נר חנוכה שהזיק

חזי עבר באחת מלילות החנוכה על יד בית ברחוב, כשבידיו ארגז קרטון גדול.

הוא לא שם לב, וארגז הקרטון נצמד לחנוכיה שדלקה באחת החלונות, ולפתע אחזה האש בארגז וכל תכולתו נשרפה כליל.

בעל החנוכיה יצא בבהלה מביתו, ובראותו את שארע, הציע לחזי תשלום על הארגז. חזי סירב לקבל תשלום, ואמר לבעל החנוכיה: 'אנחנו נלך ונשאל את הרב. אם הוא יגיד שאתה חייב לשלם לי- אקבל ממך את התשלום'.

מה דעתכם בנידון? מה יאמר הרב?

 

 

 

 

גמל שטעון פשתן (חומר דליק) על גבו,ועבר ברשות הרבים, ונכנס פשתנו- הפשתן שעל גב הגמללתוך החנות מפני שהיתה ערימת הפשתן רחבה מאד,ודלקו- נדלקה ערימת הפשתן בנרו של חנוני בעל החנות,והדליק את הבירה- האש שפרצה הדליקה את כל הבנין,בעל הגמלחייב, כיון שהוא היה צריך להזהר שמשא הגמל לא יהיה רחב יותר מרשות הרבים.

אבל אם הניחהחנוניאתנרו מבחוץ- מחוץ לחנות, חנוני חייב, כיון שהוא אשם בנזק שנגרם, שלא היה צריך להניח את הנר מחוץ לחנות במקום שבני אדם עוברים.

רבי יהודה אומר: אם הנר שהניח החנוני מחוץ לחנות, מדובר בנרחנוכה, פטור המניח את הנר, כי כך היא מצוות נר חנוכה, להניח אותה ברשות הרבים סמוך לפתח, ועל העוברים ושבים לדעת שיש נרות על פתחי הבתים ולהזהר בימי החנוכה יותר.

כך היא שיטת רבי יהודה, אך חכמים חולקים עליו, וסוברים שאפילו בנר חנוכה חייב המדליק, מפני שהיה לו לשבת ולשמור שלא ינזק איש בנר החנוכה. והלכה כחכמים.

 

 

כאמור, נחלקו רבי יהודה וחכמים כאשר נר החנוכה היה ברחוב, האם מוטל על בעל החנוכיה לשמור שלא ינזק איש בנרותיו, או שהעוברים ושבים צריכים להזהר על עצמם.

כל זאת בחנוכיה העומדת ברחוב. אך במקרה של חזי, החנוכיה היתה בתוך החלון, ולכן ברור שאין בעל החנוכיה חייב לשלם, מפני שחזי היה צריך להזהר שלא יכנס הארגז שלו לתוך חלונותיהם של אנשים אחרים. מקרה זה דומה לגמל העובר ברשות הרבים, ונכנס הפשתן לתוך החנות.

אלו היה נגרם נזק לחנוכיה, היה חזי צריך לשלם, כמו בעל הגמל שבמשנה.

 

  • חנוני- בעל חנות.
  • בירה- בנין, שורת בנינים.

     

 

  

 

1. האם אדם חייב לשלם על אש שפרצה מכוחו? כן.
לא.
מחלוקת.
2. למה המשנה הזכירה דוקא פשתן ולא משא אחר? כי משתמשים בחנוכה בפשתן 
      להדליק את הנרות.

כי פשתן הוא חומר דליק,
      והמשנה רצתה להמחיש את השריפה.

כי זה מה שרגילים לקחת על גמלים.
3. מה ההלכה במחלוקת רבי יהודה וחכמים? כרבי יהודה.
כחכמים.
איך שרוצים.

1.  א

2.  ב

3.  ב

4. לא.

5. כן.

6. חייב.

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד