סור מרע ועשה טוב

לא די בסור מרע, זה שאתה לא עושה דברים עוד לא הופך אותך לאדם טוב באמת.
הגדל

היו לו הרבה ספקות בקשר למורה החדש, הוא היה נראה לו טירון וחסר ניסיון, רכרוכי וחלש אופי, וחששות מילאו את ליבו שה"תכשיט" שלו, הילד בן התשע, במקום ללמוד בכיתה הוא "ילמד" את המורה שלו לקח.

הבן היה שובב חסר תקנה, כך היה נראה עד לאותו היום, הוא אמנם למד את כל המקצועות, אבל האכיל את המורים שלו מרורים. הם התלוננו על אלימות נגד הילדים, על מעשי חוצפה ועזות מצח, על קללות וניבולי פה, ועל שלל מעשי קונדס.
ועכשיו בית הספר החדש, מורה חדש, ומי יודע מה יהיה...

שבוע חלף.

"שלום המורה! מדבר אבא של דני, הילד החדש בבית הספר, רציתי לשאול מה קורה איתו?" הבן שלך בסדר גמור, אדון כהן, אתה יכול להיות רגוע. הוא לא מקלל, הוא לא מרביץ, הוא לא צועק , הוא לא מתחצף". אנחת רווחה נשמעה מעברו השני של הקו. "אני ממש מודה לך אדוני המורה, תהיה בריא, ושיהיה בהצלחה".

עוד שבועיים חלפו.

"שלום המורה! מדבר שוב אבא של דני, רציתי לשאול מה קורה איתו? מה חדש?" "הילד שלך מקסים, אדון כהן, הוא לא משתולל, הוא לא מכה, הוא לא מתנהג באלימות, הוא לא מפריע. ממש מותק של ילד. תזכה ממנו להרבה נחת." "תודה, תודה, אדוני המורה, העיקר שתצליח גם הלאה."

גם בחודש הבא הרים אדון כהן טלפון למורה של דני...

"הוא לא צועק, הוא לא קורע מחברות, הוא לא מלכלך את הכיתה, הוא לא מתפרע במסדרונות, הוא לא מקשקש על הלוח. ממש תלמיד לתפארת".

ואבא של דני מרוצה, אבל ממשיך להתקשר בכל חודש, עם היד על הדופק, הוא רוצה להיות בטוח שהכל בסדר, שדני עדיין ילד טוב. ובכל חודש הוא שומע מהמורה את אותם הזמירות: דני לא, ודני לא והוא גם לא, והוא גם לא. הוא רגוע דני לא עושה דברים רעים. מה שאומר שהכול בסדר, שדני ילד טוב ולא צריך לדאוג.

חלפה לה המחצית ודני חוזר הביתה עם התעודה:

תורה -      מספיק

נביא  -     מספיק

חשבון  -       מספיק

גיאוגרפיה  -       מספיק

היסטוריה  - מספיק

התעמלות -       טוב מאד

כתיב  -            מספיק

כתב  -  מספיק

הבעה בכתב  - מספיק

וכו' וכו'

עיניו של האב חשכו. הוא בקושי גרר את עצמו אל הטלפון."המורה שלום. מדבר אבא של דני כהן", מדגיש את ה"כהן" שלא תהיה אי הבנה, "אני מבין שהתבלבלת בין דני שלי לבין דני אחר" "למה אתה חושב כך? אין שום דני אחר בכיתה שלנו". "פשוט מאד, במשך כל החודשים שחלפו סיפרת לי כמה הוא לא מפריע ולא משתולל, ולא ולא ולא, ועכשיו אני רואה את התעודה ואני רואה שהוא גם לא לומד כלום. אז תסביר לי אתה בבקשה מה הולך פה". "אני מצטער, אדון כהן, אני לא מבין מה הבעיה שלך. מעולם לא אמרתי שדני לומד. אני רק דברתי על ההתנהגות שלו ושבחתי את העובדה שהוא לא מפריע ולא משתולל ולא מתנהג באלימות. השתדלתי להתייחס לצד החיובי של העניין."

- - -

כל אחד מבין שלא די בכך שתלמיד אינו מפריע, תלמיד צריך גם להיות חיובי , ללמוד ולמלא את תפקידיו של תלמיד. גם אדם, לא די בכך שהוא לא יהיה רע, עליו גם להיות טוב.

אנו רואים שהתורה חותרת לחנך אותנו למבט שכזה בחיינו.

ברצף של פסוקים מזהירה אותנו התורה ממה עלינו להימנע, איזה משכון אסור לקחת, שלא לעשוק את שכרו של השכיר, שלא להטות משפט ושלא למשכן את בגדיה של אישה אלמנה.

אבל התורה לא מסתפקת בציווים של לא ולא ולא. מיד אחריהם מגיעים המצוות החיוביות: ובהם השארת הלקט השכחה והפאה בשדה עבור העניים, שיקצרו ויקטפו ויהי להם מה לאכול.

"סור מרע ועשה טוב", נאמר בספר תהילים. כי לא די בסור מרע, זה שאתה לא עושה דברים עוד לא הופך אותך לאדם טוב באמת. כשאתה נמנע ממעשים שאינם ראויים – עדיין לא הגעת לשלמות האישית שלך, אדם טוב הוא אדם שגם עושה דברים טובים. אדם טוב הוא אדם המרבה ב"עשה טוב", בעוד ועוד מעשים טובים שבונים את אישיותו.

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד