הפורים והטבע

הבנת המילה "טבע", שופכת אור על סיפור פורים ורומזת על גישת היהדות כלפי העולם המודרני.
הגדל

טבע. מילה בעלת צליל תמים, שהושאלה על ידי אחת מחברות התרופות הגדולות ביותר בעולם. מלה שמשמעותה האמיתית רומזת על גישת היהדות כלפי העולם המודרני.

 

יש כאלה שרואים את ההתקדמות האנושית בהבנת הטבע, כדבר המתנגד לתפישת העולם הדתית. הם מסבירים, שלכאורה, המדע בא להסביר תופעות שפעם בני האדם ייחסו לאלוקים, ובכך הם מנסים להפוך את האלוקים לתשובה ארכאית לשאלה 'מדוע מתרחשים דברים בעולם'.

 

היהדות לא רואה קונפליקט בין השניים. למעשה, מנקודת מבטה של התורה, ככל שאנחנו מבינים יותר את הטבע, כך נוכל להבין טוב יותר את האלוקים. המלה טבע רומזת על הרעיון הזה: ומשמעותה היא, דבר שהוטבע. המלה מטבע למשל, שבאה מאותו שורש ט.ב.ע, ממחישה את הרעיון. למטבע קוראים כך משום שהוא התוצר הסופי של תבנית בעלת צורה, שהטביעה את חותמה על דיסקית מתכת.

 

על פי התודעה היהודית, כל המדע והטבע אינם אלא חותם האלוקים שהוטבע בעולם. ככל שאנחנו יכולים להבין יותר את היקום, ואפילו את עצמנו, כך אנו יכולים לבחון מקרוב יותר, את החוכמה האלוקית ואת החיים העשירים שהיא מספקת.

 

העולם, בכל אופן, הוא מקום שמסתיר את 'יד האלוקים' מאחורי הטבע, ומאפשר לנו להתכחש למציאותו. ההסתר עצמו מהווה ברכה, מכיוון שהוא מאפשר את הבחירה החופשית. אילו מציאות ה' הייתה כל כך מוחשית עד שאף אחד לא היה יכול להכחיש אותה, השכר שמגיע לאדם מכך שהוא בוחר להתחבר אל אלוקיו היה פוחת, מכיוון שלא הייתה לנו שום אלטרנטיבה אחרת. אולם במציאות, הטבע אינו אלא חותם שהטביע הא-ל על העולם, כשהטבעי לכאורה, משמש אמצעי אשר דרכו מפעיל ה' את השגחתו הפרטית.

 

מעל לטבע

 

מתוך הרקע הזה אנחנו יכולים להבין גם מהם גבולות הטבע. למרות שגלימת הטבע מסתירה את יד האלוקים בעולם, היו בעבר היהודי אנשים שראו מבעד למסווה זה, והבחינו בָּאמת בבירור רב כל כך, עד שחוקי הטבע הפכו להיות בלתי רלוונטיים לגביהם. לטבע לא הייתה מבחינתם כל משמעות, משום שהוא לא הצליח לטשטש את מעורבות האלוקים בעולם, שהייתה כל כך ברורה עבורם.

 

כתוצאה מכך, אותם אנשים גם לא היו כבולים ל'חוקי הטבע', ויכלו לשנות את המשוואה. במלים פשוטות - הם יכלו לחולל ניסים. לדוגמא, רבי חנינא בן-דוסא, חזר פעם הביתה ומצא את בתו עצובה, משום שבטעות היא הדליקה את נרות השבת בחומץ במקום בשמן, וידעה שבתוך זמן קצר הפתילות יישרפו וייכבו. רבי חנינה הבהיר לה שמי שאמר לשמן שידלק יאמר גם לחומץ שיבער, וכך היה. בשבילו הכל היה אותו הדבר, והמכניזם של הבעירה הטבעית, היה ניסי לא פחות מקריעת ים סוף.

 

טבע, אם כן, הוא לא יותר ממסווה שמאחוריו נסתרת יד ה'; מסך שמאבד את הרלוונטיות שלו ברגע שהאדם רואה דרכו.

 

פורים ושר הטבעות

 

אחד מסיפורי התנ"ך מדגיש את מרכזיותו של הטבע, וכיצד אלוקים משתמש בו כדי לבחוש בקלחת ההיסטוריה. מגילת אסתר עמוסה בצירופי מקרים מוזרים ו"טבעיים" לכאורה. קודם כל המלך אחשוורוש הורג את המלכה ושתי, כשהוא מחליט לתלות אותה בשיכרונו. מעשה זה מכין את הזירה לעלייתה של מלכה חדשה, אסתר, בלי שהמלך ידע שהיא יהודייה, ושהיא זאת שתציל את עמה מהשמדה.

 

בשרשרת התרחשויות "טבעית" אחרת, מרדכי, מנהיג היהודים, שומע במקרה שני אנשי חצר המתכננים להתנקש בחיי המלך, משום שבמקרה הוא מבין את השפה הזרה בה דברו. הוא מעביר את המידע למלך שמתעד את הדברים,

 

ובמקרה, באופן "טבעי" לחלוטין, המלך נתקל במידע הזה כשהוא מעלעל בספר הזיכרונות, בדיוק כשהתוכנית להשמדת היהודים מתקרבת למימושה. הכבוד שניתן למרדכי על הצלת חיי המלך מתחיל ומבשר, את מפלת המן. מאוחר יותר, כשאסתר עורכת משתה ומזמינה אליו את המלך והמן, יוזם המזימה להשמדת היהודים, המלך פורץ החוצה בכעס, וחוזר בדיוק כשהמן מתחנן על חייו בדרך, שרק במקרה גורמת למלך לחשוד שהוא מגלה עניין בלתי ראוי במלכה, ולכן חותם את גזר דינו של המן. צירופי מקרים?

 

סיפור הפורים הוא סיפור של ניסים נסתרים, של התערבות אלוקית בטבע, בלי לשבור את חוקי הטבע. לא צריך להפתיע אותנו שהסמל של מפתחות הטבע, הביטוי הגשמי לַצד המנצח בפורים, אינו אלא טבעת. טבעת החותם של המלך, עוד מילה שקשורה מבחינה לשונית לטבע. טבעת החותם נקראת 'טבעת' בגלל הטיבוע אותו היא מותירה על פני משטחים אחרים. הטבעת המלכותית מתחילה את דרכה על אצבעו של אחשוורוש. כשהמן משכנע אותו למחות את היהודים, היא עוברת לידי המן (מגילת אסתר ג,י), והגזרה להרוג את היהודים נחתמת בטבעת חותם זאת (אסתר ג,יב), כדי להצביע על המהפך הטבעי שהוביל לגזירת ההשמדה של היהודים. לבסוף, לאחר מפלתו של המן, המלך מסיר את הטבעת מידו, מעביר אותה לידי מרדכי (אסתר ח,ב), והצו שמתיר ליהודים לנקום באויביהם נחתם באותה טבעת (אסתר ח,י). מפתחות הטבע עוברים מכאן לשם, ובסופו של דבר נוחתים, בסיפור פורים, ביד העם שימשיך להתקיים.

 

לעין הבוחנת, הטבע אינו אלא טביעת אצבעותיו של אלוקים. וכשהמצב נראה עגום כמו האִיום הקיומי במגילה, אז במקום לבזבז את הזמן שלנו בניסיונות להטות את השינויים הטבעיים לטובתנו, אנחנו יכולים לפנות ישירות לאדון הטבע, ולהגיע לפיתרון מושלם.

[אש התורה]

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד