פרשת קדושים

קו עימות חדש

"קדשים תהיו כי קדוש אני ה' " (ויקרא יט, ב) בפרשיות הקודמות "כיסינו" כמעט את כל מערכות "התרגילים", הבאות לאלף את הגוף האדם ולהשליט עליו את השכל, ההכרה והמוסר. עתה, דורשת פרשתנו "תוספת מאמץ". ואלו הן מילות הפתיחה: "קדושים תהיו, כי קדוש אני ה'…" (ויקרא יט, ב). היינו רואים במילים אלו תוצאה ולא דרישה, סוףקרא עוד...

כסף נקי ומבורך

חמשה פסוקים בתורה, פרק שלם בתלמוד, תשעה עשר סימנים ב"שולחן ערוך", ובידנו, כל הידיעות הבסיסיות על איסור התורה ששמו: ריבית או בלשון הכתוב: "לא תקח מאתו נשך ותרבית, ויראת מאלוקיך וחי אחיך עמך" (ויקרא כה, לו) אין לאיסור זה כל בסיס כלכלי. אין כל סיבה משקית לאסור את הזכות ליהנות מהשכרת כסף, כשם שלא נאסרתקרא עוד...

"ואהבת לרעך כמוך – אני ה'"

"ואהבת לרעך כמוך – אני ה'" לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ד': לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ד': אֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמֹרוּ בְּהֶמְתְּךָ לֹא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִםקרא עוד...

פרשת קדושים להורדה

להורדת פרשת השבוע בגרסת הדפסה וההפטרה – לחץ כאן >>> פרשת קדושים [פרק י"ט] א. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: ב. דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם: ג. אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם: ד. אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִים וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּקרא עוד...

המגל והקרדום

כלום הצו "לא תקום ולא תטור", פירושו, שעל האדם לוותר על זכויותיו? וכיצד באמת ניתן להתגבר על רגשות הנקמה? לכאורה, הפרשה דורשת מאיתנו דפוסי התנהגות כמעט לא בתחום היכולת האנושית. היא מציגה לפנינו נורמות של תגובה, הנוגדות את הספונטאניות שבן דורנו שר לה שירי תהילה. במבט ראשון הן נראות כדרישה להיכנע לאלימות, כשעל האדם שנעשהקרא עוד...

לדון לכף זכות

מפתיעה היא העובדה שפעולה זו, לדון לכף זכות, מכונה בתורה "צדק" – "בצדק תשפוט עמיתך" (ויקרא י"ט, ט"ו). וכי מי שדן לכף חובה הינו צודק פחות ממי שדן לכף זכות? מדוע קו הצדק מחייב לדון את האדם שעשה אותם לכף זכות? התורה מצווה אותנו לדון את האדם לכף זכות, ולא את מעשיו. המשנה: "והוי דןקרא עוד...

"ואהבת לרעך כמוך" – כלל גדול בתורה

"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט, י"ח), הוא אחד הפסוקים המוכרים ביותר. בתודעת רבים הוא ידוע כסיסמה נאה שראוי לקשט בה את הכתלים. למעשה, זוהי מצוה המחייבת כל אדם לא פחות משמירת שבת, הנחת תפילין, נטילת לולב בסוכות או אכילת מצה בפסח. כיון שמדובר במצוה שהיא מתחום "חובות הלבבות", עולה השאלה: כיצד ניתן לצוות על רגשותקרא עוד...

להניס את הצללים

באחת הערים חי אדם חריג במעשיו. שיגעון דבק בו. החליט שנושא הוא כד חרס על ראשו. היה הולך בזהירות, שומר על שיווי משקל, שלא יפול הכד ויישבר. מתיישב בזהירות, אוכל כשראשו זקוף, מגיש את הכף לפיו באיטיות. עד מהרה הפך אויל זה ללעג ולשנינה, לקלס ולתמיהה, ובעיקר לרחמים. כי היה זה שיגעון בעליל. באחד הימיםקרא עוד...

כפית של זכות

לפני קרוב למאה וחמישים שנה היתה המערכה נטושה סביב הצורך בהכרה ממשלתית ביהדות האורתודוכסית בהונגריה. בראש המערכה ניצב הרב שמואל בנימין סופר, המכונה על שם ספרו ה"כתב סופר". לאחר שהצליח להשיג הכרה ממשלתית ביהדות האורתודוכסית בהונגריה, עמד וכינס את מנהיגיה, רבניה וחכמיה, במטרה לחזק ולגבש את שורותיה של היהדות הנאמנה. סלתה ושמנה של יהדות הונגריהקרא עוד...

"קדש ורחץ"

לאחר חג הפסח אנו סופרים את ספירת העומר. ימים אלו שימשו לאחר יציאת בני ישראל ממצרים כימי הטהרות והתקרבות אל מעמד הר סיני. מן הראוי לייחד מילות הסבר על אודות צעדי התקרבות אלו אל ה' ואל תורתו. כאשר אדם מעוניין להכנס להיכלו של מלך, יש לכך כללים ומגבלות. עליו לקבוע שעה בה יהיו מוכנים לקבלו,קרא עוד...