פרשת פקודי

כולם – עוזרים בבית

אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי משֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן:וּבְצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה עָשָׂה אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת משֶׁה: וְאִתּוֹ אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן חָרָשׁ וְחשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן וּבְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ: כָּל הַזָּהָב הֶעָשׂוּי לַמְּלָאכָה בְּכֹל מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ וַיְהִי זְהַב הַתְּנוּפָהקרא עוד...

"משכן העדות"

מקומו המרכזי של המשכן בתוככי מחנה ישראל מצביע על מעמדו המרכזי בתוככי האומה. היה זה מעין לב השוכן במרכז הגוף ומהווה את מוקד פעילות האיברים. סביבו נסבו כל הליכות העם, וממנו התפשטה השראת השכינה על כל ישראל. השם "משכן העדות" ניתן למשכן על שם הארון ולוחות הברית שהיו בו. השם של לוחות הברית בתורה הוא:קרא עוד...

בנין עדי עד

הבורא צווה לבנות היכל להשראת השכינה. למען מטרה זו דרושות עבודות עדינות וסבוכות בעץ ובמתכת, בזהב, בכסף ובנחושת. אריגה אומנותית כפולת פנים בחוטים כפולי עשרים וארבע נימים. נצטוו לעשות זאת אלו שלפני שנה עדיין היו עבדים שעבדו בחומר ובלבנים במצרים. לא היה בהם חרש עץ, צורף זהב, אורג, מעבד עורות או רוקע אדנים. מניין נמצאוקרא עוד...

הצפיה לגאולה

שני יהודים חיו בארץ ישראל בזמן חורבן הבית. האחד גר בגליל, והיה בעליו של משק חקלאי. באו הרומאים, עקרו את כרמו, שרפו את מעונו, החרימו את עדריו והשחיתו את יבול שדהו. ברבות השנים הוא זכה לעצמאות, חזר לנחלתו, שיקם את ביתו, את רפתותיו ואורוותיו, נטע מחדש את פרדסו. עתה אסמיו מלאים בר ויקביו יין. יהודיקרא עוד...

סכל בבית-מרקחת

"כאשר צוה ה' את משה" (שמות לט, א) ההגיון האנושי, טוענת פרשתנו, טומן בחובו סכנה לאדם. היא מביעה את מחאתה נגד השימוש הלא הגיוני – לדעתה – בהגיון, באמצעות חזרה קבועה ומונוטונית של רעיון מסוים לאורך כל הפרשה. נושאה המרכזי של הפרשה הוא תיאור הקמת המשכן בפועל. והנה, מופיע פסוק אחד בפרשה, פעם אחר פעםקרא עוד...

המשכן – היענות לאתגר

שימו לב לעובדה מעניינת הקשורה לבניית המשכן. משה, בצוו האלוקים, משרטט באזני העם את תכנית המשכן לפרטי פרטיו. הוא מסביר להם את מידותיו ואת סוג החומרים ממנו חייבים לבנותו. אותו, ואת כלי הקודש שיונחו בו. גם הקורא השטחי, המרפרף רק על פסוקי פרשה זו, מבלי להתעמק בה, יבחין היטב שבוני המשכן היו חייבים להיות בעליקרא עוד...