כמו ללמוד לבשל אוכל סיני בסין, או להכין טקילה במקסיקו.

מי לא שמע על ראש העיר בית שמש, הרב משה אבוטבול. החרדי שבא מבני ברק והשתלט על בית שמש.

 

ובכן, הרב אבוטבול מגיע דווקא מבאר שבע, ובילדותו למד בכלל בבית ספר ממלכתי, שכל קשר בינו ובין המגזר החרדי, מקרי בהחלט. מאז נישואיו מתגורר הרב אבוטבול בבית שמש, הרבה לפני שמישהו העז לחלום שיום אחד היא תתקרב למעמד של אחת הערים הגדולות בישראל.

 

כיום הוא מכהן כראש העיר, ומנהל אותה באופן יוצא דופן, תוך שהוא מתמרן בין הציבורים השונים והמנוגדים המתגוררים בה, ומצליח להסתדר עם כולם, חרף הניסיונות הבלתי פוסקים להכפיש אותו ולהציגו כמי שהשתלט על רכושם של אחרים.

 

בשיחה מיוחדת לאתר 'אחינו' מספר הרב אבוטבול על מסלול החיים שהוביל אותו עד הלום, ומדגיש כי האישיות שלו התבססה ועוצבה בשנים בהן למד בישיבה קדושה.  

 

"למרות שאני בא מרקע לא ממש חרדי בלשון המעטה, זכיתי להצטרף למעגל לומדי התורה כבר בגיל צעיר, ובעודי בשנות הלימוד בבית הספר היסודי כבר עברתי מבית הספר הממלכתי 'צאלים' בבאר שבע, לבית הספר בלומנטל של החינוך העצמאי בירושלים.

 

"כשסיימתי את היסודי, פניתי ללמוד בישיבה לצעירים בירושלים, ובהמשך עברתי לישיבה גבוהה. בסך הכל צברתי שבע שנות לימוד בישיבה, ואני מגדיר את עצמי עד היום כבן ישיבה.

 

"נכון שכבר חלפו שנים רבות מאז נישאתי ועברתי ללמוד בכולל, ולאחר מכן לעסוק בעניינים ציבוריים, אבל בכל ערב, כשאני פותח את הגמרא ולומד דף או שניים, אני מרגיש על שפתי את טעמו המתוק של הלימוד בישיבה".

 

למה לדעתך כל כך חשוב ללמוד דווקא בישיבה? אי אפשר להסתפק בלימוד בערב במדרשיה או השתתפות בשיעור תורה בבית הכנסת?

 

"צריך להבין, ללמוד תורה בישיבה, זה כמו ללמוד לבשל אוכל סיני בסין, או להכין טקילה במקסיקו. כמו שהבגט בצרפת טעמו מיוחד יותר, והפיצה באיטליה היא המקורית, גם הישיבה היא המקום המתאים ללימוד גמרא. אפשר לאכול בגט גם באינדונזיה או בתאילנד, אבל בצרפת יש לו טעם מיוחד. אפשר ללמוד את התלמוד הבבלי גם במדרשיה, לצפות בשיעור דרך האינטרנט וכדו', אבל בישיבה יש ללימוד טעם מיוחד.

 

"ההערכה שלי לישיבה שבה למדתי גדולה כל כך, עד שלאחר שסיימתי את לימודי בישיבה החלטתי שגם אני אפתח בעז"ה ישיבות כדי שעוד צעירים יוכלו לטעום את הטעם המתוק של הלימוד בישיבה. ב"ה פתחתי ישיבה בבית שמש יחד עם הרב ראובן אלבז שליט"א, וכן הקמתי מתיבתא בדיסקין בירושלים, וגם כיום אני משתדל מאוד לעזור לישיבות שמוקמות בבית שמש, ככל יכולתי.

 

"גם בחיי הפרטיים אני מעריך תורה ואוהב תורה. מדי יום אני לומד דף או יותר, ובימים הקרובים אני מתכוון לסיים בעזרת ה' את מסכת סנהדרין".

 

עד כמה לדעתך הלימוד בישיבה מסייע לך היום לתפקד כראש עיר בישראל?

 

"אני מרגיש את זה יום יום. אתמול ישבתי עם מהנדס שעבר אתי על תוכנית של צינורות וביוב שהכין לבניין גדול שאנחנו עומדים לבנות כאן בעיר. הוא היה מופתע איך שירדתי אתו לפרטי פרטים ובכמה מקרים מצאתי פתרונות זולים יותר וקלים יותר לביצוע מהרעיונות שהוא הציע. בוא לא נשכח שהניסיון שלי באינסטלציה הוא אפסי. אבל הלימוד בישיבה נותן לך כלים לכל התחומים. אתה פתאום מבין באינסטלציה ובחשמל ובפסיכולוגיה ובגאומטריה. נכון שזה לא הופך אותך לאיש מקצוע, אבל זה נותן לך נקודת מבט אחרת, מעמיקה יותר, רחבה יותר וישרה יותר.

 

"כשלומדים גמרא, מתרגלים לחשוב בצורה יותר מקיפה. לחדד את המחשבה, לראות כל דבר מכמה זוויות בו זמנית. לימוד הגמרא הוא סוג של סיעור מוחות מתקדם, שמפרה את הראש ואת המחשבה כמו שאף לימוד אחר לא מפרה.

 

"זה לא סוד הדברים האלו, הם גלויים וידועים וזאת גם הסיבה שלימוד הגמרא התפשט בשנים האחרונות גם אל מחוץ לישיבות, ובלא מעט אוניברסיטאות בעולם, גם של גויים, לומדים גמרא וחוקרים את הסוד המיוחד של התלמוד הבבלי.

 

אני רואה את זה גם בשיחות שאני מנהל עם אנשים שאינם בוגרי ישיבות. מתוקף תפקידי אני נפגש עם אנשים מכל הסוגים והמגזרים, ולא פעם אני נקלע לוויכוח בנושאים מקצועיים או בנושאים אידיאולוגיים, וכשאני יוצא מנצח איש שיחי אומר לי: "טוב, ברור שאתה תמיד מנצח בוויכוחים, הרי אתה למדת בישיבה, אתה לומד גמרא".