פרשת במדבר

הר סיני ומידת הענווה

רבות סופר כבר אודות הישיבה המפורסמת, ששכנה באירופה במאה התשע-עשרה לספירה, ישיבת נוברדוק. תלמידי הישיבה ההיא התפרסמו במיוחד, בזכות הענווה הגדולה שאפיינה אותם. בכדי להגיע לרמות גבוהות כל כך של ענווה, הם נהגו בכל בוקר לשבת באולם המרכזי של הישיבה למשך שלושים דקות, כשהם מנענעים את גופם לפנים ולאחור ומשננים לעצמם את המשפט: "אני כלום,קרא עוד...

אנו, בני המדבר

"במדבר סיני באהל מועד" (במדבר א, א) תם ונשלם ספר "ויקרא", הוא "תורת כהנים". השבוע אנו פותחים בקריאת ספר "במדבר" – הרביעי בין חמשת חומשי התורה. כשמו כן הוא. הוא אוצר בעשר פרשיותיו את תולדות העם בימי שהותו במדבר. בו נסקרות הדרמות הגדולות והטראומות הקשות, שעברו עליו בארבעים שנות החופש הראשונות. עשר פרשיותיו של ספרקרא עוד...

השבטיות המאחדת

בפרשה זו הונח, לכאורה, היסוד למשטר המפלגות בישראל. הוענק בה המעמד החוקי לפירוד העם, לשבטים. או, אם תרצו, נוצקה כאן התשתית לכל פילוג, כיתתיות ומחלוקת, המלוות אותנו מאז ועד היום. אכן, במבט ראשון פלא הדבר. עם יוצא מצרים. עם, שקושי השעבוד מחק את ההבדלים השבטיים בקרבו. עם, אשר השעבוד לימדו שבאחדותו כוחו, והייסורים שהיו מנתקרא עוד...

הפאזל שלי…

גם משה רבינו לא הבין… החלוקה המוזרה הזאת… וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל … למה, שואל הוא את אלוקים? לשם מה ההפרדה הזאת? איש על דגלו 'לבית אבותם…' מדוע לא להניח להם לחיות יחד בערבוביא…? מדוע לפלג את העם כבר בתחילת דרכו…? וכך מובאקרא עוד...

להורדת פרשת השבוע בגרסת הדפסה

להורדת פרשת השבוע בגרסת הדפסה וההפטרה – לחץ כאן >>> פרשת במדבר [פרק א] א. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: ב. שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם: ג. מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָאקרא עוד...

השבטיות המאחדת

מדוע עם צאתם מהשעבוד המצרי, מפתחת התורה את הפירוד לשבטים, במקום להביא לביטול הקבוצות השונות בעם? האם לא טמון בחלוקה שבטית זו זרע המחלוקת? עיון מעמיק מגלה שדווקא ההיפך הוא הנכון. שמירת הייחוד השבטי הינה הערובה היחידה לשמירת אחדותו של עם ישראל. אכן, במבט ראשון מופלא הדבר. עם יוצא ממצרים. עם, שקושי השעבוד מחק אתקרא עוד...

האבהות השניה

הפרשה פותחת: "ואלה תולדות אהרן ומשה, ביום דבר ה' את משה בהר סיני. ואלה שמות בני אהרן וגו'" (במדבר ג', א'-ב'). עיון בפסוק מעלה תמיהה. נאמר: "ואלה תולדות אהרן ומשה", פתיחה המבטיחה את תיאור צאצאיהם של שני האישים הללו. עם זאת, בפסוק הבא מוזכרים רק בני אהרן. התשובה מצויה בתלמוד, וכך נאמר: "אמר רבי שמואלקרא עוד...

מרכז האומה – המשכן

נקודת המוצא לשנאת ישראל היתה שווה בכל המקומות ובכל התקופות, רק דרכי הפעולה פשטו צורה ולבשו צורה. תואנות לא חסרו לאויבינו. פעם טענו נגדנו שהננו עניים, ופעם אחרת העלילו שאנו מתעשרים על חשבונם. היו שלא רצו לסבול אותנו בשל הבדלותנו משאר העמים, והיו שלא סלחו ליהודים שניסו להתערב בתוכם. כל דבר והיפוכו מסוגלים היו להוותקרא עוד...

עם סגולה

על התיבה הראשונה שבה פותחת התורה – "בראשית", מצטט רש"י את מאמר חז"ל: "בשביל ישראל שנקראו ראשית". המושג "ראשית" מציין את העובדה שעם ישראל מהווה את נקודת הכובד העיקרית שבגללה נברא העולם. יצירת תבל ומלואה התנהלה על פי תכנית אב מוגדרת, שביסודה – העמדת עם ישראל במרכז. כדי לזכות למעמד רוחני נכבד זה, היה עלקרא עוד...