צנצנת דיו על יצירת מופת

מי שמתרכז ב'כתם' של הזולת סימן הוא שעינו רעה. מי שמצליח לדמיין את מה שמתחת לכתם – עינו טובה

מספרים על הצייר ההולנדי הנודע, אנטון ואנדרבלוף, שפעם נכנס ילדו הקטן לחדר העבודה שלו ושפך צנצנת דיו על אחת מיצירות המופת שצייר. כאשר גילה האומן את ה"קישוט" המכוער שנוסף ליצירתו הוא ביקש לכלות את זעמו בילד, אך לאחר הרהור קצר חזר ונמלך בדעתו. לא די בכך שלא גער בבנו הוא אף הציג את היצירה בגלריה הפרטית שלו בלי להסיר את הכתם.

המבקרים ראו וגם תמהו.

מה ראה הצייר לכער תמונת נוף כה יפה בכתם חסר חן?

הסביר להם האומן: "ראו, יודע אני שרבים מתפעלים מיצירות האומנות שלי ורואים בהם את פסגת השלמות האומנותית. ברם, לאמתו של דבר אין בעולם יצירה מושלמת. בכל דבר ניתן למצוא חסרון או ליקוי. מי שיחפש מגרעות תמיד ימצא אותן. משום כך ביקשתי להזכיר לצופים כי היופי האמיתי אינו נמצא בציור אלא בעין המתבוננת בו. מי שיש לו עין טובה ימצא את היופי שבציור למרות הכתם, ומי שמחפש את הכיעור והשלילה ימצא את הכתם גם אם יהיה גודלה כראש הסיכה"…

פעמים רבות מצבו הנפשי של האדם אינו פועל יוצא של נסיבותיו האובייקטיביות אלא של האופן בו הוא מתייחס אליהן. העין האנושית היא מצלמה מופלאה הקולטת את מה שבעליה רוצים שהיא תקלוט. מי שיש לו "עין רעה" יתמקד בשלילי ובמכוער. מי שיש לו "עין טובה" לא יתעלם מן ההיבטים השלילים הקיימים במציאות אך גם לא יראה בהם את העיקר. מה שיפה כאן הוא שהאדם מסוגל לשנות את "תוכנת ההפעלה" של עיניו ולהפוך אותן מרעות לטובות.

לפיכך לימדונו חז"ל: "הווה דן את האדם לכף זכות". תתרגל לנתח את מעשיו של הזולת באור חיובי וממילא תפתח בקרבך את תכונת ה"עין טובה". לא רק חברך ירוויח מכך – גם אתה.

בקריאת שמע אנו אומרים:"ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". מה פירוש הביטוי "לתור" אחר העין?

תייר הוא אדם המטייל אנה ואנה ללא יעד מוגדר. אין בדעתו להגיע למחוז חפץ מסוים אלא להתבונן בארץ ולהכיר את נופיה.

התורה מלמדת את האדם – אל תיתן לעיניך לתור אנה ואנה ללא כוונה ותכלית. תתרגל לשלוט בעיניך ולכוון אותם לראות דווקא את הדברים הטובים והחיוביים. אל לעיניים לשלוט בך – תשלוט אתה בעיניים.