הכפרי עבד על עצמו!

מה עדיף? הנאה רגעית או שכר לעולמי עולמים?
הרב אליעזר הילמן מרבני ישיבת "נזר יהושע" במסר נוקב ובסיפור מיוחד

חז"ל אומרים לנו במסכת "אבות", "הווי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסידה". מה פירוש המשפט הזה?

ובכן, בואו נשמע סיפור יפה, משל, שסיפר ה"חפץ חיים" זכר צדיק לברכה.

היה פעם איזה כפרי, שבא עם סחורה של תבואה טרייה לסוחר התבואה הגדול.

הוא בא אליו עם שקים רבים, וביקש למכור אותן לסוחר. אבל עוד לפני שהוא הגיע אל הסוחר, אמרו לו ידידיו: תשמע, עליך להיזהר מהסוחר הזה, מאחר והוא תחמן ויודע "לעבוד" על אנשים בעת המסחר. תיזהר שהוא לא ישקר אותך! סך הכל הוא סוחר גדול וממולח, ואתה סתם בן כפר. הוא יכול לספור לך את השקים שהבאת לו, ותמיד יטעה בספירה לטובתו כך שישלם פחות.

הוא שאל את ידידיו: ומה אני יכול לעשות כדי שהוא לא יגנוב אותי ויעבוד עליי? והם יעצו לו עצה: על כל שק שאתה נותן לו, תגיד לו שישים על השולחן שקל אחד. אתה נותן לו שק? שישים שקל אחד על השולחן. וכך, בסיום העברת השקים תוכל לספור כמה שקלים יש על השולחן, וכך תדע כמה שקים מכרת לו וכמה עליו לשלם לך.

וכך באמת היה. הכפרי הכניס אל חנותו של הסוחר הגדול עוד ועוד שקים, ועל כל שק הסוחר הניח שקל על השולחן. עוד שק, ועוד שקל. אלא שלסוחר, כאמור היה ראש טוב, ומה הוא עשה? מיד לאחר העברת השקים הוא פשוט הלך הצידה, התחבא, והמתין לבאות.

כמובן, בן הכפר שראה מולו ערימה יפה של שקלים על השולחן, לא התאפק, אלא לקח את היד ומילא אותה במטבעות, ומיד הניח את הרוב המוחל של השקלים בכיסו. והוא היה שמח עד לב שמים שהוא "עבד" על הסוחר ולקח ממנו כסף.

מיד לאחר מכן חזר הסוחר הגדול אל החדר, ואמר לכפרי: נו, בוא נספור כעת כמה מטבעות יש על השולחן, ולפי זה תקבל את התשלום על כל שק.

הכפרי הזה חכם או טיפש? ברור שהוא טיפש. מסכן, בזה ששם את רוב השקלים בכיסו, הוא בעצם גנב מעצמו סכום גדול. הוא חשב שהרוויח 20 שקל, אך האמת היא שהוא הפסיד אלפי שקלים, מה שיכל לקבל על כל שק, אם השקלים היו עדיין מונחים על השולחן בעת התשלום.

הנמשל, אמר החפץ חיים, הוא אלינו: אדם לפעמים חושב לעשות איזה טריק לא הוגן ו"להרוויח" משהו קטן, אך האמת היא שהוא מפסיד. לעתים בא לך לאכול חלילה משהו לא כשר, או לעשות איזה ביטול תורה קטן. לכאורה יש לך איזה רווח מיידי קטן של הנאה, אבל האמת היא שבכך אתה מפסיד עולם הבא! בשקל אחד אתה מפסיד שקי תבואה שלמים של כמה אלפי שקלים!

זה פירוש המשפט של חז"ל "הווי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסידה". בא לך לעשות חלילה עבירה? תחשוב על התוצאות שלה, מה תפסיד ממנה! ולהיפך במצוה. תחשוב כמה שכר תקבל על כל מצוה ומצוה.