פרשת מצורע

עין טובה

נגע הצרעת הוא תופעה נדירה, וצרעת הבתים אינה קיימת בימינו כלל. אולם בל נטעה לחשוב שהדבר נובע מפאת מעלתנו. שהרי צרות העין לא עברה מן העולם, לכן, עלינו לעשות כל שביכלתנו כדי לאתר את חיידקיה של מחלה זו ולהשתדל לבערם מן העולם. חכמינו אמרו כי עין טובה היא אחת משלוש המידות המאפיינות את תלמידי אברהםקרא עוד...

פגם רוחני

אחד מעיקרי האמונה שמנה הרמב"ם הוא: "שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו, ומעניש לעוברי מצוותיו", עיקרון זה נקרא גם עקרון הגמול. מפורסמים הם דברי הנביא שתיאר את דרך ההנהגה של הבורא: "גדול העצה ורב העלילה, אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני האדם, לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו" (ירמיהו ל"ב, י"ט). מבין כל העונשים,קרא עוד...

האוצר הנסתר

המושג "רכוש נטוש" מוכר היטב לבני דור תש"ח תושבי ירושלים וחיפה, יפו ורמלה. חרדת אלוקים נפלה על הערבים, הללו נסו מבתיהם, נטשו אותם והיהודים זכו ברכוש נטוש זה. לא היתה זו הפעם הראשונה שחרדת אלוקים נפלה על הגויים תושבי הארץ, והיהודים – שארץ זו שייכת להם, כפי שמובא בפירוש רש"י הראשון בחומש – זכו ברכושם.קרא עוד...

שמירת הלשון

כידוע, נגע הצרעת בא על חטא לשון הרע. מחבר ספר "חפץ חיים", שהגביר את תודעת שמירת הלשון בדורות האחרונים, כותב בספרו "שמירת הלשון": "אל יפלא בעיניך על כך שאנו רואים אנשים מדברים לשון הרע ואין להם שום נגע". הוא מתרץ שני תירוצים. האחד, על פי תורת הנסתר: הדיבור האסור מטמא את הנפש, וגם הנגע הינוקרא עוד...

מושגים מעולם אחר

וטמאו הכהן צרעת היא" (ויקרא יג, ח) אנו ממריאים בפרשת שבוע זה אל פלנטה אחרת, אל מדינת אוטופיה, אל אטלנטיס רוחנית, שם, מזומנת לנו פגישה עם ציוויליזציה מוזרה, שמערכת מושגיה שונה בתכלית מזו שלנו. זו מערכת, שבמרכז אורח חייה ניצבת… הצרעת, כתמרור אזהרה, אדיר השפעה. הנה, כך הם פני הדברים: "אדם כי יהיה בעור בשרוקרא עוד...

כוחו הנורא של הדיבור

מעשה באדם שהפיץ שמועה מסוימת על אדם אחר. מאוחר יותר הוא התחרט על מעשיו והחליט לגשת אל רב הקהילה, בכדי לשאול אותו כיצד הוא יכול לכפר על כך. "לך לחנות המכולת הקרובה וקנה לך שק מלא זרעים", אמר לו הרב. "אחר כך, קח את השק שקנית לשדה גדול ופתוח ופזר את כל הגרגרים ברוח הנושבת.קרא עוד...

בידוד הלשון הסוטה

"בדד ישב מחוץ למחנה מושבו" (ויקרא יג, מו) הלשון הועמדה השבוע לדין. היא נאסרה, לשון זו, המתגלגלת בפינו ויורה מילים לכל עבר, ללא חסך וללא מחשבה – והואשמה כחוק. גזר הדין ניתן בפרשתנו, בהתייחסות מפורשת לכל סעיף מסעיפי האשמה. משפט מוזר לכל הדעות. באחת הרשימות הקודמות הנוגעות לנושא פרשתנו פתחנו את דברינו כך: "אנו ממריאיםקרא עוד...

חינוך לקדושה ולצניעות

וְהִזַּרְתֶּם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִטֻּמְאָתָם וְלֹא יָמֻתוּ בְּטֻמְאָתָם בְּטַמְּאָם אֶת מִשְׁכָּנִי אֲשֶׁר בְּתוֹכָם: (ט"ו ל"ה) חינוך לקדושה ולצניעות כיצד מחנכים להקפדה על מצוות הצניעות ולשמירה על חוקי הטהרה ? האם דיבור ישיר או שמא מסר עקיף ? אולי כדאי להימנע כלל מלגשת לעניין זה ? "והזרתם את בני ישראל מטומאתם" –הכללים, הזהירויות, והכלים להתמודד.  קרא עוד...

להורדת פרשת השבוע בגרסת הדפסה

להורדת פרשת השבוע בגרסת הדפסה וההפטרה – לחץ כאן >>> פרשת מצורע [פרק י"ד] א. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: ב. זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: ג. וְיָצָא הַכֹּהֵן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע הַצָּרַעַת מִן הַצָּרוּעַ: ד. וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִיקרא עוד...