אחי – איפה אתה?

במה אתה עדיף על פני הקרוקודיל? הברדלס רץ מהר יותר, הג'יראפה שוברת בקלות שיאים של גובה, ומול ביצועיו של הקנגורו אין לקפצן המיומן ביותר שמץ של סיכוי. אז במה מיוחד האדם?
הגדל

לא קל להיות טוב בסביבה שבה לא תמיד מעריכים את הטוב. לא קל להיות אדם מוסרי בסביבה שמזלזלת במוסר. לא קל לעשות את הדבר הנכון כאשר החברים מזלזלים ולועגים.

  

ובכל זאת-

 

יכולתו המיוחדת ביותר של האדם היא היכולת להתעלות מעל כל סוג של לחץ והשפעה ולעשות את מה שנכון וצודק, גם אם הדבר אינו קל ואינו תמיד פשוט. בשונה מבעלי החיים שהאינסטינקט הטבעי והלחץ החברתי מכתיבים את התנהגותם בצורה מוחלטת, לאדם יש את היכולת הנדירה להתעלות על סביבתו ועל הרקע המשפחתי ממנו צמח, על ההרגלים שהוטבעו בו מגיל צעיר ועל הציפיות החברתיות ממנו ולעשות את הטוב והישר, אם הוא רק בוחר בכך.

 

כאן, בנקודה זו, טמון יחודו של האדם.

 

הברדלס מסוגל לרוץ הרבה יותר מהר מהאדם, הג'יראפה שוברת בקלות שיאים של גובה, ומול ביצועיו של הקנגרו אין לקפצן האולימפי המיומן ביותר שמץ של סיכוי. אבל בנקודת הבחירה, יש לאדם יכולת סגולית מיוחדת במינה שאין לה אח ורע בכל עולם החי. שום יצור אינו מסוגל לבחור את מעשיו באופן חופשי. האדם - כן.

 

ומכיוון שכך חייב האדם להפעיל את הבחירה ולבחור בטוב, אחרת במה הוא עדיף על פני הקרוקודיל?

 

מספרים שכאשר היה הצדיק רבי שלמה זלמן מלאדי מוחזק בבית כלא רוסי בגין עלילת כזב שהוציאו נגדו מתנגדיו, בא לבקר אותו מפקד הכלא שהיה במקרה גוי חובב תנ"ך. הלה שמע שבין כותלי הכלא שלו מוחזק יהודי שנחשב בר-סמכא בענייני תורה והוא החליט לנצל את ההזמנות כדי להעלות בפניו כמה קושיות שהטרידו אותו בנוגע לנאמר בתורה.

 

"אמור נא לי, כבוד הרב", פתח מפקד בית הכלא בשאלה, "קראתי בחומש בראשית שלאחר שאדם הראשון עבר על מצוות הא-ל ואכל מפרי עץ הדעת חיפש אותו אלוקים ושאל 'אייכה?'. שאלה זו אינה מובנת לי כלל – הלוא האלוקים הוא כל-יכול וכל-יודע, כלום יעלה על הדעת שהוא לא ידע היכן מסתתר אדם?".

 

הסביר לו הצדיק ואמר: "בוודאי שהאלוקים ידע היכן נמצא אדם, אך לשאלתו הייתה כוונה אחרת לגמרי. ידע הקב"ה שאם יבקש מאדם הראשון שיסביר לו מדוע עבר על מצוותו ואכל מהפרי האסור יהיו לאדם הסברים ותירוצים לרוב. 'האישה אשמה', 'הנחש אשם', 'הפיתוי אשם'. כל התירוצים הללו נכונים אבל הקב"ה שואל את האדם 'אייכה?' -  כלומר, איפה אתה בכל התמונה הזאת. האם אתה בסך הכול מריונטה, בובת משחק שמגיבה לפי כל לחץ סביבתי וכל גל עובר, או שיש לך עמוד שדרה משל עצמך. האם אתה "שפוט" של הסביבה או שיש לך עצמאות?". 

 

ואז המשיך הצדיק ואמר: "דע לך שלא רק את אדם הראשון ולא רק בגן עדן שואל האלוקים את השאלה הזאת אלא כלפי כל אדם ואדם בכל דור ודור מופנית הזעקה "אייכה?". איפה אתה בעסק. נכון, יש תירוצים, ויש לחצים, ויש הפרעות ויש אלף ואחת סיבות מוצדקות יותר ומוצדקות פחות שלא לעשות את מה שצריך לעשות, אבל בסופו של דבר האדם צריך להסביר האם אני מריונטה, קליפת אגוז שכל גל חולף מטלטל אותו אנה ואנה ללא שליטה עצמית, או שאני בן חורין לעשות את מה שצריך לעשות גם ולמרות כל התירוצים!".

 

הבה נקוה שכאשר שאלת ה'אייכה?' תופנה כלפינו תהיינה לנו תשובות טובות...  

  

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד