לו סיפוק, ושהתפילה לא נותנת לו תחושה של טהרת הנפש והתעלות רוחנית, כשהכל מסביב קודר ואפלולי, צריך לדעת בראש ובראשונה שזה לא דבר חריג" אומר הרב שלכטר.

 

"זה קורה לפעמים. קורה שבחור ישיבה פתאום שוקע בסוג של עצבות, מעין עננה כבדה שיורדת על החיים שלו, מכבידה ומעיקה עליו.

 

"אין צורך להיבהל מכל משבר קטן. כולנו בני אדם, לכולנו יש מצבי רוח ולכולנו יש יצר הרע שנושף בערפנו ומנסה ללא הרף להפיל אותנו ברשתו.

 

השאלה היא מה עושים כדי להתמודד עם המשבר, איך נחלצים ממנו ומקבלים מחדש את הטעם בחיים, את הטעם בלימוד התורה. כל אחד חייב להרגיש סיפוק והנאה במה שהוא עושה, אחרת לא יוכל להתמיד בדרכו לאורך זמן.

 

"בשלב הראשון כל אחד צריך לבדוק עם עצמו מה הגורם לתחושת הקדרות הזאת, ובהתאם לכך לנסות לפתור את הבעיות. במקרים של חוסר סיפוק, אני ממליץ לחפש אתגרים קטנים שמימושם יביא לתחושת סיפוק.

 

"האתגר יכול להיות בתוך החומר הלימודי. למשל, תלמיד ישיבה יכול לקבל על עצמו שמעכשיו הוא מסכם את כל מה שלמד בכתב. הסיכום בכתב תורם המון לשיפור הזיכרון ואפילו להבנה עצמה, כי כשאתה צריך לנסח את הדברים אתה לא יכול לעשות לעצמך הנחות, ואתה חייב להבין את החומר לאשורו כדי לסכם אותו.

 

"אפשר גם להוסיף אתגרים לימודיים חיצוניים, כמו למשל ללמוד הלכות מסוימות. הלכות כיבוד אב ואם לדוגמה. בחור לוקח על עצמו משימה ללמוד הלכות כיבוד אב ואם, לומד אותן בצורה מסודרת מהחל ועד כלה, ברמב"ם ובשולחן ערוך, מסכם לעצמו והפך להיות הרב של הלכות כיבוד אב ואם. פתאום הוא מבין בזה יותר טוב מכולם, יודע בדיוק מה היא החובה של כיבוד אב ואם, עד היכן היא מגעת וכמה צריך וכדאי להתאמץ עבור המצווה היקרה הזאת.

 

"סיפוק גדול אפשר גם למצוא מסיום מסכת. אפשר ואפילו מומלץ ללמוד מסכתות קטנות וקלות יותר. בישיבות לומדים פעמים רבות מסכתות ארוכות וכבדות, שהלימוד בהן ארוך וממושך ולפעמים מרגישים שאין סיפוק כי כמה שלמדת עדיין לא הגעת לחצי המסכת. לימוד של מסכנת קטנה בשעות הפנאי יכול לתרום המון למצב רוח ולתחושת המתיקות בלימוד התורה.

 

"אבל הכי חשוב זה לדעת את מה שפתחנו בו. מצבי רוח לא אמורים להכתיב לנו את החיים. כשאדם מאמין בדרך שבה הוא הולך, הוא צריך להתמיד בה גם אם אין לו מצב רוח לזה. כי הדרך היא תמידית ונצחית, ואילו מצב הרוח יחלוף מחר או מחרתיים".

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד