ראיון מרתק ומעמיק עם הרב מנחם אמסלם שליט"א מחנך כיתה ח' בביה"ס 'נוה צבי' – בית שמש'

בעוד שמערכת החינוך הכללית נכנסת לתרדמת החורף הרי שבחינוך התורני כבר מתחילה ההערכות לקראת הבאת התלמידים בוגרי כיתות ח' אל הישיבות. על כך, ועוד - ביקשנו לשוחח עם הרב מנחם אמסלם מותיקי המחנכים בחינוך העצמאי.
24/10/2010
הגדל


אתה כבר למעלה מ 15 שנה מחנך בחינוך העצמאי, ב"ה בשנים האחרונות יש מגמה ברוכה של חלק ניכר מתלמידי ה'תורניים' שממשיכים לישיבות, אנו רוצים לשמוע דווקא על העבר.

אני יכול לדבר על מה שקורה אצלנו בבית שמש, בעבר ביה"ס היה רק עד כיתה ו', אח"כ התלמידים היו עוברים לחטיבות ביניים מטבע הדברים אף אחד כמעט לא עובר מחטיבה לישיבה, המנהל הרב יצחק אלון החליט להמשיך את ביה"ס עוד שנתיים עד כיתה ח', אבל גם אז בודדים היו ממשיכים לישיבה, וגם זה בכוחות עצמם ועם רקע משפחתי, עד שביה"ס חבר לארגון 'אחינו' וזה למעשה הביא את המהפכה לביה"ס שלנו.

 

במה בא לידי ביטוי ה'מהפכה'?

אתן לך דוגמא מהשנה האחרונה, בתחילת השנה היה לי רק תלמיד אחד שרצה ללכת לישיבה, האווירה בכיתה הייתה נגד ישיבה, קצת אחרי חנוכה נכנס הרב יעקב מארגון 'אחינו' לפעילות בכיתה. ופתאום מהפך, האווירה השתנתה לגמרי, בסוף השנה רוב הכיתה הלכו לישיבות.

 

יש עוד נקודה, אני מלמד אחה"צ בתלמוד תורה רגיל, שם המורה – המלמד בתחילת כיתה ח' יודע שכל העבודה היא לסגור את הפאזל איפה כל תלמיד ילמד, בחינוך העצמאי, אתה מתחיל הרבה קודם, לעבוד להכניס מושגים של ישיבות להכיר את העולם הזה, העזרה של 'אחינו' היא בשבירת החומות ובעיקר בליווי של אח"כ בתוך הישיבות,

 

לפני שעבדנו עם 'אחינו' היה מצב שגם אם אתה מכניס תלמיד לישיבה אתה לא יודע מה קורה אח"כ, כשקורה ויש בעיה, התלמיד הרי מתבייש לספר, ופתאום אתה פוגש בחתונה את ראש הישיבה שלו ושומע שכבר חודש הוא לא בישיבה, תלמיד שבא דרך 'אחינו' לא עוברת שעה מאז שהוא נגיד ברח מהישיבה, הפעיל שלו מתקשר אליי 'יש בעיה אנחנו נוסעים אליו הביתה'...

 

אם הכל כ"כ בסדר, מדוע באה המלצה ודרישה מצדכם המנהלים והמחנכים לפתוח מסגרת חדשה של ישיבה כמו ישיבת 'אחינו'?

כשאתה מורה צעיר ומתחיל אני לא אכחיש שיש לך מן רצון להראות אני הכנסתי לישיבת... ולישיבת... אבל אח"כ בנקודת האמת שלך אתה מבין שמה שבאמת חשוב זה ההצלחה של הבחור, יש סיפור שגרם לי להבין את זה, היו לי שלושה תלמידים מוצלחים שלחתי אותם להיבחן באחת הישיבות ה'חשובות' ביותר שניים התקבלו, השלישי לא, שלחנו אותו לישיבה קצת פחות נחשבת אבל גם פחות לוחצת, היום, השניים הראשונים אחד קצין בצבא, והשני גם זה לא, ואילו השלישי בחור חשוב בישיבת 'באר התורה' של הרב גבריאל יוסף לוי.

 

איך ישיבת 'אחינו' עונה על הבעי'ה?

יש תלמידים שיכולים להסתדר ולהשתלב מבחינה לימודית בכל ישיבה אבל מבחינה מנטאלית הם לא מתאימים, אני רוצה להגיד לך כל התלמידים מהחינוך התורני שכבר הגיעו לישיבה ונשרו זה רק מבחינה מנטאלית, אף אחד לא נשר בגלל רמה לימודית!

 

באה ישיבת 'אחינו' ושמה דגש על העזרה במובן המנטאלי, יש בישיבה שני שיעורים בשתי רמות, כך כשיש לי בחור טוב מוכשר, אני יודע שמבחינה לימודית הוא מקבל את המקסימום כמו שיקבל בישיבה הכי טובה, והערך המוסף שהוא יקבל, זה החום ואהבה, מסירות והבנה, אני רגוע אני יודע שמבחינת התלמיד הוא קיבל את המקסימום, היום עיקר החינוך זה חום ואהבה...

 

 

איך הקשר שלכם עם הישיבה?

הישיבה של 'אחינו' היא "ישיבת הבית שלי" הצוות מדבר איתנו בגובה העיניים, המטרה משותפת – הצלחת התלמיד, זה העיקר, יש פתיחות ויש אימון, כשאומרים לך על תלמיד שהוא לא מתאים אתה יודע שזה אמת אין כאן עניין של כבוד או 'שם' אלא באמת לשם שמים.

 

יש לנו מסורת של הרבה שנים כשמתחילים את העונה של הרישום לישיבות אנחנו נוסעים לראות ישיבה בסדר שלישי, מאז שקמה ישיבת 'אחינו' אנחנו נוסעים בכל שנה עם הכיתה לביקור בישיבה אנחנו תמיד שמחים לפגוש בוגרים שלנו שמצליחים ותמיד נראים שמחים.

 

יש לך היכרות עם הצוות?

חלק מהצוות אני מכיר מהעבודה שלהם בעבר בפרויקט 'טורנטו' (פעילים בכיתות ח'), ויש את הרב מויאל שעדין מלוה את ביה"ס בכל מה שקשור לרישום.

 

אני חייב לציין שני דברים:

א. באופן כללי העובדה שהצוות עבר את מה שנקרא פרויקט 'טורנטו' והסתובב בבתי ספר תורמת הרבה לנקודה שדיברנו של חום והבנה הישיבה מבינה את הקושי וההתמודדות של הבחור ומתחשבת כשצריך.

 

ב. הרב יעקב מויאל נמצא בביה"ס ומלווה אותנו מטעם ארגון 'אחינו', מאידך הוא חלק מהישיבה, ואין סתירה בין הדברים כי הישיבה של 'אחינו' זה ישיבת הבית שלנו, כך שלי אין רצון 'לדחוף' לו בחור לא מתאים והוא לא מחפש 'לקחת' לי, שנינו יש לנו רצון משותף לקחת את כל אותם בחורים שרמתם הלימודית טובה, ורק חסר להם ההתאמה המנטאלית ללחץ הישיבתי הרגיל ולתת להם את המקסימום.

 

 

את הראיון מבקש הרב מנחם לסיים במילת עידוד לפעילים המסורים ולמחנכים:

היו לי בעבר קבוצת תלמידים שממש לא רצו ישיבה וכמה שדיברנו אני והמנהל והפעילים של 'אחינו' דבר לא הועיל, הם הלכו לתיכון, היום שלושתם בחורי ישיבה 'בתפארת שרגא',

 

הדיבורים השיחות והביקורים בישיבות עושים את שלהם וגם אם לא רואים את זה היום זה מחלחל ומחלחל ובסוף פורץ.

 

תודה לכם ותודה לארגון 'אחינו' ולישיבה 'שלנו' ישיבת אחינו שתמשיכו להרבות כבוד שמים.

 

תודה רבה ובהצלחה רבה.

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד