פרשת משפטים

על התעלות רוחנית ועל תכל'ס!

בפרשת השבוע הקודמת, שמענו על התגלותו הדרמטית של הקב"ה, בפני עם ישראל במעמד הר סיני. הייתה זו חוויה רוחנית-מטאפיזית בעלת עוצמה רבה כל כך, עד שכל יהודי חווה אותה בפני עצמו! פרשת השבוע שלנו, היא אחת הפרשות הארוכות ביותר בחומש כולו. היא מכילה רשימה ארוכה ומתישה של יותר מחמישים מצוות שונות! בתוך הרשימה קיים פירוטקרא עוד...

מילים שכאלה

"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" (שמות כא, א) יש מילים בפרשתנו, הנותנות את הטון ומעניקות לה צבע וניחוח מיוחד. זו, לכאורה, פרשה פרוזאית מאד, העוסקת ב"זוטות" שבחיים. תוכנה אינו מורכב מסיפורי נסים, מסעות או מעמדות נשגבים, דוגמת הפרשיות הקודמות. היא, לעומתן, עסוקה בהנחת היסודות החברתיים למדינה, העתידה לקום ביום, בו יתנערו בני ישראל מאבק המדברקרא עוד...

על מכונית חונה… על חמור כורע…

הויכוח הקולני פרץ לפנות ערב, כאשר סגרו את המשרדים בעיר, והכל נהרו הביתה אל הפרברים. מר פלוני מיהר אל מכוניתו, אשר חנתה על מגרש ריק, אותו גילה למזלו הגדול בשעות המאבק על החנייה  בבוקר. להפתעתו הרבה חיכה לו ליד המכונית בעל המגרש הזועם: – סלח לי אדוני, הקביל את פניו, מי הרשה לך להחנות אתקרא עוד...

העבד האולטימטיבי…

האמת תֵאמר, כי כמו הפיליפיני שהיה דר בביתו של סבי, היה קשה מאד להשיג… הוא דאג לצרכיו, בכל שעות היממה כולה, החל משעות הבוקר המוקדמות, עת השכים סבי לתפילת ותיקין, ונזקק לעזרה בקימה מהמיטה, ובעזרה וסיוע מחוט ועד שרוך נעל… הוא דאג להכין את הספרים והגמרות בהם היה לומד סבי, וכן היה מסייע בידו ברדתוקרא עוד...

שקספיר! לא למדת תורה!

  יותר מארבע מאות שנה חלפו מאז יצר 'וילאם שקספיר' את דמותו של "הסוחר מונציה" – יהודי בשם 'שיילוק'אשר מלווה כסף ל'אנטוניו'הנוצרי. דמותו מעוררת האנטישמיות של שיילוק אמנם לא הייתה ולא נבראה, אך הפכה בעיני שונאי ישראל לסמל של יהודי המוצץ דם וכסף. במשך מאות השנים האחרונות זכה המחזה לאין ספור תגובות הן מצד אנטישמיםקרא עוד...

מנהל הבנק באטלנטה תרם מיליון דולר

הרב הראשי לשעבר הרב ישראל מאירק לאו מספר על חויותיו לסייע למפעל ה'בונדס' בארה"ב   באחד מביקוריי בארצות הברית, לפני כחצי יובל שנים, קיבלתי שיחת טלפון מד"ר מאיר רוזן, שכיהן לפני כן כיועץ משפטי של משרד החוץ וליווה את שיחות קמפ דיויד במחיצת מחנם בגין, משה דיין ועזר ויצמן ולימים שימש שגריר ישראל הן בצרפתקרא עוד...

"סדר עיון" – על מה ולמה ?

וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם:  אִם בְּגַפּוֹ יָבֹא בְּגַפּוֹ יֵצֵא אִם בַּעַל אִשָּׁה הוּא וְיָצְאָה אִשְׁתּוֹ עִמּוֹ: אִם אֲדֹנָיו יִתֶּן לוֹ אִשָּׁה וְיָלְדָה לּוֹ בָנִים אוֹ בָנוֹת הָאִשָּׁה וִילָדֶיהָ תִּהְיֶה לַאדֹנֶיהָ וְהוּא יֵצֵא בְגַפּוֹ: (כ"א א') מיליוני סברות נאמרו ונכתבו על הגיונה של התורה,קרא עוד...

כבודו של גנב

בפרשה שזורות מילים המוליכות גלי חום אנושי אל לב החוקים. מילים המצביעות על התעניינות החוק גם באדם הניצב מאחורי המעשים שנעשו - אם באדם החוטא, אם באדם הנפגע.

חוק ההלוואה הצמודה

כדי ללמדנו את חובת ההלוואה, כתבה התורה: "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך, לא תהיה לו כנושה" (שמות כ"ב, כ"ד). די במחצית משפט זה שינוסח כך: "הלווה כסף את העני, ולא תהיה לו כנושה". המילים הנוספות יוצרות מנגינת רקע אנושית למצווה עצמה. היהודי, שהפסוק מופנה אליו, מכיר מיד את מקומו בחברה. הוא לומדקרא עוד...

פינה חבויה בלב

לא ייאמן! שלושים ושש (36!) פעמים חוזרת התורה על מצווה אחת. לא על מצוות שבת החמורה, על איסור רצח או על חטא גזל. גם לא על החובה לעבוד את האלוקים ולאהבו, שהיא התשתית לכל מערכת המצוות. במצוות חמורות אלו מקמצת התורה במילים וממעטת באזהרות. משפטים בודדים דיים להרתיע. והנה, דווקא במצווה "קלה" זו של אהבתקרא עוד...