להפוך את הבלתי אפשרי - לאפשרי

בכל ימות השנה האברכים פעילי תוכנית 'טורנטו' של ארגון 'אחינו' נוטעים את הזרעים * בסוף השנה מגיע עת הקציר שעה שמאות תלמידים נוספים משתלבים בהצלחה בעולם הישיבות * עוד מפעל אדיר שנזקף לזכותו של הרב דוד הופשטטר * וכל בניך
הגדל

אין זה סוד שסוף כתה ח' היא נקודת תפנית מכרעת בעתידו הרוחני של כל תלמיד – האם ימשיך לישיבה קדושה או שמא יבחר בכיוונים אחרים המרחיקים אותו מעולמה של תורה?

 

בשנים עברו נוצר מצב שבבתי הספר של החינוך העצמאי בערים שאינן חרדיות  חלק ניכר מבוגרי כתה ח', המשיכו לישיבות תיכוניות תוך הפניית גב לישיבות הקדושות ולכל מה שהן מייצגות.

 

על פי רוב היה מדובר בילדים שבאו מבתים שבהם לא תמיד הבינו כראוי את החשיבות העצומה של חינוך ישיבתי - שורשי. המחנכים נלחמו בתופעה הזאת בכל כוחם, גם להם כאב הלב לראות איך ילד מתפתח בכיוון שמוריד לטמיון עמל והשקעה של שנים. הבעיה היא שהכלים והאמצעים שעמדו לרשות המחנכים היו מוגבלים באופן יחסי. נוצר מצב מדאיג שבו שנים של חינוך נמחקו עקב הקושי לתמרן את מעבר החתחתים שבין סיום בית הספר היסודי לבין תחילת הלימוד בישיבה.

 

לתוך החלל הזה נכנס 'פרויקט טורנטו' של ארגון 'אחינו' שפטרונו הוא הרב דוד הופשטטר.  פעילי הארגון, כולם אברכים מוכשרים ומצטיינים השקועים בעולמה של תורה, משתלבים בסדרי הלימוד של עשרות בתי ספר בכל רחבי הארץ על מנת ללוות את התלמידים בהמשך דרכם ולהשפיע עליהם להמשיך את דרכם בעולם הישיבות.

 

"הפעילות שלנו מתחילה כבר בראשית השנה, הרבה לפני שסוגיית הישיבו הופכת להיות אקטואלית", אומר לנו הרב יוסי אריה, פעיל 'אחינו' בבית הספר 'סיני' בעיר יבנה. "אנחנו מגיעים פעם או פעמיים בשבוע, מתיידדים עם התלמידים ויוזמים תוכניות חינוכיות שונות שהופכת אותנו לחלק מהנוף הרוחני של כל תלמיד". הפעילות, מדגיש אריה, מתקיימת בשעות שבין 1 ל-4 על מנת שלא לפגוע בסדרי הלימוד בכולל. 

הפעילות, המתואמת ומשולבות בסדרי בית הספר, כוללת חידונים, פרסים משחקים, "פעילות מגוונת ומהנה", כהגדרתו של אריה, שמטרתה העיקרית היא יצירת קשר אישי עם כל תלמיד. 

 

אגב כך עורכים האברכים מיפוי יסודי של מבנה הכתה ומבררים את הרקע המשפחתי של כל תלמיד. המטרה היא לדעת לאן מועדות פניושל התלמיד. כאשר מדובר בתלמיד המתכנן להמשיך לישיבה קטנה יש להעניק לו ליווי, לוודא שכל מיני השפעות חיצוניות לא יגרמו לו לשנות את החלטתו ומה שחשוב לא פחות – לוודא שהישיבה אליה הוא ממשיך אכן מתאימה לו. כאשר מתברר שהתלמיד אינו מתכונן להמשיך לישיבה מבררים היכן מצוי הגורם המעכב וכיצד ניתן לפעול כדי להביא לשינוי.

 

"הנוכחות של פעילי 'טורנטו' בבית הספר תורמת בשלושה מישורים", אומר מנהל בית ספר סיני,  הרב שי קלדרון. "ראשית כל ההשפעה החיובית שיש להם על המשך דרכם של התלמידים. שנית, הם גם מכינים את התלמידים לישיבה קטנה ובכך מסייעים להם לצלוח בשלום את המעבר הזה ולהתאקלם בהצלחה במסגרת החדשה, דבר שאין ערוך לחשיבותו. שלישית, בעצם נוכחותם בין כותלי בית הספר מעניקים האברכים דוגמא מופתית לדמותו של בן תורה ומאהיבים את לימוד התורה על התלמידים".

 

התוצאות ניכרות בשטח. לפני שנתיים, מספר הרב אריה, מתוך 27 התלמידים שסיימו כתה ח' 18 המשיכו לישיבות קטנות. אולם בכך לא ניגמר הסיפור. מסתבר שהשפעתם של האברכים המשיכה לפעול גם לאחר שהתלמידים עברו למסגרות הלימוד החדשות ועוד ארבעה מהם ביקשו באמצע השנה לעבור לישיבה קטנה ולהצטרף לחבריהם הלומדים שם.

 

סיפורי הצלחה דומים, ב"ה, נרשמו גם השנה. מתוך 31 התלמידים המסיימים את כתה ח', 21 כבר רשומים בישיבות קטנות ועוד היד נטויה להשפיע על היתר להצטרף אליהם.

 

הקשר בין הפעילים לתלמידים אינו מסתיים בגמר השנה. אדרבא, האברכים רואים כחלק מרכזי וחיוני משליחותם לוודא כי התלמיד "שלהם" נקלט בהצלחה בישיבה עליה התקבל. הם עוקבים אחר מצבו הלימודי, עומדים בקשר עם הרמי"ם וראש הישיבה במקום החדש, דואגים להשתלבותו המלאה בחיי החברה ואינם יוצאים מהתמונה לפני שווידאו כי התלמיד אכן התבסס בצורה מלאה באוהלה של תורה.

באמתחתם של הרב אריה וחבריו לשליחות מצוים לא מעט סיפורים מרגשים המלמדים על כוחה של השפעה טובה ועל התפנית הדרמטית שיא עשויה לחולל בעולמו של ילד.

 

מספר הרב אריה: "היה לנו מקרה של ילד בשם יוסי (שם בדוי) שנחשב לתלמיד החלש ביותר בכתה. הוא היה ילד יתום שבא מרקע לא פשוט: אמו נפטרה בגיל צעיר, חלק מאחיו יצאו לתרבות רעה ואביו היה  יהודי פשוט, מבוגר וחולה שמטבע הדברים לא יכול היה להשקיע כיותר מדי בחינוך ילדו. ההנחה שלנו הייתה שאין סיכוי להכניס ילד כזה למסגרת של ישיבה קדושה. לכל היותר קיווינו שנצליח להשפיע עליו שלא יקלקל את חבריו לכתה וימשוך אותם בכיוונים שלילים."

 

"למרבה הפלא בחודש האחרון של שנת הלימודים פנה אלינו יוסי בקשה מפתיעה ובלתי צפויה: הוא הודיע שאם נדאג לסדר אותו בישיבה מסוימת ידועה ובעלת שם הוא ישקיע את כל כוחו ומרצו בלימודים ו"יתפוס את עצמו בידים". הבקשה הכניסה אותנו למבוכה. לא ידענו אם הוא רציני, וגם אם כן האם יוכל לעמוד בהבטחתו. בעיה נוספת היתה שהאבא התעקש שבנו יחזור הביתה בכל ערב דבר שצמצם עוד יותר את מרחב האפשרויות שעמדו לפנינו. לאחר התייעצות עם הגר"ח קנייבסקי ולאחר שהכנסנו בסוד העניינים את כל הצוות החינוכי של בית הספר החלטנו לתת לעניין הזה צ'אנס".

 

"הילד פרח בצורה שלא תאמן. דאגנו להצמיד לו אברך חונך שהמשיך ללוות אותו בכל יום בישיבה קטנה והוא עשה חיל בלימודיו בצורה מופלאה"

 

בסוף החורף נוהג ארגון 'אחינו' לקיים מפגש בהשתתפות כל תלמידי שיעור א' שהיו קשורים לארגון במהלכו מציגים התלמידים את חידושי התורה שהכינו מאז כניסתם לישיבה. פגשתי אז את יוסי ולא זהיתי אותו פנימית וחיצונית. אביו של הילד התרגש עד דמעות. כשר' דוד הופשטטר, הרוח החיה שמאחורי מפעל 'אחינו' רקד בגמר המעמד ביקשתי ממנו שיצטרף למעגל הרוקדים הוא פרץ בבכי ואמר: 'אני לא מסוגל, מרוב התרגשות ".

 

"שאלתי אותו", ממשיך הרב אריה, 'ממה אתה כל כך מתרגש?'. הוא הביט סביב ואמר בקול חנוק: 'אני רואה בכנס הזה כמות כל כך גדולה של תלמידים והורים שהם ממש כמוני. לכל אחד מהם היו סיבות לחשוב שהבן שלו אינו מתאים לישיבה ואין לו עתיד כבן תורה. והנה באתם והוכחתם שהבלתי אפשרי הוא אפשרי".

 

 

עוד

בקטגוריה

"תלמוד תורה כנגד כולם" עד מאה ועשרים - למה מתכוונים באיחול זה?

  

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד