שינוע ללא חילול שבת

 

משחן ענק של חברת החשמל, שונע מאשדוד לחיפה בשעות הלילה בימי חול ולא בשבת.

 

כזכור, לפני 11 שנים, בחודש אוגוסט 1999 סימנה העברת משחן דומה את תחילת הסוף של הממשלה בראשותו של אהוד ברק. אז ניסו בחברת החשמל לחסוך פקקים מהציבור והעבירו את המשחן במהלך השבת, כשהתנועה דלילה. בעקבות כך, פרשה יהדות התורה מהקואליציה מה שסימן את קיצה של ממשלת ברק.

 

בראשית 2005, ביקשה חברת החשמל להעביר כבלי מתח גבוה מעל כביש 4, תוך חילול שבת. מי שהיה אז שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, התעקש שהמשחן יועבר שבבת, והצהיר כי אין בדעתו להכנע לחרדים. אולם ראש הממשלה אריאל שרון הבין כי לא תהיה תפארתו על חילול השבת, והורה להעביר את המשחן בלי חילול שבת.

 

בהעברת המשחן הנוכחית, גברה התבונה והוחלט כן לכבד את השבת ולא לפגוע בה ובאוכלוסיה שומרת ומכבדת השבת. המשחן עושה את דרכו מנמל אשדוד לחיפה, בנסיעה במהירות של 10 קמ"ש. מאחר והמשחן הוא ברוחב של יותר משני נתיבי נסיעה, מחייבת העברתו סגירת הכבישים לתנועת כלי רכב אחרים. כל זה ייעשה בימי חול, ולא בשבת.

 

בשל גודלו של המטען, הוא לא עובר בנסיעה ישירה מאשדוד לחיפה, מרחק 130ק"מ אלא בנתיב מפותל. דרך הנסיעה של המשחן עוברת נמנל אשדוד לצומת גדרה, משם לכביש 40 העוקף את רמלה ולוד, בואכה מועצת כח, כביש 444, משם לצומת כפר סבארעננה, בדרך לצומת נחל חדרה כביש 65, עובר בוואדי ערב, אל צומת מגידו כביש 66, צומת התשבי, כביש 70 צומת יגור, משם לצומת לב המפרץ ועד לנמל חיפה.

 

העברת המשחן הראשון מתוך שלושה, החלה בדרך מזרחה ואחרי כן צפונה, מאשדוד לחיפה. העברת המשחנים מחייבת סגירה של קטעי כביש בלילות שבהן יעברו השבוע, מיום ראשון ועד חמישי.

 

בשל העבודות, נחסמו השבוע בלילות כבישי נתיבי איילון ומחלף גלילות. מדובר בלילות של הימים ראשון עד חמישי, מהשעה 10 בלילה ועד 5 לפנות בוקר.