הפיצוץ האטומי שהחזיר בתשובה

בבוקר קיצי לפני כארבעים שנה, יצא יעקב שרודר, אז סטודנט צעיר לפיזיקה גרעינית באוניברסיטת קליפורניה כדי להשתתף בניסוי גרעיני שתוכנן להתבצע במכרה זהב נטוש במדבר ניו-מקסיקו שבדרום ארה"ב. הפצצה הגרעינית הוטמנה מתחת מאות מטרים של עפר ושרודר אמור היה למדוד את הגזים הרדיואקטיביים שיפלטו מבטן האדמה לאחר הפיצוץ. לשרודר הובטח כי כל החישובים הבטיחותיים נלקחו בחשבון וכי פרט לרעד קל בסוליות נעליו הוא לא ירגיש מאומה. 

אלא שברגע הגורלי שבו נלחץ כפתור ההפעלה ציפתה לשרודר הפתעה בלתי נעימה. במקום הרעד הקל שהבטיחו לו התחילו ההרים והגבעות לקפוץ ולרקוד….

מסתבר שמישהו טעה בחישוב עוצמת הפיצוץ וההדף התפרץ ממעמקי אדמה בכוח אדיר. מול עיניו הנדהמות של שרודר הופיע ענן פטרייה רדיואקטיבי  שחור שכיסה את השמים במעטה אובך סמיך. כל כבישי העפר התכסו במפולות סלעים ובענני אבק.

בדרך לא דרך הצליח שרודר להיחלץ מתוך התופת ולחזור בשלום לקמפוס כשהוא ניצל בנס מענני הקרינה שכמעט השיגו אותו.

הדרמה המסעירה הסתימה בשלום, אבל משהו בנשמתו של שרודר התחיל לתקתק. ביום כיפור שחל שבועות ספורים אחרי כך הוזמן הסטודנט היהודי לספר את הסיפור בפני המתפללים בבית הכנסת של הקמפוס. כך מצא עצמו שרודר בפעם הראשונה בחייו בתפילה של יהודים.

הייתה זו תחילתו של מסע רוחני שהובילה אותו בסופו של דבר לחזרה בתשובה וללימודים בישיבה בירושלים. מאז הספיק ד"ר שרודר לפרסם לא פחות משישים מחקרים מדעיים במגוון רחב של נושאים, אבל ההישג הגדול ביותר שלו היו סדרה של ששה ספרים אותם חיבר בנושא תורה ומדע שתורגמו לשפות רבות והפכו אותו למרצה מבוקש בכל רחבי תבל.

בשנים האחרונות הוא ויתר כליל על עיסוקו המדעי כדי להקדיש את זמנו לתחום החשוב בעיניו הרבה יותר: למוד תורה ומסירת שעורים בישיבת 'אש התורה' שם הוא מסביר לתלמידיו, רובם בעלי תארים אקדמיים, שאין כל סתירה בין חשיבתו הרציונלית של איש המדע לבין עולמו הרוחני של היהודי המאמין. "

 

אדרבא", הוא אומר. "הרמב"ם מלמד אותנו שהדרך הישירה ביותר לאדם להכיר את בוראו היא מתוך התבוננות בעולם הטבע. כאיש מדע מה שמפליא אותי בכל פעם מחדש זו ההתאמה שאני מוצא בין דברי חז"ל לבין המדע העדכני ביותר. השפה שונה לגמרי אבל הרעיונות דומים להפליא. כאשר מתעמקים בדברי חז"ל ולומדים אותם ברצינות מתברר שחז"ל ידעו וביטאו בשפה שלהם את אותם העקרונות שעליהם מדבר המדע".

המעניין הוא שגם ציבור הקוראים הלא-יהודי מתלהב מספריו בנושאי תורה ומדע וחוטף אותם ממדפי חנויות הספרים.  "מבחינת הגוים התנ"ך הוא ספר חתום. הם מכירים את התנ"ך רק בצורתו השטחית. כדי לפענח את האינפורמציה האלוקית הטמונה בתורה מוכרחים ללמוד אותה בלשון הקדש ובשלוב התורה שבעל פה. הגוים יודעים שרק לנו היהודים יש את המפתחות. כשאני מביא צטוט של חז"ל בשבילם זה כמו זהב".

את תחושת הסיפוק הגדולה ביותר הוא מקבל כאשר הוא חש שהצליח לגרום ליהודי אחד לקבל תשובה לשאלות מציקות. "יש אנשים שמסתובבים במשך שנים עם שאלה אחת קטנה שמנקרת ומציקה להם. אני חש נחת רוח אמיתית כשאני מצליח לתת להם תשובה המניחה את הדעת".