"כל מי שלומד בישיבה מצליח"

ראש המועצה המקומית רכסים, הרב יצחק רייך, מדבר על לימודיו בישיבה, ועל התרומה שהם תרמו לו לחיים כאיש ציבור וכמנהל מוסדות ענקיים.
הגדל

הרב יצחק רייך, מכהן כבר קדנציה שניה כראש מועצת רכסים. באמצע, בין שתי הקדנציות הוא כיהן כמנכ"ל רשת הגנים של אגדות ישראל – ארגון ענק שמפעיל מאות גנים, ומשלם מדי חודש שכר לאלפי עובדים. כשבא הרב רייך לנהל את רשת הגנים היה הארגון על סף פירוק, הנושים לחצו, הבנקים ביקשו את כספם, והעובדים מחו על עיכוב תשלום שכרם. חמש שנים מאוחר יותר עזב הרב רייך את התפקיד, כשהוא משאיר מאחוריו ארגון רווחי, מאוזן כלכלית, שמנוהל בצורה מקצועית וזוכה לשבחים רבים מפי כל אנשי המקצוע הרלוונטיים.


ביקשנו לשמוע מהרב רייך קצת על לימודיו בישיבה, ועל התרומה שתרמו לו לימודים אלו לחייו כאיש ציבור וכאחד מבכירי תנועת 'דגל התורה'.
"אני למדתי בצעירותי בישיבת 'היישוב החדש' בתל אביב", הוא מספר, "ומשם עברתי לישיבת איתרי. היו אלו השנים היפות ביותר בחיי. הלימוד היה אינטנסיבי מאוד, נדרשו ממנו הרבה מאוד כוחות. כדי לעמוד בקצב הלימודים בישיבות הטובות צריך להישאר ממוקד במטרה בכל עת, לחזור, לשנן, ובעיקר להשקיע.


"בישיבת 'היישוב החדש' לימדו אותי גם להיות אדם יעיל. שמירת הזמנים הוחדרה לנו בעצמות, זמן זה זמן, היו אומרים לנו וזה נשאר חזק בתוך הנפש שלי, הצורך לשמור על סדר יום, ולא לתת לעצמך להתפזר בלי מטרה ובלי יעד מוגדר לכל חלק מחלקי היום.


"בישיבת איתרי עיצבתי את האופי הרוחני שלי. את הדגשים שעליהם אני שם. יש לי הרבה מאוד הערכה לרבני הישיבה, שכל אחד מהם היה אישיות בפני עצמו. קטונתי מלחלק להם ציונים, אבל אני יכול בפירוש לומר שכל אחד מהם הטביע בי חותם. כל אחד בדרך הייחודית לו".

 
• אתה חושב שהלימוד בישיבה הכין אותך גם לחיים שמחוץ לבית המדרש? כראש מועצה וכמנכ"ל רשת גנים, אתה סבור שזה שלמדת בישיבה עוזר לך להתנהל בצורה טובה יותר?


"אין ספק שלימוד הגמרא תורם תרומה מכרעת להתפתחותו השכלית והרעיונית של הלומד. אני נפגש לא מעט עם אנשים חילונים, סוגר עסקאות וחותם חוזים, מזמין פרויקטים ומאשר תקציבים, כמו כל ראש רשות אחר.


"בכל פעם שנושא לימוד הגמרא עולה במהלך שיחות שאנחנו מקיימים, אני שומע לא רק מפי חברי החרדיים, אלא גם מפיהם של אנשים שלצערי הם רחוקים מקיום מצוות התורה. כולם מסכימים עם זה שבוגרי הישיבות יש להם כיוון חשיבה אחר. מעמיק יותר, רחב יותר. הם מעמתים עובדות זו מול זו, בודקים לעומק, לא מקבלים שום דבר כמובן מאיליו, כל דבר נבחן בפני עצמו. החשיבה פורה יותר. זאת מציאות בשטח.

 
 אני מניח שבין הקוראים יש גם בחורים צעירים שמאוד מתעניינים בנושא הזה של לימוד בישיבה, אבל הם מפחדים להכשל, הם חוששים שלא יצליחו לאמץ את המוח ברמה כזאת גבוהה. מה יש לך לומר להם?


"אני רוצה לומר להם שני דברים: קודם כל לימוד בישיבה זאת חוויה מדהימה, בלי קשר למידת ההצלחה שלך בלימודים. הלימוד עצמו הוא חוויה, הוא פשוט מעדן לשכל, ועוד לא דיברתי על השכר העצום שמקבל בשמים כל מי שלמד תורה בעולם הזה. כל מילה של לימוד היא מצווה, כל הבהרה, כל מחשבה, כל רגע של לימוד הוא מצווה בפני עצמה. זאת הדרך הטובה ביותר לאסוף מצוות בעולם הזה.


"הדבר השני שרציתי לומר הוא שבלימוד גמרא אי אפשר להיכשל. אין אופציה כזאת. למה? כי כשאתה לומד אנגלית בוחנים אותך לפי התוצאה. אם אתה ידוע אנגלית זה מראה שהצלחת, ואם אתה לא יודע מסתבר שנכשלת. גם במתמטיקה שה עובד כך ובכל מקצוע אחר.

לימוד הגמרא הוא לא כך. פתחת גמרא? ישבת ללמוד? למדת חצי עמוד גמרא? הרווחת! הצלחת! השגת את המטרה הראשונה במעלה – ללמוד תורה. אם תצליח להשיג את את המטרה השניה שהיא לזכור את מה שלמדת, זה כמובן טוב מאוד, אבל אפילו אם לא הצלחת עדיין הצלחת. כי ללמוד תורה זה ערך ויעד בפני עצמו".

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד