סליחה, יש לך הורים ?

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: נָשֹׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי קְהָת מִתּוֹךְ בְּנֵי לֵוִי לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם:(ד' כ"א) 

 

בכל דיבור של תורה ובכל חינוך למצווה או לתורה, יש להדגיש חזור והדגש את משמעות המסורת, השושלת, והעברת התורה מאב לבן: "למשפחותם לבית אבותם".

כאשר יחדור מסר זה לנפש התלמידים, יוצק בליבם יסוד חינוכי תורני בסיסי אשר יבעבע וישליך על מעשים והתנהגויות רבות בחיי היומיום.

 

מה קורה לנו ? כיצד איבדנו את כל עוצמת הביטחון העצמי הגואה שלנו ? יש היסטריה של ממש במפלגת ההורים הלאומית, פאניקה חסרת מעצורים !!!

 

כל העומד בקריטריון המגדיר לשם "הורים" מצוי בפאניקה של ממש מכישלונותיו החינוכיים, גם בעלי הביטחון העצמי הרב ביותר עומדים כחסרי אונים ומשוועים לעזרה.

 

ההורים מוקפים במבוכה בלתי רגילה ממה שנראה ככישלון וחוסר שליטה על המצב, ובחרדה עמוקה מפני העתיד ומה שהוא טומן בחובו.

 

כיצד ארע דבר זה ?

 

איך זה שכשהכל כל כך מתקדם משתכלל ונהפך להיות קל יותר, דווקא החינוך הולך ומסתבך והורים עומדים חסרי אונים מול משימה אשר אמורה הייתה להיות קלה ופשוטה - חינוך - והרי את המשימה הזו ביצעו עד לא מזמן כל פשוטי העם וגם אלו מתוכם שאינם חכמים או פקחים במיוחד.

 

היום ? –

רק יועצים ורק אנשי מקצוע מורשים לגשת אל חינוך הילדים, ואולי עוד יגיע היום שיהי' על כל אחד מההורים לעבור קורס מיוחד להורות ולקבל תעודה המאפשרת לו ומתירה לו לעסוק בחינוך ילדיו שלו.

 

החיפוש הבלתי פוסק אחר פתרונות חינוכיים הפך לאובססיה של ממש ובתקופתנו אנו עדים לתופעה חדשה שלא הייתה קיימת מעולם, הורים רצים לקורסים להנחיית הורים, מחכים בתור בגמ"ח הקלטות כדי לקבל את השיחה החדשה של המחנך הנודע ...

 

פסיכולוגים ויועצים חינוכיים הפכו למבוקשים וספרים חדשים יוצאים לאור ונחטפים ממדפי החנויות.

 

ואת הכל חייבים לעשות  במהירות ובאינסטנט, פתרונות קסם קלי הכנה ומהירי בישול, שלא ידרשו מאמץ רב,

למי יש היום זמן ?!

 

המשבר הוא עצום, הכישלון הוא אדיר, מדהים, בלתי הגיוני, אך זו מציאות !!!

 

החינוך חייב לעמוד היום בראש סדר העדיפויות, ושומה על כל מי שעיניו בראשו, כוחו במותניו, ורגש אחריות מפעפע בלבו, ליזום מהר ככל האפשר דיונים דחופים בנושא זה. עד אז, נעשה כולנו כנ"ל ונשתדל לא לפספס יועץ חינוכי כלשהו ולקבל ממנו איזה עצה קטנה ומעילה שנדמה לנו שתביא מזור לפצעי החינוך המאיימים על בריאות ילדינו.

 

אכן, זו הבעיה האמיתית !!! 

 

הרדיפה אחרי פתרונות נקודתיים ספציפיים המטפלים או מטייחים סדק קטן אחד או חור שנגרם מהזנחה פושעת. כל זאת, במקום לטפל בשורש הבעיה וביסודות החינוך שניזוקו ללא גבול ושיעור במשך השנים האחרונות.

 

יסודות החינוך הם הטעונים תיקון ושיפוץ יסודי, יש לעדכן באופן מיידי את בעיות הדור ופתרונות הקסם, ולהתאימם ליסודות החינוך היהודי תורני - שלא השתנו ולא ישתנו לעולם כי הם כנצחיות התורה, קיימים לעולמי עד.

 

אחד מיסודות החינוך הראשונים הגדולים והחשובים הוא לא אחר מאשר אנו עצמנו: "הורים", כך זה נקרא היום. בעבר קראו לזה: "למשפחותם לבית אבותם". עשרות פעמים חוזרת התורה על מושג זה ובכל ספירה מחדש, ובכל שבט, בתחילה ובסוף שוב ושוב:  "למשפחותם לבית אבותם".

 

הנה בפרשת במדבר מצטווים משה ואהרון לספור את כל בני ישראל, מלבד שבט לוי למשפחותיהם:  גרשון קהת ומררי. בסיום הפרשה, בא הציווי על נשיאת ראש שבט לוי ואת פירוט תפקידם של משפחות הקהתי בבית המקדש בעבודת הקודש נשיאת המשכן וכליו. אלא שאין הפרשה מסיימת את ספירת בני לוי למשפחותם, ובתחילת פרשתינו משלימה התורה את נשיאת ראש בני גרשון ומררי.

 

יש לתמוה על סידור הפרשיות בצורה זו ועוד יותר יש להבין מדוע נקראה פרשתינו "נשא" על שם ההשלמה הקטנה של נשיאת שתי ממשפחות לוי ולא על שם הפרשיות החשובות האחרות שיש בפרשה זו כשילוח טמאים אשם נזיר סוטה קורבנות הנשיאים וכו'.

 

"למשפחותם לבית אבותם" זה הוא יסוד קיומו הרוחני תורני של עם ישראל - אומר רש"ר הירש!!!

 

התורה מקפידה לחזור על כך שוב ושוב, למען נדע להשריש בילדינו ובתלמידנו יסוד זה.

 

סליחה, יש לך הורים ? מה הם אומרים ?

 

יש שושלת של דורות היוצרים את העם ואת המסורת העוברת מדור לדור.

 

אם אין הבנה לחשיבות הדור הקודם, לדבריו, הגיגיו ומסריו, אזי בא תחתיו הכישלון הגדול !!!

 

היסוד הגדול הוא הבסיס והשושלת למסירת התורה מדור לדור.  יחד עם התורה ועם קבלתה בחג השבועות, יש לזכור ולדעת כיצד היא הגיעה אלינו, מי הוא המוסר, ממי הוא קיבלה.

בכל דיבור של תורה ובכל חינוך למצווה או לתורה, יש להדגיש חזור והדגש את משמעות המסורת, השושלת, והעברת התורה מאב לבן: "למשפחותם לבית אבותם".

כאשר יחדור מסר זה לנפש התלמידים, יוצק בליבם יסוד חינוכי תורני בסיסי אשר יבעבע וישליך על מעשים והתנהגויות רבות בחיי היומיום.

 

"נשא"; התורה מורה את פעולת הספירה בשורש "נשא" שהוא מורה גם על "נשיאה" –לקיחה ונטילה: "נושא בעול עם חבירו". ועוד נקרא שורש "נשא" על דבר חשוב ורב ערך ; "רם ומתנשא" "נכבד ונשוא פנים". אם כן, שלושה מובנים בשורש "נשא": ספירה, נטילה, חשיבות;

 

פעולת הספירה של בני ישראל לא הייתה מכנית גרידא כתהליך פרוצדוראלי המתבקש ע"י בעל הבית.

יש כאן מסר אדיר של הבנת תפקיד המשפחה והשושלת במסירת התורה.  הספירה היא חלק מתהליך הקניית ערך "בית אבותם" כיסוד בחינוך העם. ומשום כך גררה התורה את עניין הספירה לתוך פרשתינו המדברת על מצוות שונות ומגוונות בתורה, כי אין הספירה ראויה שתיהי' מגודרת בתוך מתחם אחד ובפרשה אחת כעניין נפרד, באשר הספירה היא חלק מקיום התורה וממסירתה לדורי דורות. עלינו "לשאת" וליטול, מתוך "נשיאה" –ספירה זו, את החשיבות וה"התנשאות", של עניין המשפחות ובתי האב כחלק מתהליך קיום התורה ומסירתה.  

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד