שיטות הזיכרון היהודיות - מבוקשות בכל העולם

ספריו של ערן כץ, מומחה לשיטות זיכרון, אודות כח הזיכרון היהודי המופלא, נמכרים ברבבות עותקים במדינות כמו ...אינדונזיה. על שיטת הלימוד בישיבות המקורית והייחודית. ומה גורם לנוצרים ומוסלמים, לחקור ולתהות על שיטות הזיכרון של תלמידי הישיבות?
בתמונה: ערן כץ. מומחה לשיטת זכרון (הגדל)

ספריו של ערן כץ, מומחה לשיטות זיכרון, אודות כח הזיכרון היהודי המופלא, נמכרים ברבבות עותקים במדינות כמו ...אינדונזיה. על שיטת הלימוד בישיבות המקורית והייחודית. ומה גורם לנוצרים ומוסלמים, לחקור ולתהות על שיטות הזיכרון של תלמידי הישיבות?

 

כששהה ערן כץ לפני מספר שנים בדוכן שמכר את ספריו ביריד שבוע הספר העברי, ניגש אליו מישהו וטענתו בפיו: "קניתי את הספר שלך, 'סוד המח היהודי', בשביל ללמוד שיטות זיכרון, אבל הוא לא עזר לי כלל!". כץ, בפרץ של נחמדות, שאל אותו באיזה עמוד בספר הוא נתקע, ונתקל בתשובה הבאה: "עוד לא התחלתי לקרוא אותו"...

 

ערן כץ הוא מומחה לשיטות זיכרון ו'זכרן' ידוע בעצמו. מאז החל כץ לגלות את סוד שיטות הזיכרון השונות, שעזרו לו באופן אישי ושינו את עולמו שלכאורה היה נראה צבוע בצבעים אפורים, הוא זנח את כל עיסוקיו כעובד בתחום השיווק, והתמסר ללימוד ופיתוח שיטות זיכרון. כבר 15 שנה שהוא עובר מבית-ספר לבית-ספר, וממדינה למדינה, ומלמד אנשים שונים מתרבויות שונות, אודות כח הזיכרון האנושי, ויותר מכך - על סוד המח היהודי ושיטות הזיכרון היהודיות שהתפתחו במהלך שנות הגלות והנדודים. כמה וכמה ספרים הוא הוציא עד עתה, כשלמרבה ההפתעה הם עומדים בראש רשימת רבי המכר במדינות כמו יפן, אינדונזיה וקוריאה.

 

בספרו, "סוד המח היהודי", מביא כץ שיטות רבות של זיכרון, אותן שאב ממקורות יהודיים מגוונים. "בעולם היהודי השתמשו כל השנים בטכניקות לזיכרון. לא הייתה הרבה ברירה, כי בכל השנים הגויים שרפו את ספרי היהודים, והם השתמשו רבות לזיכרון, למשל, בשיטת ראשי התיבות. ההגדה של פסח, היא בית-ספר לטכניקות זיכרון, יש בה סדר כרונולוגי, שיטות רמיזה ועוד, כך שכל יהודי יכול להעביר את כל ההגדה בזיכרונו, מבלי לקרוא בה. בתחילת ההגדה יש את סדר הערב: 'קדש ורחץ' וכו', וכך אתה זוכר את כל מהלך ההגדה וליל הסדר. יש הכוונה לזה", אומר לנו כץ.

 

לבד מהשיטה היהודית של ראשי התיבות, ישנה שיטת זיכרון יהודית נוספת נודעת, להלן - הגימטריא. יש מילים שרוצים לזכור? הופכים אותן למספרים בעלי משמעות כלשהי, וכבר קל יותר לזכור. את שיא הגינס ששבר כץ, בזכירה בעל-פה של מספר בן 500 ספרות, הוא גם עשה, אגב, על-ידי שיטה הדומה לגימטריא.

 

כשהוא מופיע בפני תלמידי-ישיבות, במחנות הקיץ, הוא מביא להם דוגמאות לזיכרון בגמרא, שיוכלו לסייע להם בלימודיהם. "בהלכות סוכה, יש דינים לגבי סוכות של גויים, נשים בהמות וכותים, ובראשי תיבות זכירים יותר - גנב"כ. יש כאלו שאפילו את הגנב"כ לא זוכרים, ולהם אני אומר לדמיין גנב שנכנס לסוכה, אך הוא לא מוצא שם כלום לגנוב והוא בוכה, מה יוצא? 'גנב"כ'... בפרק הראשון של "סוכה", מובא שסוכה למעלה מ-20 אמה פסולה. אני אומר לתלמידים לדמיין סוכה כזו, כשהיא נמצאת על הספה בביתם. יש גם הלכה שמי שישן מתחת למיטה בסוכה, לא יצא. כאן הם יצטרכו לדמיין שהם ישנים מתחת לספה בבית. וכן הלאה, לולב יבש פסול. דמיינו, אני אומר לתלמידים, שהלולב נמצא בביתכם מעל ההסקה והוא מתייבש לו, ושלולב כזה אסור - כי לולב היבש פסול.

 

"מי שלימד את עם ישראל זיכרון ויזואלי, היה הקב"ה בכבודו ובעצמו. אם אני לא טועה, המילה זיכרון מופיעה במקרה 292 פעמים, ובאחת מהן נכתב: 'זכור את יום צאתך ממצרים', ובמלים אחרות - על-ידי ה'אפקטים' שנעשו, המכות. על-ידי המכות, זכר עם ישראל את אשר אירע במצרים. זאת, כי אנחנו זוכרים גם על-ידי הרגש שלנו".

 

"אני מקבל מכתבים אפילו ממוסלמים ואינדונזים שקראו את ספריי", הוא מספר. "לא תאמינו, אבל אפילו האתר הרשמי של הקוראן ממליץ על הספר ולהשתמש בשיטות הזיכרון היהודיות האלו שאני מביא, שכולן נלקחו מהמקורות"...

 

בספריו הוא מביא עוד שיטות זיכרון רבות. בשביל לסכם חומר למבחנים, למשל, הוא ממליץ לסכם את החומר הכתוב, קודם לכן, בטורים, בשיטה שלקוחה מהגמרא. "כך זה מוטמע טוב יותר בזיכרון, כי הטורים מקלים על הקריאה. בדף בספר רגיל העין קופצת 3 פעמים, ובעמוד עם טורים, העין רק זזה עם הטורים ולא קופצת 3 פעמים, מה שמעייף את העין. יש חבר'ה מחו"ל שמראים לי את הסיכומים שהם עשו לפי המלצתי, כשהם אכן כתובים בצורת טורים".

 

איך אדם כמוהו, שאינו שומר תורה ומצוות, נחשף אל שיטות הזיכרון האלו שמוטמנות היטב בתורה ובגמרא? על השאלה הזו משיב כץ בסיפור. "מכיוון שאני מרצה, קיבלתי לפני כ-8 שנים טלפון מרב באחת הישיבות, שהזמין אותי להרצות לפני תלמידי-הישיבה בכדי לעזור להם לזכור את לימודיהם. אמרתי לו אז שאני לא דתי, והוא אמר לי 'זה בסדר, לא נאכל אותך מיד...', והזמין אותי. זו הייתה הפעם הראשונה שהייתי בישיבה, ולמעשה זו הייתה הפעם הראשונה בה דיברתי עם אנשים חרדים. זו הייתה חוויה גדולה, בעיקר סוציולוגית, ונדהמתי מהעובדה שבכזה גיל (הייתי אז בן 37) אני מדבר בפעם הראשונה עם חרדים, והבנתי את התהום הענקית שפעורה בין המחנות. נדהמתי לראות אנשים כמוני, והם היו בעיניי פתאום בני-אדם לחוד, ולא קבוצה מאוחדת ואחידה. אז גם הם סיפרו לי על טכניקות הזיכרון שהם משתמשים בהן, וזה מה שהביא לי את הרעיון להוציא את הספר שלי אודות שיטות הזיכרון היהודיות. לפני שבוע חזרתי מארה"ב, שם ראיינו אותי ברדיו המקומי, ואמרתי להם שזו הפעם הראשונה שיש ספר באנגלית עם טכניקות יהודיות".

 

בפועל, אחרי שנצנץ בו הרעיון, חקר כץ את שיטות הזיכרון היהודיות המסורתיות במשך שנתיים, בעזרת סטודנט שומר-מצוות; הוא רצה מאד להעביר את השיטות היהודיות לכלל העולם. סיפרת לכל העולם את הסודות שלנו? שאלנו אותו בתרעומת-מה, והוא התגונן בכך שלא כל מקורות השיטות שלו מגיעות מהיהדות.

 

מצד שני, הוא מציין שיש שיטות מקוריות ביהדות. שיטת הלימוד בישיבות, למשל, היא מקורית וייחודית, והוא לא מצא כמותה בשום מוסד-לימודים  אחר. יש כמה גירסאות לתחילת שיטת הלימוד בחברותא, ולפי הגירסא אותה נוקט כץ כפי ששמע אותה ממספר רבנים, הרי שהשיטה החלה בתקופת תור הזהב של העיר יבנה, "יבנה וחכמיה". "זה התחיל מכך שהיה מחסור בספרי תורה, וחילקו ספר אחד לשניים. האחד התכופף וקרא, והשני שינן את הדברים, ואחר כך להיפך". ועוד עובדה על סוד זיכרונם המופלא של תלמידי-הישיבות: "בספר הכוזרי שואל מלך הכוזרים את רבי יהודה הלוי, למה היהודים לומדים תוך כדי התנדנדות, ורבי יהודה השיב לו שזה מזרים דם למח ומשפר את הזיכרון, במה שהוכח מדעית 1,500 שנה אחרי כן! ללמוד תוך כדי נדנוד מאד עוזר לזיכרון, כמו ששינון תוך כדי הליכה עוזר לזיכרון".

 

כץ מדגיש שהרבה תלוי גם בכח הרצון ובאמונה העצמית. "הרב שך זצ"ל והרב עובדיה יוסף ולהבדיל אריה דרעי כך עשו זאת. הם נתפסים כבעלי זיכרון פינומינלי, עילויים. אבל אדם לא נולד עילוי! להם הייתה מוטיבציה אדירה ועניין עצום להצליח, ופשוט הייתה להם את הידיעה שהם יכולים. האנשים שלא מצליחים, הם אלו שמפחדים ואומרים לעצמם: 'אין סיכוי שאני יצליח'. הרי אם אציע לבחור ישיבה מיליון דולר כדי שילמד את מה שהוא אמור ללמוד בשנה, בתוך חודש – הוא בוודאי יצליח. הטכניקות האלו עוזרות בדיוק לזה, הן מגבירות את הביטחון העצמי והן הוכחו כיעילות".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד