על משפט ושופטים

כל אחד מהצדדים השמיע את טענותיו בפני חבר השופטים בטוב טעם ודעת… עורכי הדין עמלו שעות רבות על מנת לחדד את עמדתם טרם המשפט…

כל אחד מהצדדים מצפה ומיחל שטענותיו אכן ישָמעו ויתקבלו על ליבם של השופטים, אולם בסופו של דבר… פסק הדין מגיע…

כאשר התביעה היא גדולה… ומסוקרת על ידי כלי התקשורת הרבים… ככל שבעלי הדין בעלי הון מחד ושלטון מאידך… נוכל למצא ולגלות את טובי עורכי הדין המייצגים נאמנה את מרשם…, כסף רב נשפך על מטרה זו… אולם בסופו של דבר רק אחד מבין הצדדים הוא הצודק!

כאשר בעלי הדין תובעים זה את זה, הרי שאם לא תתקבל הצעת פשרה, קרוב לודאי כי על חבר השופטים תהיה מוטלת חובת ההוכחה והפסיקה דברי מי מהצדדים הינם אמת ובדברי מי אין כל שחר… ואינם אלא אמתלאות בעלמא…

יום הדין הגיע… והשעה הגורלית באה בעקבותיה…

משתתפי הדיון יושבים במתח רב לשמוע את אשר ייפסק על ידי מערכת המשפט… ופסק בית המשפט ניתן…

הרוחות באולם בית המשפט סוערות…

צד אחד מרוצה 'עד לשמים…' נוכל לשמוע מפיו או מפי עורכי דינו שבחים והילולים על מערכת המשפט המוצלחת, על חבר השופטים אשר וודאי יודעים לשפוט נכונה… אשר גילו פיקחות והבנה מעמיקה לכל הפחות כפי שציפו מהם עורכי הדין…

אולם… מעברו השני של אולם בית המשפט נוכל לשמוע מיד, כמעט את אותם הדברים… נכון יותר לומר, שנוכל לשמוע את אותם הדברים – אבל להיפך…!

וכך זה יישמע…

בושה וחרפה למערכת המשפט…! אוי לחבר שופטים זה שאינם יודעים בין ימינם לשמאלם, שאינם יודעים שיקול דעת נכון, ואימות הדין, מהו…  ואי אפשר לשכוח את המשפט הבא המוכר לנו כל כך… 'אנו נשקול לערער לבג"ץ על החלטת השופטים….'

התביעה עולה מדרגה ונכנסת להילוך גבוה… מסובך ומורכב יותר… כעת בכדי לשכנע ערכאה עליונה יותר מלבד הכסף הרב טבין ותקילין שנאלץ להיפרד ממנו לאלתר לטובת מערכת בית המשפט ועורכי הדין… נצטרך להשקיע משאבים וכוחות רבים להפליא על מנת להוכיח ולשכנע כי אכן הצדק עמנו…

והיה… אם הצלחנו… דיינו! אך אם נחלנו כישלון… שוב לא נוכל לעשות מאומה… אולם הכעס והטינה כלפי מערכת המשפט כולה תעלה ותתגבר… ואי האימון ישלוט במערכת זו, לעולם…

אכן שונים הם פני הדברים, עת באים אנו אל משפט הדיינים…

וכך כותבת תורתינו הקדושה (דברים יז ח-יא) כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בּוֹ: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט:  וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ: עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל:

כי יפלא ממך דבר למשפט, כלומר כאשר ישנו דבר המובדל ומופלא ממך… דיני ממונות או דיני נפשות… – אומרת לנו התורה על כך, יש לך כתובת להיכן לפנות! וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך בו, ודרשת, והגידו לך את דבר המשפט…

אולם… כאן באה התורה באזהרה יוצא דופן…

וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ… עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל!!!

האם מישהו מאיתנו חשב להעלות על דעתו לסור מכל אשר יורונו חכמים? כלום אם נפסק הדין והאחד זכאי והשני חייב, היעלה על הדעת לסרב לשמע פסיקת הדין?

וודאי וודאי שלא…

אף אחד לא חשב לסרב פקודה/פסיקה הלכתית… אולם כוונת התורה להדגיש ולומר, אפילו אם יאמרו לך הדיינים, על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין… כלומר, אפילו אם תחשוב בלבך כי וודאי שיש כאן טעות בבית הדין, והדבר פשוט וברור לך כשם שאתה יודע בין ימינך לשמאלך… מכל מקום תעשה כמצוותם…

אל תאמר בלבך כיצד הם התירו לי לאכול מאכל מסויים הלא הוא אסור, אל תאמר כיצד התירו לי להעניש אדם מסויים הלא הוא זכאי…, אבל תאמר… כך ציוני הקב"ה המצווה על המצות שאעשה בכל מצוותיו כאשר יורוני העומדים לפניו במקום אשר יבחר ועל משמעות דעתם נתן לי את התורה… כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם ישמרם מן הטעות ומן המכשול… (רמב"ן).

וכך גם לכיוון השני…

גם כאשר יאמרו לך על דבר שאתה בטוח שהוא מותר, כי הוא אסור…, גם כאשר יחמירו איתך בעונש כאשר אתה בטוח שאתה הוא הצודק, כשם שאתה בטוח בהבדלים שבין צד ימין לצד שמאל… מכל מקום לא תסור מכל אשר יאמרו לך ימין ושמאל!

אף אם בטוחים אנו כי טעות היא בידם, מכל מקום עלינו לעשות כמצוותם וכמשפטם ולא נעשה כפי דעתינו, שבזה יהיה חורבן הדת קרוב מתמיד…

שרים לשעבר הואשמו בעוונות גניבה, שוחד, מרמה והפרת אמונים… חלקם נחקרו תוך תקופה קצרה יחסית… אולם חלקם שילמו על כך עשור משנות חייהם…

איננו באים לשפוט אנשים כאלו ואחרים ואין זה מתפקידינו, זאת ועוד שהרי אותם גיליונות עבי הכרס המלאים בחומר הראיות אינם מונחים לפתחינו… אמנם די לנו בדברי חכמי דורינו אשר יצאו מגדרם בעבר והשבוע שוב…

אם צוותנו התורה 'לא תסור מכל אשר יורוך ימין ושמאל' הרי שאת דבריהם עלינו לקבל… אותם גדולי תורה היודעים פסיקת הלכה ומשפט מהו… אותם גדולי תורה שנסיונם גדול עשרת מונים משופטי מדינתינו… וההבדלים ביניהם רבים ועצומים לאין שיעור ולאין ערוך…. הם התבטאו דַי אודות מערכת המשפט בת זמנינו…

על דבריהם נאמר לא נסור ימין ושמאל… נקבל את דבריהם תדיר…, על המערכת האחרת, עליה לא צווינו שלא לסור ימין ושמאל… הרי שמותר לנו לחלוק ולערער על משפטם… מותר וחובה עלינו להבין כי אין כאן אלא 'קרבן ציבור' המשלם עבור אחרים… ואין זו אלא גזירת שמים…

אכן מה' יצא הדבר…

 
כתובת לתגובות: shlomogrin@gmail.com
להזמנת הרצאות: 054-8433102