בור ששתית ממנו...

הגדל

 

ודאי כי הנך מכיר את הפתגם (המובא כבר בתלמוד) האומר "בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן..."

אולם את עומק השגתו של פתגם זה מעודי לא הבנתי...

כלום הבור מבין הוא...?

כלום לבור ישנו את התחושה להרגיש... מה שזרקת לתוכו...?

ויתרה מכך...

אם שתיתי מים מבור זה לפני שנים רבות, כלום לא אזרוק בו אבן...?

על מה ולמה?

אכן בסיפורו של מכת דם נתעוררתי להבין את המשמעות הטמונה בפתגם זה...

עת התחילו המכות להגיע בזו אחר זו למצרים... לפרעה ולכל עבדיו... פרעה לא ידע את נפשו מרוב צער וייסורים, את ליבו הקשה ה' לבל יבקש לשחרר את בני ישראל מחמת קושי הצרות הרודפות אותו...

אולם אף שם... גם כשבאים להכות... מלמדת אותנו תורתינו הקדושה בינה... את הדרך... את הצורה... בה תבא המכה... ומי יהיה השליח להכות במטה האלוקים...

ומיד עם הגעת מכת דם... מצווה האלוקים את משה...

וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה יָדְךָ עַל מֵימֵי מִצְרַיִם עַל נַהֲרֹתָם עַל יְאֹרֵיהֶם וְעַל אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל מִקְוֵה מֵימֵיהֶם וְיִהְיוּ דָם וְהָיָה דָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים:

אף את מכת הצפרדעים אומר אלוקים למשה, אמור אל אהרון... נטה את ידך במטך, על הנהרות על היאורים ועל האגמים והעל את הצפרדעים על ארץ מצרים...

אתה משה, לא תכה את היאור...

וכל כך למה? לפי שהגין היאור על משה כשנשלך לתוכו, לפיכך לא לקה על ידו... לא במכת הדם... ולא במכת צפרדע...

 

והחשבון אינו רק עם היאור...

אף במכה השלישית, מכת כינים... נאמר:

וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל אַהֲרֹן נְטֵה אֶת מַטְּךָ וְהַךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וְהָיָה לְכִנִּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: וַיַּעֲשׂוּ כֵן וַיֵּט אַהֲרֹן אֶת יָדוֹ בְמַטֵּהוּ וַיַּךְ אֶת עֲפַר הָאָרֶץ וַתְּהִי הַכִּנָּם בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה כָּל עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:

ולא בכדי... אף במכה זו נאמר אמור אל אהרון...

וכך פירש לנו רש"י על פסוק זה: 'לא היה העפר כדאי ללקות על ידי משה לפי שהגין עליו כשהרג את המצרי ויטמנהו בחול ולקה על ידי אהרן'

האמנם?

כלום היאור מבין בין ימינו לשמאלו...?

כלום העפר מבין, מרגיש בכך שמשה או אהרון מכים אותו ונהפך לכינים?

הלא ודאי שלא!

מעולם לא היה בהם דעת ולעולם לא תהיה בהם הדעת... ומעתה מדוע דוקא מכות אלו נעשו בידי אהרון ולא על ידי משה בעצמו?

אכן, מעתה הבנתי את המשמעות העמוקה...

בור ששתית ממנו מים אל תזרוק בו אבן...

לא הרי האדם שמכיר טובה כהרי האדם שחי את חייו... לעצמו...

לא הרי המכיר טובה כהרי האדם הכופר בטובה...

האבן אינה חשה בכלום... היאור אינו חש בכלום... אף עפר הארץ אינו חש במשה או באהרון...

אולם האדם חש...!

האדם מצוּוה להכיר טובה למקום וממקום בו הוא קיבל טובה...!

אם אתה רוצה לבחור מנהיג... תבחן את האדם... את המנהיג שלך בדברים הקטנים הללו...

תבדוק אותו לא מול אנשים אחרים... בוודאי שלא מול המצלמות... תבדוק אותו  מול היאור... מול העפר... מול הבור... תראה כיצד הוא מתנהג שם...

תראה כיצד הוא מתנהג במקום בו הוא השולט... הוא הכל יכול..., תראה אם הוא מכיר טובה או אם הוא זורק בו אבן...

 

אף זאת למדנו בפרשתינו...

להיות בן אדם...

להיות בן אדם לא רק בין אדם לחבירו...

אלא...

להיות בן אדם... בין אדם לכל דומם באשר הוא... לוּ רק עזר לך במעט... הכר לו טובה... הראה לו שאתה... בן אדם...!

 

 

לתגובות: shlomogrin@gmail.com

להזמנת הרצאות: 0527-886611

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד