מיהו ה'חופשי' האמיתי?

נהוג להגדיר 'חופשי' מול 'דתי'. התמכרות לתאוות אינה חופש אלא עבדות. רק התורה היא המסלול אל החופש האמיתי.
הגדל

נהוג להגדיר 'חופשי' מול 'דתי'. התמכרות לתאוות אינה חופש אלא עבדות. רק התורה היא המסלול אל החופש האמיתי.

 

"הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים"(דברים ל, יט).

 

מהי בחירה חופשית? האם כוונתה שהאדם רשאי לעשות ככל העולה על רוחו? ומהו בעצם חופש – שבירת כל הכלים והכללים?

 

בעולמה של תורה חופש אמיתי אין משמעותו ניתוק הכבלים, כי אם בחירה מודעת בציווים שניתנו על ידי בורא העולם לתועלת האדם, לשלימותו הגופנית הנפשית והרוחנית.

 

לא לחינם אנו אומרים שהאדם הוא חופשי מסם אחרי שנגמל. לפני כן אולי הרגיש חופשי ומאושר, אך במציאות היה עבד נרצע. התמכרות אינה חופש. מי שמתמכר לעישון, אינו חופשי. מי שמתמכר לתאוותיו, להנאותיו, להבלי העולם, לרצונותיו, אינו בן חורין. הוא "עבד שמכר עצמו לעבדות", נדמה לו שהוא חופשי, הוא סבור שיש לו חופש בחירה, כמו המכור לסמים שנדמה לו כי בכל רגע שיחפוץ יוכל לנתק עצמו מהם, עד לרגע בו הוא מתחיל להתייסר בייסורי הגמילה, וחש על בשרו כיצד כבש סם המוות את חלבו, דמו ונפשו.

 

"החופשיים" חיים באותה אשלייה ותעתוע, כאילו בחירתם חופשית היא. כביכול אין הם מכורים לדבר. ההתמכרות לתאוותיהם, לרצונותיהם, מעוורת את עיניהם לחשוב כאילו הם נהנים מחופש. כביכול אין הם עבדים לדחפיהם. הם שקועים כה עמוק בסערת תאוותיהם, עד שאין הם מסוגלים להבין כי מה שמוגדר בפיהם כ"חופש", אינו אלא עבדות קשה וממכרת.

 

רק באמצעות מערכת מצוות התורה ותיקון המידות מסוגל האדם להגיע לחירות של אמת.

 

יכולתו של האדם לבחור קיימת בכל הזמנים והמצבים ואינה תלויה באף גורם חיצוני פרט לרצונו הוא. על כן נקראת בחירה זו – "חופשית".

 

גם בתנאים ובנסיבות הקשות ביותר יש בכוחו של אדם לבחור את התייחסותו למצב הנתון ובכך לקבוע את הסתכלותו על אותו מצב ואת האופן בו יושפע ממנו.

 

דברים מאלפים בעניין זה כתב הפסיכולוג היהודי-אמריקאי הנודע ויקטור פרנקל בספרו 'האדם מחפש משמעות': "אדם מסוגל לשמור על שארית של חירות רוחנית, של עצמאות המחשבה, אף בתנאים נוראים אלה של עקה נפשית וגופנית. אנחנו שחיינו במחנות-ריכוז, זוכרים את האנשים אשר היו עוברים מצריף לצריף כדי לעודד רוחם של אחרים, כדי לפרוס להם מפרוסת-לחמם האחרונה. אולי הם היו מעטים, אך די בהם להוכיח, כי אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש לבחור את עמדתו, לבור את דרכו.

 

ותמיד היו הזדמנויות לבחירה. יום-יום, שעה-שעה, נקראת לחתוך הכרעות, הכרעות שקבעו, אם תיכנע או לא תיכנע לכוחות שאיימו לשלול ממך את עצם יישותך, את חירותך הפנימית: שקבעו אם תהיה או לא תהיה כדור - משחק בידי הנסיבות, אם תוותר על חירותך ועל הדרת כבודך ותתגלגל בדמות האסיר הטיפוסי".

 

פרנקל מדגיש כי בניגוד לכל מיני דחפים ויצרים הפועלים באדם, הבחירה המוסרית איננה נובעת מתוך הכרח (אחרת לא היינו מכנים אותה 'חופשית') אלא מתוך החלטה עצמאית שלו.

 

הוא כותב: "עלינו להבהיר היטב, כי לא ייתכן באדם משהו כגון "דחף מוסרי" ואפילו "דחף דתי", כדרך שאנו מדברים על יצרים בסיסיים. לעולם אין האדם נדחף אל התנהגות מוסרית: בכל מקרה ומקרה הוא מחליט להתנהג על פי המוסר".

 

כה גדולה היא עוצמתה של הבחירה, כותב הפסיכולוג היהודי, שיש בכוחה להעלות את האדם למרומים או להשפילו לשאול תחתיות: "אחרי ככלות הכול, האדם הוא אותו יצור שהמציא את תאי הגז של אושוויץ;אבל הוא גם אותו יצור שנכנס קוממיות אל תאי גז אלה ועל שפתיו תפילת 'שמע ישראל' ".

 

 

עוד

בקטגוריה

לחופש נולד - כל הדברים הטובים נקנים ביגיעה אפילו לא גרביים

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד