העיסקה הגדולה עם אלוקים...

הגדל

אחת מעסקאות הנדל"ן יוצאת לדרך...

הם קבעו להפגש בשעה 5.00 אחר הצהרים במשרדו של אחד מטובי עורכי הדין בארץ, על מנת לסגור את העיסקה המתגבשת ורוקמת עור וגידים...

שעות רבות הושקעו במהלך החודשיים האחרונים על מנת שרגעים אלו סוף סוף יגיעו, כל צד עמד על שלו במהלך העיסקה, המוכרים דרשו לקבל את מלא שווי הנכס המבוקש ואף הרבה מעבר לכך, הרוכשים מאידך, בקשו לשלם כמצופה, את התשלום המינימאלי בטענות שונות ומגוונות... כל צד התבצר בעמדותיו, עורכי הדין עמלו שעות רבות אף הם, ולבסוף נדמה היה כי הצדדים מרוצים...

בשעה 5.00 אחר הצהרים תתקיים הפגישה האחרונה... בה יחתמו הצדדים על חוזה הרכישה... ועיסקת הנדל"ן הגדולה תצא לדרך...

כך הם חשבו...

אולם... בשעה 5.00 לא היו אצל עורכי הדין אלא המוכרים בלבד... קבוצת הרוכשים נעלמה ואיננה... נדמה היה כי תקלה קטנה כזו או אחרת גרמה לקבוצת הרוכשים שלא להגיע בזמן... אולם משחלפה לה השעה... ותגובה ומענה מהטלפון הסלולארי, אַין... הבינו המוכרים כי כנראה משהו כאן קרה...

הם נעמדו על הרגלים... הם הבינו שכנראה הם מצאו מציאה גדולה שבעתיים... הם הבינו שהעיסקה לה הם ציפו... שוב לא תשוב..., הם הבינו כי אותם שעות ומאמצים כבירים בהם השקיעו על מנת לסגור את העיסקה... ירדו לטמיון...

והם נעמדו על הרגלים...

הם דרשו לבצע את העיסקה במעמד צד אחד... אותם לא מענין שקבוצת הרכישה נסוגה ברגע האחרון... הלא על הכל כבר דובר... הכל כבר סוכם... לא נשאר אלא דבר אחד, קטנטן...

לחתום!

אולם... אין זה בידם... הם הבינו שאף הדבר הקטן הזה, בסך הכל חתימת יד... היא הגורם לעיסקה כולה, להתבצע..., ובלעדיה... הכל דיבורים....

אכן, אולי אין זה הוגן וישר לבטל עיסקה גדולה שכזאת ברגע האחרון.... אבל זוהי זכותו של כל אדם לסרב לחתום על עיסקה כזו או אחרת... כל עוד ואינו חותם...

מפרשת השבוע נדמה אחרת...

אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל: טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ: לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם: לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב:

אף כאן עדים אנו לכריתת ברית בין הקב"ה לעם ישראל... אף כאן אומר משה רבינו לבני ישראל אתם נצבים היום כולכם... לעברך בברית ה'... למען הקים אותך היום לו לעם, והוא יהיה לך לאלוקים...

אכן בברית זו נוכחים כל בני ישראל והם כולם מעונינים בכריתת ברית זו על מנת להיות לעם ה' והוא יהיה לנו לאלוקים...

זוהי כריתת ברית במעמד ב' הצדדים כששניהם מעונינים בה...

אולם מהמשך הכתובים תעלה תמיהתינו...

וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת: כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם:

כאן כבר אנו עדים לתופעה חדשה... ומפתיעה...

ולא אתכם לבדכם אנוכי כורת ברית??? כי את אשר ישנו פה... ואת אשר איננו פה עמנו היום??? כלום ניתן לכרות ברית עם אשר איננו פה עמנו היום? האם נתקבלה הסכמה כלשהיא לעריכת חוזה זה? הייתכן לעשות חוזה במעמד צד אחד???

תופעה מעין זו חזרה על עצמה בימי יחזקאל...

וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן: חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְקֹוִק אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם: וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפוֹצֹתֶם בָּם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְחֵמָה שְׁפוּכָה: (יחזקאל כ)

וכך כתב המדרש (תנחומא פרשת ניצבים סימן ג) 'וכן אתה מוצא כשבקשו לפרוק עול שבועתו בימי יחזקאל מה כתיב שם? באו אנשים מזקני ישראל לדרוש את ה', אמרו לו (ליחזקאל) בן כהן הקונה את העבד מהו שאוכל בתרומה, אמר להם אוכל, אמרו לו, אם חזר כהן ומכרו לישראל לא יצא מרשותו? אמר להם הן, אמרו לו אף אנו כבר יצאנו מרשותו, ונהיה ככל האומות, אמר להם יחזקאל לישראל, והעולה על רוחכם היו לא תהיה וגו' ואומ' חי אני נאם אדני ה' אם לא ביד חזקה וגו'.

ואף כאן עלינו לשאול, הייתכן לעשות חוזה במעמד צד אחד? הלא רוצים הם לבטל את אותו חוזה שאף הם לא חתמו עליו... כלום לא ניתן להם לעשות ככל העולה על רוחם? כלום התחייבו הם למִשהו מַשהו? האם מה שאבותיהם התחייבו מחייב גם אותם?

נדמה כי יסוד הדבר נעוץ בעצם בחירתו של הקב"ה בבני ישראל לעם, עת  עומד משה רבינו קודם פטירתו ואומר להם 'אתם נצבים היום כולכם... לעברך בברית ה' ובאלתו אשר ה' כורת עמך היום...' כלומר כריתת ברית זו אינה 'עוד חוזה'... כריתת ברית זו נחקקה בתוככם עת ניצבתם כולכם כעם ה' להיות כעם ה' ולהידבק בו, ומעתה 'לא ישוער אפשרות הנזר האומה הזאת מאלוקיה וממצותיו...'

כשם שכמעט ואין בנמצא בני אדם החפצים בכל מאודם לשים קץ לחייהם... שכן טבע הוא שחקק הבורא באדם ובבריאה כולה, אף ברית זו חקוקה בבני ישראל, שעם ישראל כאומה, ימשיך ויתקיים, עם ישראל לעולם לא יצליח לאבד את עצמו לדעת... לשים קץ לעצם היותו יהודי...

עומדים ומתקרבים אנו ליום הדין...

עדים אנו לתופעת הרחוב... ככל הגוים בית ישראל... אין בינינו לבינם כלום... מבקשים אנו לפעמים להידמות לגויים, עד כי לפעמים לגודל הבושה הגויים צריכים ללמד אותנו... על זהותינו... על הלכותינו... מה אסור ומה מותר לעשות בשבת...

מבהיל!

אולם ככל שנרבה להידמות לאומות העולם... ככל שנרבה לשים קץ להיותינו יהודים... לא נצליח! בקשר גורדי נקשרנו בעצם היותינו יהודים... להתנתק... שוב לא ניתן...

מעתה, למדנו כי זכינו לעשות עיסקה הגדולה שבעתים מכל עיסקת נדל"ן כזו או אחרת... עיסקה שאינה פושטת רגל לעולם... עיסקה שבמעמד צד אחד נחתמה...

עיסקה האומרת... בנים אתם לה' אלוקיכם!

ומשזכינו להיות בניו של בורא העולם, נבין כי האב לא יזרוק את בנו לַרחוב..., נבין את מאמר הנביא ירמיהו, שובו בנים שובבים...

ומשנשוב אליו ית' בתשובה שלימה שוב נזכה שתתקבל תפילתינו 'כרחם אב על בנים כן תרחם ה' עלינו... אמן.


כתובת לתגובות: shlomogrin@gmail.com
להזמנת הרצאות: 054-8433102

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד