אין הבנה ואין סובלנות

וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמֹתָם תַּשְׁמִידוּ: וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ:(ל"ג נ"ב)

 

מעשיהם הנלוזים של עוקרי התורה הם תיעוב סיאוב וגועל שאין לנו שמץ של גילוי הבנה כלפיו. הסלידה מוחלטת והריחוק חייב להיות משמעותי בולט וניכר לעין.

 

במסגרת מסע ההסתה הפרוע של מפלגות שונות, מוציאים אנשי ההגות והרוח שלהם פניני לשון מזוויעים מפיהם ומפי כתבם שאין ספק כי תחרות קלה להם עם דברי הבלע האנטישמים ביותר שנאמרו על ידי הוגי תנועת הרייך השלישי באירופה של שנות השלושים.

 

בעת האחורנה נפרצו כל הגבולות והותר כמעט דמם של שומרי גחלת הקודש על ידי אותם מופקרים מסיתים, שגעון גדלות שמעורב עם יצר שלטון מספק עבורם את הבנזין ואת כוח הנעה הם שואבים מהמון העם ש"בהפקירא ניחא לו" הסבור לתומו כי על ידם יבוא היום ולא ישמע על פי ישראל המושג "אסור" ולא רק  שככל העמים היה בית ישראל אלא שעוד יבואו העמים ללמוד רשע מבית מדרשם הזול והאומלל.

 

ישנה איזושהי תחושת תיעוב וכמעט סיאוב מאותם דיבורים איומים הנשמעים חדשים לבקרים. אולם יותר מכל עלינו לתת את מירב תשומת ליבנו לתיעוב שאנו אמורים להביע כלפי מעשי אותם פורקי עול שכל התורה נעשתה להם כהיתר וכסוסים אחר תבן בסופו של יום מסע מפרך נוהרים אחרי כל ההבל השפל ביותר שאותו הם אספו מרחבי העולם בעמל רב.

 

יתכן בהחלט כי ההשגחה העליונה סובבה בעטיה של 'התקרבות' מסוימת שחלה בימים של לפני גל הקיטוב הנוכחי. התקרבות מסוכנת ואיומה מבחינה רוחנית, התקרבות המסכנת בכלל את ישיבתינו בארץ ישראל ואת היכולת של העם היהוכי להמשיך לחיות כאן. הגרוע מכל היא ה'הבנה' שיש אי אלו המנסים להסביר בדרך עקלתון, שאליה יש צורך להגיע כלפי מעשיהם של אותם עוברי כל העבירות החמורות שבתורה.

 

אין הבנה !

 

אין הסכמה !

 

אין שמץ של סובלנות !

 

אין קמצוץ של כף זכות !!!

 

מעשיהם הנלוזים של עוקרי התורה הם תיעוב סיאוב וגועל שאין לנו שמץ של גילוי הבנה כלפיו. הסלידה מוחלטת והריחוק חייב להיות משמעותי בולט וניכר לעין.

 

ברור, יש עניין רב ומשמעותי לריחוק והתיעוב מבחינה חינוכית. יש בהגדלת התיעוב משום הצהרה חינוכית בורוה כי אין לנו חלק ונחלה עם מעשים אלו, יש צורך לחזור ולשנן הצהרה חשובה זו שוב ושוב כדי להעמיק את משמעותה בליבנו ובלב אלו השומעים ומתחנכים על פינו.

 

אולם משמעות הדברים גדולה ורחבה יותר מהצהרה חשובה וחיונית זו !!

 

ישנו מדרג פסיכולוגי שעלינו להעמיק בתודעתינו:

 

אי מחאה  – זו הסכמה !!! חוסר תיעוב – הוא השלמה !!! הימנעות מהרחקה – היא קירבה !!!

 

אט אט עולם בראשינו ומעמיקה במחשבתינו אותה שיטת 'הבנה' שאותה משווקים לנו מייסדי שיטת הפורקן והריקנות. הם המופקרים והם גם היוצרים בעקבות הפקרותם את מושגי ה'סובלנות' ה'דרכי נועם' וסיסמאות השווא שאותן הם מנסים לשווק בכל עת ולהחדיר בכל אוזן מזדמנת.

 

וכי יכול מי שאינו ידוע דבר וחצי דבר בענייני הסעיף של ה'שולחן ערוך' להסביר מה היא "סובלנות' מה היא מצוות 'ואהבת לרעך כמוך' ?

 

הרי חוצפתם גדלה עד שמי רום בעברם על כל דברי התורה תוך שהם מאמצים אך את אותן 'מצוות' האמורות להגן עליהם מפני שנאה והרחקה מפני תיעוב סיאוב ודחיקה.

 

הנה כאשר באים בני ישראל בשערי ארץ ישראל בעוד הם עומדים טרם כניסתם לארץ המוןבטחת פונה אליהם הצו האלוקי ומכריז:

 

"כי אתם עוברים את הירדן וגו' ואבדתם את כל משכיותם וגו'

 

ישראל מצטווים לאבד את כל עבודת האלילים מארץ ישראל כנתאי הכרחי לקיומם בר\ארץ ולישבתם לבטח בה. לא יתכן ובלתי אפשרי להכנס לארץ ולשבת בה לבטח ללא איבוד כל עה\בודת השיקוצים והאלילים שבה. אך הנה גם באותם ימים לא היה צו זה קל לביצוע, גם באותם ימים חיו והיו קיימים 'יפי נפש' 'יועצים חרדיים לענייני חרדים' שתפקידם היה לגשר ולגלות סובלנות ופתיחות כלפי אותם מעשי תועבה איומים שנעשו על ידי יושבי הארץ באותם ימים.

 

אך הנה ממשיכה התורה ואומרת ומזהירה: "אם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם וצררו אתכם וגו'"

 

רש"ר הירש מבאר את השתלשלות ההצדקהלקיום המעשים הנוראים בארץ ישראל הגוררים את גירוש ישראל מארצם:

"אם תקיימו בארץ את תושביה האליליים, הם יהיו מסך המסתיר את מעשיהם האליליים טיב המעשים האלה יהיה נעלם מבינתכם ומהשגתכם ולא תדונו אותם לכף חובה הסובלנות כלפי התושבים האלילים תגרור סובלנות כלפי האליליות ואם תסבלו את האליליות ותמצאו לה צידוק בתוך ארץ ה' תחדלו להיות לה' לבדו וכך תינטל זכות קיומכם בארץ ולא תהיו ראויים להגנה. וכאשר יסיר ה' את הגנתו מעליכם, הרי התושבים הנסבלים יהיו צורריכם ואויבכם בארצכם !!!"    

 

מדובר בתהליך ברור שבתחילתו ישנה סימפטיה אנושים לעובדי האלילים, מכאן הדרך קלה להשלמה עם מעשיהם ופעולתיהם עד כדי גילוי 'הבנה' לדרך חייהם ומשנתם הסוררת. מעניין יותר היא התשובה והתגובה שבה יגיבו אותם יושבי הארץ על גילוי החיבה וההבנה לדרכיהם. הם, לא ישיבו באותה מידה, כי אם ייהפכו לצוררים ולאויבים כלפי אותם אלו ש'הבינו' אותם…

 

העוון הגדול הוא – אומר רש"ר הירש – הצידוק של 'קיום המעשים הללו בארץ ישראל !!!

 

הדרגה התחתונה שאליה יגיעו אותם מגלי הבנה היא צידוק מעשים כגון אלו על אדמתה הקדושה של ארץ ישראל. בכך – מבאר הרש"ר – כבר ניטלה זכות קיומם בארץ. בכך, ניטלה הזכות להגנה וממילא ישנה חשיפה מסוכנת מפני… אותם תושבים, שכעת… יהפכו לצוררים ולרודפים אתכם. הפלא ופלא איך שהתהפך לו הגלגל…

 

והכל כמובן – בשם ה'הבנה' ה'סובלנות' ושאר מרעין בישין !!!