החלטות גורליות

וְשָׁמַע אָבִיהָ אֶת נִדְרָהּ וֶאֱסָרָהּ אֲשֶׁר אָסְרָה עַל נַפְשָׁהּ וְהֶחֱרִישׁ לָהּ אָבִיהָ וְקָמוּ כָּל נְדָרֶיהָ וְכָל אִסָּר אֲשֶׁר אָסְרָה עַל נַפְשָׁהּ יָקוּם:(ל' ה')

האם בני הנוער הצעירים אמורים אכן בגילם להתמודד עם המבחנים לישיבות, לסמינרים ? האחריות, היכולת לקבל החלטות חשובות, והעצה  הטובה למנהל.

בתקופה זו של השנה, עומדים בני הנוער בפני החלטות חשובות וגורליות, אשר עשויות לקבוע את גורלם ועתידם למשך השנים הקרובות.

מבחן לתלמוד תורה, לישיבה קטנה, לישיבה גדולה, לסמינר, צעירים ברוחם בגופם ובנפשם, ללא ניסיון חיים, ללא ידע רב במלחמות הקיום ובאכזריות המסוימת הפזורה במרחבי חיינו, נדרשים הם בימים אלו לקבל החלטות חשובות מאין כמותן.

 

קבלת החלטות היא משימה קשה עבור מבוגרים רבים. בחיי היומיום, בעבודה ובכל תחומי החיים, ישנם רבים שבורחים מהחלטות קשות ומשמעותיות. הם נתקפים בפיק ברכים כל אימת שעליהם להחליט על נושאים מהותיים בעלי השפעה לטווח ארוך. תופעה זו שכיחה גם בקרב אנשי ניהול, שמעדיפים לעיתים להתעלם מהצורך להחליט ומניחים את הצורך לקבל אחריות בפינות נסתרות, כדי שלא ייראו ולא יעיבו על מצב רוחם. ישנה נטייה ברורה אצל רבים, לדחות את קבלת ההחלטה לשלב מאוחר יותר, או להגיע למצב של עמידה מול הקיר, ורק אז לקבל את ההחלטה - מתוך לחץ של הרגע האחרון.

 

ברור כי הדרך הנכונה היא להתמודד ולהחליט כאשר הדבר נדרש. אמנם, בקור רוח, ללא אמוציות ומתוך רציונאל ברור ובריא, תוך הכרת כל הנתונים והעובדות. אך הדחייה אינה נותנת פתרון והיא אינה אלא התחמקות של מוגי לב מהצורך להתמודד ולקבל את ההחלטה. אדרבה, מומחי ניהול טוענים כי הדבר הנכון לעשות בבוקרו של יום עמוס עבודה, הוא לטפל בראש ובראשונה בתחילת היום, באותו עניין שמאד מטריד ומרגיז ומציק וקופץ מול העין, אותו עניין שאנו כל כך רוצים להדחיק ולא לעמוד מולו, וכך בפתרון ובטיפול עניין זה, ירגיש האדם חופשי ומשוחרר במשך כל אותו היום, ולא יעכיר את מצב רוחו בטרדה מתמדת מפני אותו נושא. את הטלפון המרגיז ביותר והמפחיד ביותר, עושים על הבוקר, כאשר מקדישים לו את מספר הדקות הדרוש ויוצרים המשך של יום בונה ומועיל.

 

התורה מאפשרת לנו לחנך את ילדינו בגיל צעיר ביותר לתרגול בקבלת החלטות חשובות וגורליות, התורה מקדישה לכך תשומת לב מרבית, היות וברור כי ההחלטות בגיל זה הנן משמעותיות ביותר לעתידו הרוחני של הילד וממילא לעתידו הרוחני של העם.

כך, מדגישה התורה את גדלותו של הנער וגדלותה של הנערה, עוד טרם היכנסם למצוות, בכך שנדריהם נדרים כבר מגיל זה, כמבואר בפרשתינו וע"פ ביאורו של רש"ר הירש.

 

נטילת אחריות!

 

דאגה לעתיד!

 

יכולת שיפוט!

 

קבלת החלטות!

 

בכל אלו נוכל ונצליח להכשיר את ילדינו בהיותם צעירים ורעננים, לא נדחה את קבלת החלטות לגיל מאוחר יותר, כי מיד בתחילת היום ובתחילת החיים יש לקבל את ההחלטות החשובות, ליטול אחריות ולבצע, מתוך דאגה לעתיד, מתוך הבנה כי זה הזמן וזו השעה והחלטה טובה מוקדמת היא בעלת תוקף ומשמעות רבה יותר.

 

"יסוד פסיכולוגי עמוק יש לאותה הלכה, שאין לה דוגמא בכל התורה כולה, תקופת הבגרות לעניין נדרים קודמת לבגרות לעניין שאר כל המצוות. שהרי זו ההלכה הנוהגת בשאר המצוות, הזכר נחשב גדול משעברו עליו שלוש עשרה שנים, והנקבה נחשבת גדולה משעברו עליה שתים עשרה שנה, כי התורה מכירה שהאישה מגיעה לכלל דעת בגיל מוקדם יותר... אולם תקפו של הנדר מתחיל שנה אחת קודם לכן, בתוך השנה השלוש עשרה של הנער, ובתוך השנה השתים עשרה לנערה...הבגרות לעניין הנדרים המתחילה שנה אחת לפני הבגרות הרגילה, קרויה "עונת הנדרים", ומי שהגיע לעונת נדרים קרוי "מופלא סמוך לאיש" ...בשנים אלו הילד נעשה בחור, והילדה נעשית בחורה, ויש משמעות גדולה לנדרים שהם נודרים באותה תקופה, הרי אלו נדרים הנאמרים רק בחשאי, ורק ה' לבדו מכיר בהם, אך לא פעם נדרים אלו מכריעים לכל החיים. יש שכל עושר החיים של איש אציל ושל אשה אצילה, הוא רק פרי הילולים של נדר שהם נדרו לה' בשחר נעוריהם, וכך תובן רצינות האהבה שה' מקבל בה את נדריהם של נערים ונערות המתבגרים לעבודתו".

 

אין זה אלא שכך טוב וישר לנערינו, שיתמודדו משחר ילדותם עם קבלת ההחלטות ונטילת האחריות למען עתידם ולתרגולם לקניית ורכישת חוקי חיים ויסודות קיום.

 

אין ספק כי עלינו להודות הודאה גדולה להשי"ת על קיום עולם הישיבות והסמינרים שבהם גדלים ומתחנכים ילדינו לתורה ולתעודה. במחקר ומבדק שערכו פסיכולוגים שונים עולים נתונים מדאיגים על כך שרוב הציבור [מדובר במחקרים שנערכו אצל אומות העולם] מצהיר בבירור כי את מירב הטעויות בחייו הוא עשה בשנות ה"עשרה", אלו הם השנים שבהם מתפתות תופעות שליליות שונות. החוקרים טוענים כי אילו היה ניתן לבודד את האדם מגיל שלוש עשרה ועד גיל עשרים בערך מהעולם ולהכניסו בזמן זה ליער. העולם היה נראה טוב יותר, ללא פשע, ללא פצועים, וללא תופעות מגונות ושליליות נוספות.

 

אך מי כעמך ישראל שבגילאים אלו יושבים על התורה ועל העבודה במסירות אין קץ באחריות ובדאגה לעתידם עמלים ויגעים ומאירים את העולם באורם היכן יש נוער כזה בכל העולם כולו ?  

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד