מדען של "דף"

הוא פיתח את הכור הגרעיני המסיע את הצוללת רבבות מילין מתחת לפני המים בלא צורך בחמצן לבעירה. לזכותו פרסים מדעיים על המצאות בעלות חשיבות עליונה בתחום הגרעין. אחת מהם האריכה את הזמן בין תידלוק לתידלוק של הכור האטומי בצוללת, מ-6 שבועות ל-12 שנה! (תארו לעצמכם מכונית שתספיק לה תידלוק בנזין פעם בשנתיים!) הוא בנה יותר כורים מכל מהנדס אחר בעולם.

 

מעניין לשוחח עם הפרופסור, יהודי דתי, החי כיום בארץ, שהתורה ומצוותיה הם תוכן חייו ואישיותו, אינו מחסיר אף תפילה בציבור בבית הכנסת, ומתייעץ בהרבה בעיות עם גדולי התורה. הדף היומי" – ההחלטה שאותו דף גמרא ילמד באותו יום על ידי כל יהודי בכל רחבי העולם, וכן דף אחר דף, יום אחר יום, רעיון גאוני גנוז בה. היש לך דבר נפלא מן ה"דף היומי" שהוא מכשיר המאחד את העם על כל שכבותיו סביב התלמוד הנצחי.

 

מי שלומד את ה"דף", מרגיש שהוא מתאחד עם חכמי ישראל למן מחברי המשנה דרך חכמי הגמרא, המפרשים הראשונים והאחרונים עד גדולי זמננו, שכולם, כמוהו, למדו אותם דברים שהוא עוסק בהם היום. זהו עוגן הצלה לאדם המודרני מן הבדידות הרוחנית. ובצד ה"איחוד", מעניק ה"דף" את תחושת ה"ייחוד" האם יש עוד אומה בעולם שהמאפיין אותה הוא דף של גמרא?

 

 מה יכול לטהר ולזכך אנשים יותר מאשר לימוד תורה? אני מתחבט בחלוקת הזמן בין עיסוקי במדע באוניברסיטה לבין עיסוקי בלימוד תורה. קבעתי לי כלל, "חוק ולא יעבור", כל רגע פנוי מזמני מנצל אני ללימוד תורה, כעת תלמוד ירושלמי, לאחר שיעורי הקבוע שנים רבות ב"דף היומי" שבמסגרתו סיימתי כמה פעמים את התלמוד.

 

 אך הפרופסור אינו נח על זרי הדפנה של העבר. הוא סיים עכשו המצאה מהפכנית, גדולה יותר מהמצאת הכורים לצוללות ולנושאות מטוסים, המצאה שעתידה לפתוח את התקופה הגרעינית השניה. ב"תהליך-רדקובסקי" יופעלו כורי הגרעין מספקי החשמל של העתיד לא באורניום אלא בתוריום. את היתרונות מסביר הפרופסור: התוריום מצוי בעולם פי שלשה לעומת האורניום, והחשמל שיופק מכור בשיטה זו יהיה זול בעשרות אחוזים לעומת הקיים.

 

פסולת הכורים של היום מגיעה ל70-טון פלוטוניום לשנה, המספיקים לייצור יותר מעשרת אלפים (!) פצצות אטום, בעוד כור מופעל תוריום אינו פלט כלל פלוטוניום, אלא פסולת לא מסוכנת. בכך מנותק הקשר בין כור גרעיני לבין נשק גרעיני. ניתן להסב כל כור מאורניום לתוריום. ההקצבה הנדיבה שניתנה לי מהחברה יצרנית ה"פטריוט" כדי לפתח את התהליך הוקצבה לשנתיים, מספר הפרופסור. עמלתי כמיטב יכולתי, המחשבים של אוניברסיטת באר שבע הגישו את מלוא הסיוע, עברה שנה, ועוד חצי שנה, ועוד מספר חודשים, ולא נראתה כל פריצת דרך.

 

מדור לדור הולך המדע וחושף את נפלאות הבריאה וחכמתה ביסודותיה האטומיים. כמדען דתי אני רואה בכך גילוי הולך וגדל של כבוד ה' בורא כל אלה. ברצוני גם לציין את ההשגחה העליונה שדאגה לכך שסודות האטום לא יתגלו לגרמניה הנאצית. המדען האיטלקי הדגול, פרמי, שגילה את תופעת הדהיה הגרעינית (NUCLEAR FISSION), היה שבוי בידי מוסוליני, שותפו של היטלר, אך הצליח לברוח לאמריקה. המדענית היהודיה ליזה מייטנר, שידעה את התגלית, הוגלתה מגרמניה ע"י היטלר.

 

כך ניצל העולם מאסון איום. בברכת "אתה חונן לאדם דעת" שבתפילת שמונה-עשרה הוספתי בקשה מיוחדת להצלחה בנושא הזה. לפתע אורו עיני, זכיתי להשראה, מעין ברק, שהאיר את הדרך לפתרון. תוך שלשה חודשים הושלם התהליך במלואו. כעת, בהקצבה של מליוני דולרים מאמריקה, בונים מדענים רוסים ממכון קורצ'טוב במוסקבה את האב-טיפוס של הכור הראשון המופעל בתוריום. על הקיר המזרחי שבסלון ביתו של הפרופסור תלויה מגזרת נייר אומנותית המתארת את ירושלים, ובמרכזה המלים "מקום המקדש".

 

 זהו הכיוון אליו מתפלל כל יהודי בכל העולם. באשר לתורת דרווין, אני אומר בהחלטיות כי תורתו אינה מדעית כלל! זו תיאוריה בלתי מבוססת שאפשר לראותה לכל היותר כאמונה. לגבי התיאוריות על גיל העולם, כולן מתבססות על ההנחה כי חוקי הטבע הקיימים כיום היו גם בעבר. זו אינה אמת מדעית. מדען בר-סמכא, דירק, כבר קבע כי ערכו של הקבוע הגרביטציוני היה שונה בעבר! אנו אין לנו אלא תפיסתנו היהודית השורשית. לאחרונה התכבד פרופסור רדקובסקי ומשפחתו בביקור של כבוד במוזיאון הצוללות של חיל הים האמריקאי בגרוטון, קונטיקט. שם שוכנת כבוד הנאוטילוס הראשונה, פרי כשרונותיו הברוכים של הפרופסור.

 

צאצאיה המשופרים משייטים ברחבי האוקיינוסים. חייל מיוחד הוצב לשרות נכדיו הישראליים חובשי הכיפות של הפרופסור. אנו שואלים את הפרופסור: מה משך אותך לעלות ארצה מאמריקה? הוא מחייך ועונה: אני כהן. בחו"ל אני עולה לדוכן בבית הכנסת לברך את ישראל בברכת כהנים רק בחגים. חשקה נפשי לברך את ישראל באהבה כל יום כנהוג בארץ ישראל. לכן אני כאן!

 

 עד לפני שנים אחדות נהג ללכת ברגל כל שבת מביתו ברמת גן אל בית הכנסת בבני ברק כדי להתפלל בחברת גדולי תלמידי החכמים אותם הוא נוהג לשאול בעניני תורה, ואיתם הוא דן במה שלומד בגמרא. מאחר שהפרופסור צריך לצאת לעיסוקו באוניברסיטת ת"א, הוא מסיים את הראיון שלנו איתו בקצרה.