בחירת מקום לימודים

בלב פנימה מתגנבת לה הדאגה, האם אנו צועדים בדרך הנכונה? האם אנו מכוונים את בנינו למוסד המתאים עבורו באמת? האם ערכנו ברור מספיק עמוק ויסודי על האפשרויות העומדות לפנינו?

הורים רבים מתרשמים ממוסד תורני המצופה שיש, ובעל קומת כניסה (לובי) מעורר רושם מפואר, כמוסד המתאים לבנם. ויש המתפעלים מהחיוך הלבבי של מזכיר הישיבה שמקבל את ההורים בסבר פנים יפות. ולצערנו, יש גם הורים המשוחדים משכר הלימוד הנמוך שדורש מוסד אחר.

 

אולם, מעטים הם ההורים הנבונים העורכים "חריש" עמוק בבירורים על המוסד התורני המתאים באמת עבור בנם.

 

מקום לימודים טוב אינו דבר מוחלט. מקום טוב, פרושו, מקום המתאים ל"חניך".

 

לדוגמא: ילד מפונק ועדין, לא תתאים לו מסגרת גדולה ולוחצת. דרושה עבורו אווירה חמה וביתית ולא גדולה במיוחד. ומאידך, נער מוכשר, בוגר ועצמאי, לא יפרח ויצליח כראוי במקום בו רמת הלימודים נמוכה, והדרישות מהתלמידים מועטות. לנער כזה מתאימה ישיבה ברמה גבוהה שתתן לו מקום להתפתח ולהרחיב אופקים. וכמובן עוד רבים מאד הם הנתונים הדרושים להתאמת מסגרת הולמת לכל תלמיד.

 

אין מן הראוי להפחיד את ההורים ע"י הצגת נתונים מספריים של הנושרים בפועל ממוסדות לימודיים, עקב חוסר התאמה, ועל אחרים שאמנם לא נשרו בפועל, אך אינם מרוצים מהמקום בו הם נמצאים.

 

אולם אפשר לחסוך כל זאת, ע"י התייעצות מוקדמת עם כל הגורמים הנוגעים בעניין, הן אלו המכירים את התלמיד, דהיינו: ההורים, המורה, המנהל, ואפי' התלמיד עצמו, והן אלו היודעים בטיב הישיבות והמוסדות התורניים, שידעו לכוון כל תלמיד למקום "הטוב עבורו", המתאים לרמתו הלימודית, לאופיו, ולתנאים נוספים שיש להם השפעה.

 

– – – – –

 

לשם כך הוקם ע"י ארגון "אחינו", צוות מומחים מיוחד, שמסייע בהתאמת מקום לימודים, ואף עוזר בהליך הרישום בפועל במידת הצורך, בתיאום בין ההורים ובין המוסדות התורניים.

 

צוות זה גם ילווה את התלמיד בהמשך הדרך "בתוך" המוסד, במעקב אחר ההתאקלמות הראשונית, ובסיוע לתלמיד בכל בעיה, הן בתחום הריגשי והן הלימודי, וביצירת הקשר הנכון בין התלמיד לבין צוות הישיבה וכדו'.

 

מובן מאליו, שצוות "אחינו" לא יעזוב את החניך באמצע הדרך, עד שישתלב באופן מלא במוסד, ולא פעם קורה שיש צורך בהעברה למקום מתאים יותר, עקב חוסר התאקלמותו, או קשיים אחרים.

 

דבר נוסף שנותן תמריץ מיוחד הוא שילוב התלמידים במהלך השנה הראשונה בישיבה, בכתיבת יצירה תורנית, המעניקה לתלמידים תחושה עמוקה של שייכות לעולם התורה, (חוץ מהפרסים שמקבלים).

 

לסיכומם של דברים, הורים החפצים בטובת בנם, יסתייעו באנשים נפלאים העומדים בפרשת הדרכים ומכוונים את ההורים ואת התלמידים למקום המתאים והמבטיח ביותר התקדמות והצלחה.