"סדר עיון" – על מה ולמה ?

וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם:  אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ: אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה לּוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ: (כ"א א')

מיליוני סברות נאמרו ונכתבו על הגיונה של התורה, בהיכלי הישיבות אנו מוצאים צעירים ובוגרים עמלים למען מטרה אחת – "להבין" את עומק האמת, ליישב את הסברה ולבחון כיצד הגיע התנא או האמורא במחשבתו לאמת הברורה.  השקעה רבה וגדולה  זו, לשם מה?

שאיפתו של כל מחנך, היא, להביא את תלמידו לידי ההכרה הברורה, עד כמה דרך התורה "ברורה", ישרה ונכונה, ללא סתירות או אי התאמות, זורמת בכיוון אחד, ומכוונת לקראת מטרה ויעד נשגב ומופלא. להחדיר ולהפנים בתלמיד, כמה שמימית היא התורה, בלתי ניתנת להחלפה או לחיקוי, עד כמה דרכיה דרכי נועם, להורות חוקי חיים לכל חי, בהנהגה יומיומית שוטפת, בישרות מדהימה, התחשבות וחינוכיות בכל דין ומשפט .

כאשר יפנים התלמיד את ההכרה הזו ו"יחיה" אותה, כאשר תיהפך הכרה זו לעיקרון מנחה ולהשקפת חיים ברורה, או אז יוכל לבוא המחנך ולומר כי התווה בפני תלמידו את דרך החיים הברורה. אמנם, אין סוף ניסיונות ומכשולים יערמו בדרכו של כל אחד, אלא שדרך ההתמודדות נלמדה והוקנתה לתלמיד.

טמון כאן רעיון חינוכי יהודי עצום שהוא היסוד המשמעותי ביותר לחינוך הדור הצעיר לתורה בדרך ישראל סבא !!!

פרשת משפטים היא מיפתן הכניסה לעולם החוקים והדינים העבריים, שכל כולם אמת חד משמעית רצופה בהיגיון חד וברור. רש"ר הירש מאריך בתחילת פרשתינו להסביר את החוק המחנך: "חוק העבדים", את ההגיון הצרוף שמאחורי חוק זה ואת האמת המדהימה שמאחורי כל ציווי ה' בפרשה זו. וכנגד כל זה את האבסורד שבהתייחסות מערכת החוקים המקובלת לעבירות הגניבה והמרמה. 

כאשר לימד אדם את תלמידו להשתמש בתוכנת מחשב מסוימת, אין זה בהכרח כלל שיוכל אותו תלמיד לדעת להשתמש בתוכנה אחרת. אך כאשר מלמדים ילד קטן ללכת, אין הבדל מהו מקום הליכתו, פעולת ההליכה אחת היא ואין צורך ללמד ללכת בכל מקום. כאשר הובנה הפעולה, יוכל הילד להתמודד עמה בכל מקום, לאט לאט יוכל הוא לעשות זאת גם בתנאי שטח קשים ומכשוליים ביותר. ובדומה לכך, כאשר ילמד כיצד פועל המחשב וירד לעומק דרך פעולתו, יוכל לדעת כיצד להפעיל כל תוכנה .

כאשר מבין התלמיד לחלוטין, כי דרך התורה חלקה וישרה ללא עיקולים כלשהם באמיתותה, והוא יודע שכדי להבין את עומק ישרותה יש להתאמץ לעיתים ולהתייגע.  במצב כזה, גם אם לא ימצא תשובה לפרט מסוים, לא יהווה הדבר הפרעה כלשהי באמונתו התמימה כי זו הדרך, הוא יבין וידע ששיכלנו ויכולת תפיסתנו הם אלו המפריעים היחידים בגילוי אותה אמת שבוודאי קיימת .

מיליוני סברות נאמרו ונכתבו על הגיונה של התורה, בהיכלי הישיבות אנו מוצאים צעירים ובוגרים עמלים למען מטרה אחת "להבין" את עומק האמת, ליישב את הסברה ולבחון כיצד הגיע התנא או האמורא במחשבתו לאמת האמורה.

למען האמת, החינוך כיום בישיבות בנוי ומושתת על יסוד זה. כי העיון והעמקות בלימוד התורה, בירור הסוגיות והוויכוח להשגת ההבנה הנכונה של הדברים, הם יסוד וראש, לחינוך התלמיד כי התורה חייבת להיות אמיתית, הגיונית, והיא אכן כך, אלא ששומה עלינו לחקור ולהתאמץ, להתייגע ולעמול, כדי להשיג את ההבנה הנכונה ואת האמת הקיימת. כך מבין התלמיד היטב, כי את התורה אין אפשרות להבין תמיד במבט חטוף. ולעיתים ישנם דברים שנראים אמנם בתחילה שאינם תואמים לדברים אחרים שלמד בעבר, ורק העיון וההתעמקות בתורה יכולה לגלות בפניו את האמת. אך חובה עליו תמיד לנסות ולחפש לדרוש ולחקור אחר אותה אמת כי האמת בוודאי מצויה בתורה ואי הבנה תלויה אך ורק בחוסר עיון ועמקות של הלומד.

דרך הלימוד וההתעכבות על דרך הלימוד, היא למעשה המפתח לקיום חיים של אמונה, חיים יהודיים על פי התורה !!!

יסוד זה נשמע אולי תמוה, אבל נראה שכך הם הדברים !!!

מי שלמד לחפש את האמת שבתורה, להתייגע ולהבין בדרך הנכונה מהי האמת המסתתרת, חינך את עצמו למעשה להבין כי התורה, בכל מקרה, גם אם קשה לי לתפוש כרגע, היא אמת . השלב הראשון לכניסה אל עבודת ה' הוא מציאת  הדרך הנכונה בלימוד  שכן   דרך הלימוד מכוונת את שאיפת התלמיד לבירור האמת ולידיעה הברורה כי התורה מנהיגה את האדם בדרך אמת, ברורה ללא אפשרות סתירה או אי התאמה. האדם נהפך לאיש אמת ולמאמין כי מה שכתוב בתורה הוא ברור, זך, נקי ומזוכך, בבהירות נפלאה .

והדבר דומה לאדם הנוסע בכביש מירושלים לכיוון חיפה, ביציאה הוא מבחין בשלט המורה : "לחיפה סע ישר", במשך הדרך הוא רואה שלטים רבים נוספים המורים שכיוון נסיעתו הוא תל אביב, בית שמש, לטרון, אשקלון ועוד ערים, אך חיפה לא מוזכרת כלל, לאחר כמה עשרות קילומטרים הוא מבחין שוב בשלט המכריז כי זה כיוון הנסיעה לחיפה.

אותו אדם, כשראה את השלט תל אביב וכו' לא ירד מהכביש ולא פנה לאחוריו אלא יודע הוא ומשוכנע ומאמין לטכנאי ועובדי מע"צ, כי זו הדרך, כפי שנודע לו בתחילה, ובה הוא משוכנע, גם אם במשך הדרך ישנם שלטים המורים לו אחרת. הוא יודע כי זו הדרך, ונקודות ציון מידי פעם מספיקות לו כדי להחזיק מעמד ולהמשיך על המסלול .

הדוגמא המוחשית היומיומית שאנו יכולים לראות בחוש, לגבי דרך החיים הברורה שמציגה לנו התורה, היא ההתייעצות עם גדולי ישראל בכל עניין שהוא, גם כשאינו הלכתי כלל, מי ששמע את תשובותיהם ואת הניתוח החד והברור שלהם, השאלה הנכונה והאופי הברור והמוצק של התשובה המתקבלת, מרגיש בחוש כי האדם הגדול בתורה גדול הוא בישרות השכל וההגיון, האמת והחדות קולחים מפיו ומלווים כל מילה ממלותיו ועצה מעצותיו.

ההשקעה הגדולה בדרך הלימוד העיונית בישיבות הקדושות היא אבן היסוד לשכנוע עקיף שנקודת המוצא הראשונית היא שכל דברי התורה אמת מוחלטת הם, ומכאן שיש לעמול ולהתייגע כדי להבין בשכלנו המוגבל את האמת הגדולה.