מחקר חדש מגלה

תלמידים חרדים יודעים גיאומטריה ומתמטיקה טוב יותר מחילונים

 

המחקר בדק את יכולת התלמידים לפתור בעיות בגיאומטריה ומתמטיקה. בקרב החרדים, שלומדים רק מספר שיעורים זעום במקצועות אלה, היה אחוז התשובות הנכונות גבוה בהרבה

 

האם לשטחים שווים יש היקפים שווים? הבעיה הפשוטה הזו, אחת מתוך סדרת שאלות בגיאומטריה ומתמטיקה, הוצגה בפני תלמידים חרדים שכמעט אינם לומדים מקצועות אלו ומתמקדים בלימודי תורה, וגם בפני תלמידים חילוניים בבתי ספר ממלכתיים, שלומדים גיאומטריה ומתמטיקה עד סוף התיכון. מניתוח התשובות התברר כי דוקא בקרב החרדיים היה שיעור התשובות הנכונות גדול יותר.

המימצא הזה, חלק מתוצאות מחקר של פרופ' איריס ליון מביה"ס לחינוך באוניברסיטת ת"א, ד"ר יורם דמבו ממשרד החינוך, ופופ' רוברט סיגלר, פסיכולוג התפתחותי וחינוכי מאוניברסיטת קרנגי מון, הפתיע את החוקרים. איך יתכן שדוקא החרדים ידעו יותר?

מסקנות המחקר, שהשווה בין שני המגזרים, פורסמו במאמר בכתב העת "מגמות" בהוצאת מכון סאלד. מתוך המאמר עולה כי שיטות הלימוד הנהוגות בבתי הספר החרדיים, הכוללות לימוד בקבוצות, לימוד לשם העמקת הידע ולא לצורך מעבר בחינות הגרות, יכולות להגיע לאפקטיביות גדולה יותר.

"לבתי הספר הממלכתיים יש מה ללמוד מהחרדיים", אומרת פרופ' לוין. "אמנם מדובר בשתי תרבויות שונות לגמרי, וקשה להשתיל אחת בתוך השניה, אבל כדאי לקחת אלמנטים ממערכת החינוך החרדית ולהכניס אותם לממלכתית".

בין היתר נשאלו התלמידים על השוואות בין שטחי של גופים בצורות שונות, ועל השוואות בין מימדים ושטחים של כפות ידיים שונות.

שלושת החוקרים, החילוניים אגב, החליטו לערוך את המחקר הזה, הראשון מסוגו, לפני ארבע שנים בעקבות הנסיון לבחון את נושא המיס-קונספציה – טעויות השגורות בפתרון בעיות המשותפות לאנשים רבים, למרות הלמידה בבתי הספר.

 

עוד

בקטגוריה

"תלמוד תורה כנגד כולם" עד מאה ועשרים – למה מתכוונים באיחול זה?