ההתייחסות השונה לחינוך ולעתיד

ההתייחסות השונה לחינוך ולעתיד:

בחינוך הכללי – שביתה ! בחינוך הדתי והחרדי – לא שמעו על המושג הזה !

הדתיים טוענים שחינוך לא משביתים, כמו שצה"ל לא שובת וכמו שלא משביתים את מחלקת 'טיפול נמרץ' בבית החולים

 

הציבור הישראלי לא מבין איך יכולה להיות שביתה במוסדות החינוך העל יסודיים ובאוניברסיטאות. מה חושבים בכירי המדינה והוגי הדעות על החינוך הכללי ? איך הם חושבים לגדל דור צעיר שרואה את הזלזול של הממסד בחינוך ומוסדותיו. איך הפך החינוך התורני שאינו מכיר את המושג שביתה לחינוך היהודי האוטנטי שמעדיפים הורים רבים להעניק לילדיהם.

 

כשלון חינוכי ציוני טוטאלי

 

בבתי הספר יש לנו כשלון חנוכי ציוני טוטאלי. לך תסביר לנוער למה עליו לחיות בתל-אביב ולא בניו יורק… המנהיגות שלנו לא הבינה את חשיבותה של היהדות בבנין עמנו:.

 

(נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן בראיון ל"דבר השבוע")

 

לא קל ולא נעים להודות

 

"לא קל ולא נעים לה למדינה להודות שאחר ימי דור ויותר לא הצליחה ליצור את הכלים החינוכיים כדי לגדל דור צעיר ברוח הלקחים ההסטוריים אשר הביאו לכינונה… כלום לא ברור ששורש כל הרעה הוא בחינוך ושם צריך לחולל את המהפכה?"

 

(שמואל שניצר עורך "מעריב" לשעבר)

 

איך בודקים הצלחת מחנכים?

 

"זוהי תחושה מרה ומתסכלת שלאחר המאמץ האדיר והמשאבים העצומים שהושקעו כדי להעניק חינוך יהודי, תוצאותיו דלות כל – כך והנוגדנים שהוא מעניק בפני נישואי תערובת, טמיעה והתבוללות בלתי מספקים. למי אפוא אנו עמלים??

 

…אם יש אפוא בדעתנו לחולל מהפכה בחינוך היהודי, אין עוד לבדוק הצלחת מחנכים על סמך יכולת תלמידיהם להטות פעלים בעברית או לצטט מכתבי הרצל".

 

(אורי גורדון, ראש מחלקת העליה בסוכנות היהודית)

 

"מקוננת בי התחושה הנוראה, שהחילוני הישראלי החל להפסיד בקרב הזה, ובגדול. אין לישראל החילוני שום ערך מכונן, מרכזי, יצוק, משהו שקמים איתו בבקר, משהו שבזכותו אנו מרגישים יצורי אנוש חיוניים.

מלחמת תרבות לא מנהלים בגידופים. אנחנו, הישראלים החילוניים – אשמים. לא טרחנו מעולם ליצור את הערך המכונן שלנו.

ליהודי הדתי יש ערך מכונן. לישראלי החילוני אין. אילו היה לנו עיקרון כזה היינו מציגים אותו ונלחמים עליו. אין לנו, אז אנו משיבים בקללות

 

(סופר "מעריב" חיים אסא)

  

"נדמה לי שאם היתה לנו תרבות חילונית מגובשת אז היה לנו קצת יותר בטחון עצמי, ומותר היה לומר בקול רם שאתה שונא מוזיקה קלאסית בלי להיחשב תת-תרבות"

"… כל כך אנחנו יודעים מה אנחנו לא רוצים, עד שאין לנו גם צל צילו של מושג מה אנחנו בעצם כן רוצים. הולדנו ויצרנו כאן בארץ דור שלם של חילוניים, אבל לא גיבשנו עבורם חילוניות. אני עומדת כאן ושומעת שבטהובן הוא תרבות ואין בילתו, ואני שואלת בעצם: מהי החילוניות שלנו, מלבד אותה שנאה לכפיה הדתית"?

 

(חה"כ נעמי חזן מסיעת מרץ)

 

עוד

בקטגוריה

הסכין המתהפכת כשר בהשגחת הבג"ץ