למה יצאנו ממצרים?!

דווקא כאן במכת הארבה מתנהל לו ויכוח שאינו ברור כלל וכלל בין משה רבינו לפרעה הרשע…


מאת: הרב שלמה גרינבוים


דווקא כאן במכת הארבה מתנהל לו ויכוח שאינו ברור כלל וכלל בין משה רבינו לפרעה הרשע…

וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִים עַד מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי שַׁלַּח עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי:  כִּי אִם מָאֵן אַתָּה לְשַׁלֵּחַ אֶת עַמִּי הִנְנִי מֵבִיא מָחָר אַרְבֶּה בִּגְבֻלֶךָ:  וְכִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְלֹא יוּכַל לִרְאֹת אֶת הָאָרֶץ וְאָכַל אֶת יֶתֶר הַפְּלֵטָה הַנִּשְׁאֶרֶת לָכֶם מִן הַבָּרָד וְאָכַל אֶת כָּל הָעֵץ הַצֹּמֵחַ לָכֶם מִן הַשָּׂדֶה:  וּמָלְאוּ בָתֶּיךָ וּבָתֵּי כָל עֲבָדֶיךָ וּבָתֵּי כָל מִצְרַיִם אֲשֶׁר לֹא רָאוּ אֲבֹתֶיךָ וַאֲבוֹת אֲבֹתֶיךָ מִיּוֹם הֱיוֹתָם עַל הָאֲדָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיִּפֶן וַיֵּצֵא מֵעִם פַּרְעֹה:  וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם: 

וכאן הגיע המפנה…

וַיּוּשַׁב אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם מִי וָמִי הַהֹלְכִים:  וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג ה' לָנוּ:  וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יְהִי כֵן ה' עִמָּכֶם כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם רְאוּ כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם:  לֹא כֵן לְכוּ נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת ה' כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים וַיְגָרֶשׁ אֹתָם מֵאֵת פְּנֵי פַרְעֹה:  (שמות פרק י, א-יא)

בעוד משה מבקש לצאת "בבנינו ובבנותינו בצאננו ובבקרנו" הרי שפרעה מאשר את היציאה ממצרים לגברים בלבד.

ולכאורה, צודק הוא…

שכן אם הסיבה ליציאתו ממצרים היא על מנת לזבוח לה' שוב אין שום צורך לשאת עמם את ילדיהם הרכים ושלא נדבר על כל הצאן והבקר השייך להם ולשם מה משה רבינו מתעקש דווקא על יציאה מורחבת זו?

ויתרה מכך…

כלום עבודה בעיניים היא?

כלום פרעה איננו יודע כי בכוונת משה להוציא ולגאול את בני ישראל לחלוטין משעבוד מצרים? כלום עלה בדעתו של פרעה כי משה רבינו 'מדבר ברצינות' באומרו לו 'דרך שלשת ימים נלך ונזבחה לה' אלוקינו' – הלא ודאי כי זהו רק 'סיפור כיסוי' ותו לא, ומדוע פרעה לא הטיח דברים אלו בפני משה כי שקר הוא דובר?

יסוד גדול, עמוק ונוקב חידש הגה"צ ר' שלום שבדרון זצ"ל בספרו 'לב שלום' ולהלן תמצית דבריו…

אמת! לכולם היה ברור כי המטרה היא איפה להוציא את בני ישראל לחלוטין מתוך שיעבוד פרעה ושיעבוד מצרים אולם על דבר אחד הייתה נטושה המערכה…

לֶשם מה יוצאים ממצרים… מהי המטרה ביציאה זו?!

כשמשה פונה לפרעה ואומר לו 'נלכה ונזבחה לה' אין בכוונתו להסוות את יציאתו ממצרים בדרך עקלתון, אדרבא! משה בא להודיע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים…

אני רוצה לצאת ביחד עם העם כולו על מנת לזבוח לה'!

אינני מבקש לצאת ממצרים על רקע של עוני, של עבדות, של שואה בהתגלמותה! ממש לא! שכן אילו היה פונה אליו בדרך זו לבטח אף עמים אחרים הסמוכים למצרים כשראו את שגשוגה ופריחתה של האימפריה המצרית נתנו את עיניהם במצרים, לבטח אף העם המצרי ושריו היה בעד לשחררם מכבלי העבדות, שכן, זעקתם נשמעת למרחוק…, אף לב כבד ואטום לא יוכל לסבול צורת עבדות שכזו, חוץ משל פרעה…

אולם משה מבקש להחדיר בליבו של פרעה בפרט ובלב האומות כולן – את האמת – ואת התכלית!!!

אנו רוצים לצאת ממצרים על מנת לעבוד את אלוקים! לא כי אנחנו מסכנים, לא כי אנחנו סובלים, לא כי משכורתינו עומדת מתחת לשכר המינימום בעבודתינו במצרים. לא ולא! אנו מבקשים לצאת כי חפצים אנו לעבוד את ה' – נקודה!

ולצורך זה…

נעשה כל אשר יאמר לנו אלוקים…

אם יאמר לנו לצאת יחד עם נשותינו וטפינו ומקנינו… – נצא!

וכשתשאל – למה?

נענה – ככה! כי כך ציוונו אלוקינו!

וזוהי הנקודה שאת פרעה הצליחה להרוס…

זוהי הנקודה שגרמה לו לקשיות עורפו עוד ועוד למרות המכות החוזרות שוב ושוב…

שכן אילו היה מבקש לצאת בטענות של חולי, צרה, יגון ואנחה, בצרוף דעת הקהל העולמית, בצרוף יועציו הרבים והשונים – היה הוא שוקל את הדברים באור חיובי…

סוף כל סוף כמה אפשר להעמיד פנים, לסגור את רגשות הלב ולאוטמם לחלוטין משֵמע צעקת העם, אולם כאשר נאמר לו כי מבקשים אנו לסתור את כל האידיולוגיה אותה מנחיל אתה לבני עמך מתוך תקווה כי אף שאר העמים יראו וייראו… כי 'לי יאורי ואני עשיתני' – כאומר 'אני הוא האלוהים הכל יכול…' הרי כי עתה לוּ יתיר להם לצאת לשם זביחת קרבנות לה' – יאמרו העמים כולם כי אף פרעה מכיר הוא במלכותו יתברך שמו – ושוב לי יאורי ואני עשיתיני יהפוך לנחלת ההיסטוריה…

ועל כך פרעה אינו מסכים לוותר – בשום אופן!

ויתרה מכך…

אף רמז עבה לישראל טמון בידיעה זו כי מטרת היציאה היא לזבוח זבחים לה' אלוקינו וכפי שכותב הגה"צ זצ"ל בזה הלשון:

"לבטח היו להם בשולי העם כל מיני 'לאומיים' למיניהם, שהתהלכו עם ידיהם בכיסיהם, מקטרתם בפיהם, כיפותיהם הזעירות בראשיהם, וכריסם הולכת לפניהם…

וככה מתהלכים באיטיות ובהנאה ואומרים זה לזה: אהה! הנה הנה, עוד מעד ויקיץ הקץ על פרעה, נצא לחופש, נתארגן כפי שצריך, נקים לנו מיד צבא הגנה לישראל;אתה תהיה שר החוץ, אני אקח את שר הפנים… וכבר מדמיינים להם את חלוקת הארץ וסבורים שאת זה עומדים המה לקבל מאת ה' ביציאת מצרים…

לכן בא משה והכה על קדקודם, והכריז קבל עם ועדה:

דעו לכם מראש! כי לא לחופש יוצאים, לא לבניית בתים נגאלים וגם לא למטרת היותינו לעם!!

שום דבר זולתי החלפת עבדות בעבדות – עבדות מצרים בעבדות ה'! כי ה' גואל אותנו ממצרים רק על מנת ש'דרך שלשת ימים נלך במדבר וזבחנו לה' אלוקינו'! כלומר בשביל עבודת ה' וקבלת מצוותיו – ורק למטרה זו!!!

ומעתה כל אלו החושבים כי זכותינו לחיות כעם חפשי בארצו… – חלומות שוא ידברו… ומי שסבור כך, מוטב לו לשוב מצרימה ולהישאר שם עבד לעולם, אילו היה שם לא היה נגאל!"   עכ"ד.

כל מילה נוספת – מיותרת!