למה אלוקים ברא אותנו? ומה הוא רוצה?

שאלת השאלות: מה אלוקים רוצה?
אנחנו עסוקים, טרודים, רצים ואין לנו הרבה זמן לחשוב, אבל בואו נשים כמה דקות את הכול בצד וננסה להסתכל בגובה העיניים על השאלות המהותיות שמנקרות לכל אחד מאיתנו בראש ולעיתים גם צפות למודעות. שאלות מעט גבוהות, אבל מאוד מאוד משמעותיות:

למה אלוקים היה צריך את העולם?
מדוע אלוקים ברא גם את העולם הזה וגם את העולם הבא?
לשם מה אלוקים צריך אותנו ומה יוצא לו מכך שאנו מקיימים או לא מקיימים את מצוותיו?

שאלות כאלו ואחרות העומדות ברומו של עולם, מטרידות לעיתים רבים מאיתנו ויכולות לספק לנו פתיחה נהדרת להבנת היסוד המרכזי של היהדות – תפקידנו בעולם הזה. את התשובות מספק לא אחר מאשר המקובל הקדוש הרמח"ל בספריו השונים, בואו נלמד.

התכנית: לספק לבני אדם עינוגים ותענוגות
אם נרצה להגדיר את מטרתו של אלוקים מהעולם במילה אחת, אומר הרמח"ל, המילה היא: להיטיב. לא היה חסר לאלוקים דבר גם כשהעולם (שזה בעצם כל דבר אחר חוץ ממנו) עוד לא היה קיים. הוא החליט לברוא את העולם, לא בגלל שהוא רצה לעצמו משהו, כי כאמור לא היה חסר לו כלום, אלא מסיבה אחת בלבד: את שלימות הטוב שיש לו הוא רצה והחליט להעניק גם לאחרים. לשם כך, הוא החליט לברוא נבראים שלהם הוא יעניק את הטוב וההנאה וזו הייתה ועודנה מטרת העל בבריאת העולם, מטרת על שממנה נגזרו כל "מטרות המשנה" הנוספות.

היעד: סל הטבות נצחי בעולם הבא
את ההטבות בעולם הזה, עולמנו הנוכחי החומרי ודל ההישגים, גם אם הן תהיינה מאוד גדולות ומפנקות, ממש לא ניתן להגדיר כטובות. את ההוכחה לכך נקרא במילותיו של הרמח"ל:
"ותראה באמת שכבר לא יוכל שום בעל שכל להאמין שתכלית בריאת האדם הוא למצבו בעולם הזה. כי מה הם חיי האדם בעולם הזה? או מי הוא ששמח ושליו ממש בעולם הזה? "ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה ורהבם עמל ואון" (תהלים צ). בכמה מיני צער וחולאים ומכאובים וטרדות? ואחר כל זאת – המוות. אחד מני אלף לא ימצא שירבה העולם לו הנאות ושלוה אמיתית. וגם הוא, אילו יגיע למאה שנה כבר עבר ובטל מן העולם".
העולם הזה, אומר הרמח"ל, אפסי מדי בשביל לספק את רצון נתינת הטוב של אלוקים.

תענוגות אמיתיים? רק בעולם הבא.
אנחנו לא מסוגלים לתפוס זאת בצורה מוחשית, משום שאין לנו את הכלים והמושגים המתאימים, אבל אנחנו כן מסוגלים להבין זאת, להסכים ולהאמין: ההטבה האמיתית והשלימה, זאת שמהווה את מטרתו של אלוקים מהעולם, מחכה לנו בעולם הבא. שם, כשנחיה בעולם נטול חומר וגשמיות ונהיה בעלי מימד רוחני וטהור בלבד, נוכל להתקרב לאלוקים, ליהנות מהקרבה הזאת ולהתענג בתענוגות אמיתיים, מסוג התענוגים המסוגלים לגרום הנאה לנשמה. לכל הנאה גשמית, שהסיפוק ממנה מבוסס על תחושת החיסרון שקדמה לה (חישבו על זה, זה נכון אצל כולנו), אין סיכוי לגרום הנאה ואושר לנפש הרוחנית שלנו כשהיא תחיה בעולם נטול חסרונות. רק הנאות רוחניות אמיתיות, מהוות מטרה אמיתית לבורא וטובה אמיתית עבורנו.

קשה לך? אתה מתאמץ? זו המטרה!
המטרה הראשית הזו – לספק לבני אדם הנאות רוחניות בעולם הבא, הולידה מטרת ביניים חשובה שרק דרכה ניתן להגיע אל שלימות הטובה וההנאה. המטרה היא – שהאדם ירכוש בכוחות עצמו ובבחירתו החופשית את הזכות להשתתף בהנאות העולם הבא. כדי שתהיה לאדם בחירה חופשית, היינו חייבים להתחיל את הדרך לא בעולם הבא – נטול כל אפשרות לחטוא, אלא בעולם הזה –  החומרי ובעל שתי האפשרויות – להיטיב או לחטוא, ורק כך נוכל להגיע אל העולם הבא. במילים אחרות: העולם הזה מספק לנו את הדרך והמסלול לכיוון הזכייה בעולם הבא. קשה לך? אתה מתאמץ? יפה! זו המטרה! ככל שאדם מתאמץ יותר בעולם הזה הוא זוכה ליותר הנאה בעולם הבא ומגדיל את התוצאה הסופית והנצחית שלו.

לא עדיף פשוט ליהנות מהחיים?
אנחנו מסדרים לעצמנו את המסקנה בראש – אלוקים ברא את העולם הזה (החומרי) ואת העולם הבא. את העולם הזה הוא ברא כדי לספק לנו את הבחירה ומקום העבודה לצורך זכייה בעולם הבא. את העולם הבא הוא ברא לצורך מילוי המטרה הסופית – לספק לבני האדם הנאות. ברור? יופי! יש שאלות? כן! מה? "אם אלוקים ברא את העולם כדי לתת לנו ליהנות, מדוע לא אבחר אני פשוט ליהנות מהחיים? מדוע עלי להתאמץ כל חיי כדי לקבל רק אחר כך את ההנאה? התשובה פשוטה, אך דורשת רגע מחשבה: אין מושג כזה ליהנות מהחיים. תשאלו את ביל גייטס שאמנם יש לו את היאכטה המפוארת ביותר בעולם, אך עדיין חסרה לו יאכטה עוד יותר מפנקת…  הנאות העולם הן לא באמת הנאות, הן רק עונות על הצורך הרגעי, שכשבא במקומו צורך אחר, הן מאבדות את כל משמעותן.

בואו נבחין בין האמצעי למטרה
אם נפנים את המסר, נשנה לעצמנו את היחס לחיים. הנה הסיכום במילותיו של הרמח"ל: "כללו של דבר, האדם לא נברא בעבור מצבו בעולם הזה, אלא בעבור מצבו בעולם הבא. אלא שמצבו בעולם הזה, הוא אמצעי למצבו בעולם הבא שהוא תכליתו".

הבנו? בפעם הבאה שחסר לנו משהו, שאנחנו נדרשים לוויתורים ולמאמצים, שאנחנו נדרשים להעדיף את חיי העולם הבא על פני חיי העולם הזה, נזכור להזכיר לעצמנו מה העיקר ומה הטפל, מה מהווה את מטרת העל של הבריאה כולה ומה בסך הכול משמש דרך – לא כל כך ארוכה- לספק את האמצעים והתהליכים כדי לרכוש את זכות הכניסה לעולם הבא.
מעוניין לקרוא עוד את דבריו המרתקים של הרמח"ל? תוכל לעשות זאת כאן.