בית משפט ודף גמרא ?!

לא מכבר הופיע עו"ד איתן ארז בבית המשפט המחוזי בנצרת. במסגרת הטיעונים שהציג בפני השופט, שהיה ערבי, שילב עו"ד ארז גם טקסטים מהמשפט העברי. "כתוב בגמרא שאין אדם עושה סחורה בפרתו של חברו", טען בלהט. השופט הערבי לא ממש הגיב לדברים, אולי לא הכיר בדיוק את החומר, אבל עו"ד ארז, סגן ראש לשכת עורכי הדין בישראל, ממש לא מתכוון להפסיק. הוא מבטיח כי ימשיך לשלב בהופעותיו בבתי המשפט השונים את הטקסטים התלמודיים, גם כי הוא בקי בהם אבל בעיקר כי הוא אוהב אותם. "כאשר אני מופיע בבית המשפט, אני אוהב להביא דוגמאות מהגמרא", הוא מודה.

עו"ד ארז הוא דמות מרתקת למדי. הוא נע על קו התפר הדק שבין העולם הדתי לעולם החופשי. הוא אינו חובש כיפה לראשו, אבל מקפיד להניח כל בוקר תפילין ולהתפלל שחרית, סדר יומו עמוס ותובעני במיוחד, אבל הוא לא מוותר על השיעור השבועי בגמרא, אותו הנהיג במשרדו המשגשג.

 

המפגש עם עו"ד ארז (53) מתקיים במשרדו, זמן קצר לפני שהוא יוצא להשתתף בדינר השנתי לשותפי "מאורות הדף היומי" המיועד למגזר העסקי והציבורי. מאות אנשי עסקים השתלבו בשנים האחרונות במפעל האדיר שייסד הרב חיים דוד קובלסקי, ראש ארגון "מאורות הדף היומי" וייסדו שיעורים בתלמוד במשרדיהם המשגשגים – בחברות גדולות ובגופים ציבוריים. אחד מאלו שהתגייסו למשימה הוא כאמור עו"ד ארז, שבשש השנים האחרונות מתקיים במשרדו בקומה ה-13 במגדלי לווינשטיין בתל-אביב שיעור שבועי בגמרא, אותו מעביר אישית הרב חיים דוד קובלסקי. "אני מאוד מתעניין בהיסטוריה, בדתות בכלל ובעיקר ביהדות. כל בן אדם יכול לעבוד מבוקר עד לילה, כל החיים, ואחר-כך למות ולהשאיר את כל הכסף לילדים. אבל אדם צריך לשאול את עצמו בשביל מי הוא חי ובשביל מה בא לעולם. הרי אנחנו לא כמו הבהמה שרוצה לטרוף, לאכול ולהתרבות. יש לנו קצת 'מותר האדם מן הבהמה'.

"מבחינתי, אני קודם כל יהודי ולכן אני חייב לגור דווקא בארץ ישראל. למדתי תלמוד בתיכון, ואחר-כך למדתי שנתיים משפט עברי באוניברסיטה, אבל אין לזה סוף. לכן החלטתי לייסד שיעור במשרדי, אליו אני מזמין חברים וקליינטים".

 מי משתתף בשיעור?
"כמעט כולם אנשים לא דתיים. ביניהם נשיא לשכת רואי החשבון ראובן שיף, בעלי עסקים, מהנדסים, אנשי היי-טק, ואפילו כדורסלן העבר שמעון אמסלם. בסך-הכל משתתפים כ-20 איש בשיעור אותו מעביר הרב קובלסקי. בדרך כלל אנו לומדים דף יומי, לפעמים אני מבקש מהרב ללמד נושאים ספציפיים שמעניינים אותי כמו שנת שמיטה או שנת היובל.

"הגדולה של 'מאורות הדף היומי' היא שהם פרצו לעולם הלא דתי. לאדם שחי בבני-ברק יש אינספור הזדמנויות ומקומות ללמוד גמרא. הוא לא צריך בשביל זה את הרב קובלסקי ו'מאורות הדף היומי'. הוא ילמד בחדר, בישיבה, בבית כנסת, בשכונה, אבל אחד שעובד במפעל היי-טק, משרד ביטוח או משרד עורכי דין, אין לו שום סיכוי ללמוד גמרא על בסיס יומי או שבועי אם לא יבואו אליו. זו הגדולה שלהם. עובדה. יש להם כיום כבר למעלה מ-12 אלף תלמידים בכל הארץ ומכל גווני הקשת החברתית-עסקית".

הרמה בעולם המשפט יורדת פלאים

 

הקשר בינו לבין הרב קובלסקי ומפעל הדף היומי הוא קשר אמיץ הנמשך כבר שנים, ונוצר לאחר שעורך הדין הוזמן לשיעור במשרדו של עו"ד נשיץ. "אחרי מספר שיעורים התחברנו והרב הציע לי לפתוח שיעור אצלי במשרד. בהמשך עזרתי לרב לפתוח שיעורים במקומות נוספים. חיברתי אותו ללשכת עורכי הדין. ללשכה יש כנס שנתי, אליו מגיעים למעלה מ-3,000 עורכי דין. כבר חמש שנים ברציפות אני מביא את הרב לכנס והוא מעביר שם שיעורים בתלמוד. כ-70 משתתפים בכל שיעור. מפעל הדף היומי הוא מפעל אדיר, והכל בו נעשה לשם שמיים ובצניעות".

 

מדוע בעיניך כל-כך חשוב ללמוד גמרא?

"חיים פה אנשים בלי זיקה ליהדות ובעיניי זה מסוכן. אדם שחי בישראל רק כי זה נוח לו כרגע, ביום פקודה ייתן לילדים שלו להתחתן עם גויים, או שיברח מכאן במקרה מלחמה. אדם שלא אכפת לו מארץ ישראל, זה דבר מסוכן. אנשים צריכים להבין שתרבות זה לא ערוץ 2 או ערוץ 10, זה לא 'היפה והחנון' או 'האח הגדול' ושאר השטויות האלה שמלעיטים בהם את הנוער. אני סבור שהסכנה לביטחון מדינת ישראל לא מגיעה מאיראן או מהחיזבאללה אלא מהזבל שמכניסים לילדים בערוצים המסחריים. אני אומר לך את זה לציטוט, זו הסכנה הכי גדולה למדינת ישראל".

 

עד כדי כך?

"כן. גדל פה דור של מאות אלפי ילדים שיצאו, סליחה על הביטוי, מטומטמים ומפגרים בגלל הזבל שמלעיטים אותם בטלוויזיה. בין לבין הם עוד רואים פרסומות. הילדים האלה חושבים ברצינות שזה העולם. ששטויות כמו 'הישרדות', 'היפה והחנון' ו'האח הגדול' זה העולם. אגב, אצלי בבית אסור לראות ערוץ 2, פשוט אסור. אני רציני, פשוט מטמטמים פה את הנוער. מתי בפעם האחרונה ראית בטלוויזיה סדרה כמו 'עמוד האש'? תשאל צעירים מי היו דוד בן גוריון, הרב קוק, יגאל אלון, חיים וייצמן או אוסישקין. אלה שהקימו פה את המדינה. הם פשוט לא יודעים. הם חושבים שבן גוריון זה שדה תעופה ואוסישקין היה מגרש כדורסל. זה ממש אסון".

 

הדאגה הזו הביאה אותך לסייע בהגברת הפצת היהדות?

"שאלתי פעם את הרב קובלסקי בשביל מה הוא עושה את כל המפעל הזה שלו. הוא ענה לי שכל יהודי, אפילו מי שנמצא הכי רחוק מהיהדות, עמוק עמוק יש בו זיק או ניצוץ יהודי. אותו יהודי ימנע מהבת שלו להתחתן עם נוצרי אפילו בלי להבין למה. מבחינתו, להשקיע בלימוד יהדות זו השקעה לטווח ארוך. אני מתחבר לדברים האלו".

"יש בארץ כפייה חילונית"

כמי ש"כיפת שמיים" בלבד לראשו, מקפיד עו"ד איתן ארז להניח תפילין כל בוקר, להתפלל שחרית ואף להגיע בקביעות לבית הכנסת בשבתות. הוא מגדיר עצמו "יהודי טוב ומסור".

 
 אתה חושב שיש בארץ כפייה דתית?

"הייתה פה בארץ שטיפת מוח נגד כפייה דתית. אותי זה מצחיק. אף אחד לא מסוגל לכפות עליי שום דבר. ברור שכל מי שבא לפה ללמוד גמרא, בא כי הוא רוצה משהו נוסף. אנשים מרגישים שיש משבר מנהיגות. הם לא מאמינים לפוליטיקאים, לממשלה או לחברי הכנסת. הם לא מאמינים לתקשורת בחלקה ולא מאמינים לשלטון המוניציפאלי. אנשים רוצים להיאחז במשהו, והמשהו הנוסף זה הלימוד התורני השבועי".

 

אתה טוען שאין כפייה דתית, אבל עובדה שמפלגה שהתמודדה רק על הטיעון הזה קיבלה בזמנו 15 מנדטים?

"אם כבר היתה פה כפייה, אז זו הכפייה החילונית בקום המדינה. באותם ימים לקחו דור שלם של אנשים והכניסו אותם לקיבוצים ולבתי ספר בהם לימדו מעט מאוד תורה".

 

 

 

שערויית בית הכנסת

 

עו"ד איתן ארז סיים את לימודי המשפטים באוניברסיטת תל-אביב לפני 28 שנה, ונחשב לאחד מעורכי הדין המובלים בתחום. הוא עוסק בתחום של שיקום ופירוק חברות, כינוסי נכסים, פשיטות רגל, מקרקעין, תביעות דיבה, ענייני ירושה ומשפטים אזרחיים. על-פי סקרים שונים, נחשב משרדו לאחד משלושת המשרדים המובילים בתחום הפירוקים.

בשעות הפנאי נהנה עו"ד ארז, מקריאת ספרי היסטוריה וכמובן מלימוד הגמרא. בימים אלה הוא מוביל מאבק ציבורי בהתנדבות, להקמת בית כנסת במקום מגוריו – שכונת "כוכב הצפון" היוקרתית בצפון תל אביב. "זו שערורייה שאין כדוגמתה", הוא אומר לנו בכעס לא מוסתר, "בכל מקום בעולם שנמצאים בו יהודים, יש בית כנסת. כל מלון חמישה כוכבים חייב היום על-פי חוק להפעיל בית כנסת עם ספר תורה. תיסע לנפאל, פרו או קטמנדו. בכל חור כזה תמצא בית כנסת. רק בשכונת כוכב הצפון בתל-אביב, בה מתגוררים כ-4,000 תושבים – אין בית כנסת".

העיכוב בהקמת בית כנסת במקום נגרם בשל התנגדות הוועד המקומי, דבר שהוביל את הצדדים להתדיינות משפטית ארוכה ולא פשוטה. לפי שעה, בית הכנסת המקומי פועל בביתו של רב השכונה הרב שמואל לפקיבקר. "זה לא נוח ולא נעים לבוא לבן אדם הביתה, מדי שבת וחג", אומר עו"ד ארז. "ביום כיפור האחרון בנינו אוהל ענק עם מאות כסאות, מיזוג אוויר, חשמל ואבטחה. זה עלה לנו 50 אלף שקל. היו 500 איש ומרוב הצפיפות תקעו בשופר פעמיים. גם באוהל וגם מחוצה לו. זה לא הפתרון".

למרות הקשיים, הפעילות ב'כוכב הצפון' היא סביב מעגל השנה: תפילות ראש השנה ויום כיפור, בניית סוכה ציבורית, הדלקת חנוכיה מרכזית, קריאת מגילת פורים, עריכת סדר פסח, תהלוכת ל"ג בעומר לילדים, זיכוי הרבים בשמיעת עשרת הדברות בשבועות. תפילות השבת, כאמור, נערכות בביתו של הרב לפקיבקר, לשם מגיעים בכל שיש ושבת כ-40 מתפללים.

 

 

מי בעצם מתנגד להקמת בית כנסת בשכונה?

"יש אנשים הטוענים שהם ועד השכונה והם מתנגדים. יש לי תיק שלם של התכתבות משפטית מול עיריית תל-אביב. לא יודע כמה מודעים לכך אבל העיר תל-אביב מחולקת לרובעים. יש רובע יפו, רובע לב העיר, רובע צפון מזרח וצפון מערב. כוכב הצפון היא אחת מתשע שכונות שברובע צפון מערב, לצד רמת אביב ג' ותוכנית ל'. אני מנהל את יישוב שער אפרים. יש בו 1,200 תושבים ושלושה בתי כנסת. אין בישראל מקום שאין בו בית כנסת. רק בכוכב הצפון. רק אצלנו הוועדה הספציפית הזו מתנגדת להקמת בית כנסת. זה ממש לא יאומן".

 

מה העירייה עונה לכם?

"בינתיים מושכים אותנו. דרשנו שיהיו בחירות חדשות לוועד, אבל אמרו שאסור לעשות בחירות לפני הבחירות לעיריה ולכנסת. אל תשאל אותי מה זה קשור, אבל כנראה שהבחירות לוועד
יתקיימו במרץ".

זה נשמע קצת הזוי.

"זה ממש מעצבן אותי. כאילו עושים לנו טובה. השלטון נותן לילידים איזה עצם. אף אחד לא עושה לנו טובה. כמו שמגיע לי כביש, מדרכה, גן ילדים ובית ספר, גם מגיע לי בית כנסת. אף אחד לא עושה לנו טובה. אנו משלמים ארנונה כמו כולם. אתה יודע, השכונה הזו מכניסה לעיריית תל-אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה כהיטלי השבחה, ארנונות ואגרות בנייה. ובכל זאת, לבית כנסת לא דואגים לנו. שיהיה ברור, אנו לא מבקשים כסף מהעיריה ולא רוצים שתבנה את בית הכנסת, רק היתר בנייה, זה הכל".