''למה ללמוד תורה''?

''אני לא הולך להיות רב, אז למי זה משנה אם, מה וכמה אני לומד''? התשובה המרתקת בפנים
shutterstock - למה ללמוד תורה?

הים היה נראה יפה במיוחד באותו יום. עבור דודו, אוהב ים מושבע, היה זה יום מושלם. הוא נסע אל החוף, הוריד מהגי'פ את הגלשן האהוב שלו ותוך דקות ספורות כבר היה בתוך המים. דבר מסביב לא הכין אותו לקראת הבאות. אולי אם היה שומע עד הסוף את התחזית, הוא היה מביא זאת בחשבון. לא עברו שעות ארוכות ומזג האוויר היפה השתנה בבת אחת, הגלים הרגועים הפכו לגלי ענק שוצפים והרוחות הסוערות יצרו מערבולות של זרמים חזקים. דודו מצא את עצמו נזרק מהגלשן הקטן אל תוך המים הסוערים. הסיוט התחיל. דודו חש את סכנת הטביעה המתקרבת, נרעד מלחשוב מה יקרה אם הרוחות לא ייפסקו ומנסה בכל כוחו להילחם במערבולות הענק... לאחר דקות ארוכות של מאבק, כשכוחותיו הלכו ואזלו והוא כמעט נואש מחייו, הוא ראה בול עץ מציץ לעברו מטרים ספורים לפניו. העץ היה תפוס היטב בקרקעית ודודו נאחז בו בכל כוחותיו עד יעבור זעם, הים יירגע והוא יוכל לשחות שוב אל החוף.
הסיפור הזה עוד יעזור לנו להבין את משמעות לימוד התורה, אבל בואו נתקדם לפי הסדר.


לימוד תורה? לא לרבנים בלבד!
אם חשבנו עד היום כי בדומה ללימוד כל מקצוע אחר, גם בלימוד התורה אתה לומד כדי שבסופו של דבר תצא עם הידע הנדרש כדי להשתמש בו בחיים גם אם סוג השימוש שונה מהותית מכל מקצוע אחר, הגיעה ההזדמנות לחשוף את האמת ולגלות את הסוד. יהיו שלא יבינו, יהיו שיתעקשו למצוא את השימושיות הקיימת בלימוד התורה, אך האמת שונה לחלוטין. לימוד התורה שונה ואף הפוך מכל לימוד אחר בחיים. המטרה שלו – היא לימוד התורה עצמו. כן. הידע, ההבנה ואף ההתקדמות ביישום מצוות התורה מהווים מטרה חשובה ללימוד התורה אך אינם מטרת העל שלה. הם לא הסיבה בגללה חשוב לנו כל כך ללמוד את התורה. כך, שגם אם אינך רב ואינך מתעתד להיות כזה, יש לך את כל הסיבות להשקיע בלימוד התורה. רוצה לגלות מדוע?


אז למה בעצם ללמוד?
נופתע עוד יותר ונגלה כי אפילו הידע המצטבר מלימוד התורה וההבנה של התורה, אינם המטרה העליונה של לימוד התורה, למרות שהתורה מצווה עליהם במיוחד וידיעת כל התורה וההשתדלות לזכור אותה נאמרו במצוות עשה החשובה לא פחות מהנחת תפילין או אמירת קריאת שמע. כי אכן, ידיעת התורה מהווה מצווה לעצמה, אך אינה במקום המצווה הגדולה של לימוד התורה, מצווה נפרדת וייחודית בה נאמר דבר אחד בלבד – ''והגית בו יומם ולילה''. מצווה עלינו לעסוק בתורה ככל האפשר עם ובלי קשר לתוצאות הלימוד. מפתיע? שונה? מהפכני? נכון. אין אף מקצוע בעולם שמטרת לימודו היא הלימוד עצמו מלבד לימוד התורה. אם תמצא סטודנט הלומד רפואה לא בשביל להיות רופא אלא רק בשביל הלימוד עצמו, תחשוב שהוא יצא מדעתו. בלימוד התורה, זה ממש כך. אז מדוע בעצם לעשות זאת?


עץ חיים היא למחזיקים בה
את משמעות לימוד התורה, התורה עצמה מנסה להסביר: ''עץ חיים היא למחזיקים בה'' אומרת התורה ובואו ננסה גם אנו להבין את הפירוש. כמו אדם שנסחף בגלי הים, נאבק בזרמים השונים ואז, כשהוא מרגיש שכוחותיו הולכים ואוזלים ומותו כבר ממש בפתח, הוא רואה לנגד עיניו בול עץ התפוס היטב במעמקי הים ואם קצת יתאמץ יוכל להיאחז בו עד שייחלשו הרוחות וייפסקו הגלים והוא יוכל לשחות חזרה אל החוף. העץ הזה עבורו הוא ''עץ חיים''. מאמצי העל שהוא יקדיש כדי שלא תישמט ממנו ידו יהיו מעל ומעבר לכוחותיו, והמחשבה היחידה שתעבור בראשו היא  לאחוז ולאחוז בעץ... כך לימוד התורה...


עצור! סכנת טביעה לפניך!
חיינו פה בעולם דומים מאוד למצבו של דודו כשהוא נסחף בים. החיים אמנם מפתים אותנו מאוד ונראים רגועים ויפים, אך רגע אחרי שאנו נכנסים בהתלהבות לתוכם, הסערות מתחילות להופיע. גלי תאוות חומריות מאיימים לבלוע אותנו בתוכם, זרמים שונים וחזקים המושכים אותנו לכל כיוון אפשרי מנסים להטביע אותנו במימי העולם הזה ולמנוע מאיתנו את האפשרות לשחות חזרה אל חוף המבטחים. אנו מנסים להילחם, להתמודד להחזיק בכוח את הראש מעל המים ולקחת עוד כמה נשימות של אויר רוחני שיחייה אותנו בעולם הזה ובעולם הבא, אך הסכנה קרובה ומוחשית. משם, ממעמקי הים, מציצה אלינו התורה, כמו בול עץ יציב ותפוס היטב ומציעה לנו את האפשרות לאחוז בה בחוזקה עד יעבור זעם. כשנתפוס בה, נוכל לנשום לרווחה, לחיות ולשרוד עד היום בו נשחה חזרה אל החוף בשמחה.


כי הם חיינו ואורך ימינו
זוהי המשמעות הגדולה, העליונה והעצומה של לימוד התורה. מעבר לכל הישג, לכל ידע או הבנה, לכל התקדמות או שימוש מעשי בידע התורני שעלינו לצבור, שגם הם מצווה נפלאה וגדולה שאי אפשר לשער את גודל שכרה, נמצא לימוד התורה כעץ החיים שלנו, העץ שמספק לנו את האפשרות לחיות בעולם, מספק לנו את היכולת לא לטבוע בחומריות ולהמשיך לנסות ולחיות חיי אמת בעולם. ההיצמדות וההיאחזות בלימוד התורה מבטיחים לנו את החיים. לכן, היחס שלנו ללימוד התורה אינו כמו לכל לימוד אחר שמטרתו היא השימוש אותו נעשה בתוצאות הלמידה, אלא כלימוד שהלימוד עצמו וההיאחזות העיקשת והעקבית בו מהווים את מטרת העל הממקדת את כל מחשבתנו.


שתי מצוות יש: המצווה ללמוד והמצווה לדעת
לא לחינם התורה מצווה עלינו בשתי מצוות נפרדות את עניין לימוד התורה. מצווה אחת בה נאמר ללמוד את התורה ומשמעותה היא עצם הלימוד עצמו ומצווה אחרת היא שינון וידיעת התורה. מצווה שגם לה מטרה ומשמעות חשובים ביותר. ידיעת התורה אינה משמשת רק כאמצעי לקיום או ללימוד לאחרים, כותב המקובל האלוקי הרמח"ל, אלא כאמצעי לשלמות והתקרבות לאלוקים ללומד עצמו ולנשמתו. כל חלק בתורה מזרים חיים נצחיים לחלק המקביל לו בנפש האדם, חיים אותם הוא יחווה בעולם הבא. כי הם חיינו ואורך ימינו.

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. מ (7/05/2018 04:51:38)
שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד