העיתונאי אבי יעקובוביץ משוחח עם הרב שלמה רוזנשטיין

כל מה שרצית לדעת על לימוד בישיבה * איך לומדים * איזה גיל * למי מתאים* ואיזה כוחות מיוחדים מקבלים בישיבה
הגדל

כל מה שרצית לדעת על לימוד בישיבה * איך לומדים * איזה גיל * למי מתאים* ואיזה כוחות מיוחדים מקבלים בישיבה 

אני רוצה היום קצת יותר ללכת איתך ולחפור לעומק תגלה לנו  מה קורה בעולם הישיבות?

האמת היא  שעולם הישיבות זהו עולם מופלא. שבאמת יש הרבה שהיו רוצים להציץ  אליו פנימה ולראות מה קורה בתוכו .

אם דיברנו על טרנדים חדשים של לימוד גמרא אז יש בהחלט גם טרנד חדש של לבוא ולהכיר את עולם הישיבה ואת מה שקורה בתוכו הוא מסקרן מאוד הוא שונה מאוד הוא מאתגר אבל הוא קסום, מאוד קסום.

אנחנו רואים היום צעירים מבתי ספר תיכוניים, זוהי תופעה שלא הייתה אף פעם, פעם ההתעניינות בעולם התורה ובעולם הישיבות בכלל הייתה שייכת יותר לגילאי 25-30-35 כאשר היו הולכים אותם מתעניינים לסמינריונים כאלו ואחרים והיו רוצים ללמוד על היהדות בכלל.

היום אנחנו רואים בכלל בארץ שהגיל של המתעניינים במושג הזה שנקרא ישיבה ולהציץ אליו פנימה ירד מאוד. ואנחנו מדברים על צעירים בני 15 בני 16 בני 17 שאומרים רגע, מזה ישיבה פה, בא נראה מזה הדבר הזה, מזה העולם הזה שקוראים לו ישיבה.

והם מגיעים והם רואים והם מתרשמים מאוד.

ואני חייב לומר לך שהישיבה מבחינתי איך שאני רואה את זה ואיך שאני חושב שגם הצעירים האלו רואים את זה שזהו איזשהו כור היתוך.

אם אנחנו רגילים לקרוא לצה"ל כור היתוך והוא בהחלט  כור היתוך מסוים - גם הישיבה היא כור היתוך.

אז מה הופך את הלימוד בישיבה למיוחד וליחודי?

קודם כל, הלימוד בישיבה הוא ייחודי בגלל שהוא לימוד עצמי. הוא לימוד שמי שלא מכיר את התופעה הזו  ואת הישיבה לא מבין כמה עד זה שונה בעצם מבית ספר רגיל. אם בבית ספר רגיל הלימוד הוא פרונטלי, יושבים בכיתה ולומדים. המורה מכין את השיעור הילדים מקשיבים או לא מקשיבים, בא נצא מנקודת הנחה שהם מקשיבים.

בישיבה - האתגר בישיבה והשונה בישיבה שכמעט אין לימוד פרונטלי אלא הלימוד -  הוא לימוד עצמי. אני תמיד אומר, אם בבית ספר התלמיד הוא תלמיד והמורה הוא מורה. אבל לעולם התלמיד יישאר תלמיד והמורה יישאר מורה.

בישיבה אנחנו הולכים מהרגע הראשון  על זה שהתלמיד הוא מורה. בא תכין אתה את השיעור. למה שאני אכין עבורך את השיעור?!

הלימוד בישיבה מתבצע כמעט ברובו במה שנקרא 'חברותא'. יושבים שני צעירים ולומדים. הם לומדים קטע חדש לחלוטין שהם לא הכירו אותו מעולם. לכאורה היה המורה אמור לבוא ולהעביר להם את חומר הלימודים שהוא הכין בביתו.

אבל, לא. הם יושבים והם לומדים. ובאותו בית מדרש, באותו אולם שבהם יושבים השניים שניים האלו ולומדים, פזורים מה שנקרא "רמים" - ראשי מתיבתות או משיבים שהם פונקציות של אנשי צוות הוראה שעוזרים להם.

באים שני החברים הצעירים האלה פה נתקענו באיזו מילה איך אנחנו מתקדמים הלאה, הוא נותן להם את הדחיפה הקטנה, תמשיכו לבד.

יש לכם צוות פדגוגי שמלווה את המוסד?

בודאי. לכל הישיבות ישנם צוותים פדגוגיים.

וגם אצלינו. לארגון אחינו יש ישיבה שנקראת ישיבת 'אחינו' בירושלים יש צוות פדגוגי רחב מאוד.

ההירכיה היא: יש ראש ישיבה יש מגיד שיעור ויש משגיח:

יש אחראי כללי על ההתנהלות בישיבה, יש משגיח שאחראי על התחום ההתנהגותי, ויש את המגידי שעור שהם מוסרים שיעור של שעה לאורך 5 שעות הבוקר שעה בסך הכל. וכל 4 השעות האחרות הבחורים לומדים בינם לבין עצמם. דרך אגב, בצורה חוויתית בלתי רגילה וזה מושך וזה מרתק כי בעצם אתה חלק מההכנה של החומר, אתה לומד ומלמד את עצמך.

אולי ניתן לקחת את זה למערכות חינוך הרי המערכות נמצאות בניוון אולי שהם יאמצו את כל השיטה הזו, שיטה ישנה טובה ומוכחת אבל בצורה חדשנית...

זה כל כך נכון מה שאתה אומר כי גם ברמת ההתנהגות וברמת החינוך העצמי כאשר אתה נותן לילדים לבנות את עצמם, אתה לא משאיר אותם בגדר של  תלמידים או במימד של איזשהו מישהוא שבא לרכוש חומר, והגדול רוצה לחנך אותו ולהעביר לו נתונים.

אלא, אתה לומד כי אתה אוהב את זה ואתה רוצה את זה וזה מעניין אותך ואתה בונה את עצמך, זה מה שאנחנו רואים בישיבות:

 

תמלול מהסרטון באמצע השידור :

צימאון זו התופעה, זה מה שמורגש וזה מתחזק ומתחזק מתגבר מוסיף והולך.

צימאון שאין לו סוף, צימאון שבדור הזה הוא כביכול בלתי נתפס ובלתי מובן

קשה להבין איך בתוך כל ים ההידרדרות הנוראית צץ לפתע ועולה הצימאון

אותה נקודה פנימית יהודית אמיתית הזועקת ודורשת את האור הגדול של היהדות

-          'הכיף שלי הוא בשיעור תורה'

-          'עדיף לי לבוא לשיעור תורה מאשר לבוא לקנין, כמות הידע שנכנס אצלי בשיעור תורה בחיים לא תיכנס מללכת לקניון, ללכת לסרט'

אלפי בני נוער רוצים לדעת  מבקשים להכיר. תאבים למשהו שיאיר את חשכת חייהם  - אור של תורה.

 

ולכן אני רוצה שתחדד כאיש חינוך את הנושא שיש לו השלכות גם על דברים אחרים.

בהחלט. אנחנו רואים בלימוד בישיבה שיפור יכולות התנהגותיות. קודם כל  - הגמרא יש לה כוחות נפלאים.

הלימוד הזה הוא לימוד שעושה פלאים. הוא עושה פלאים גם ברמת היכולת הקוגנטיבית, הוא משפר את החשיבה, הוא יוצר חווית לימוד וכשיש חווית לימוד באופן אוטומטי התלמיד מתחבר למוסד הלימודי וכשתלמיד מתחבר למוסד הלימודי והוא אוהב את המקום שהוא נמצא בו, אז הוא מקבל ג"כ  את המסרים החינוכיים.

וכך אנחנו מקבלים מוצר שהוא בעצם הישיבה.

אני רוצה לומר לך, אני נמצא בישיבת אחינו וסדר יום הלימודים נגמר באיזשהו שעה בערב. ואני מגיע שעתיים אחר שעת סיום הלימודים. ואני רואה כל הנערים יושבים ולומדים. ואני אומר: חברה, מה, הלוא נגמר לפני שעתיים הסדר. והם עדיין יושבים, הם אוהבים את זה .

לגבי בחור חילוני, איפה הוא יכול למצוא את נקודות החיבור לישיבה?

קודם כל, כל אחד יכול למצוא נקודות חיבור לישיבה. משום שהישיבה היא בית של העם היהודי. וכמו שאמרנו זהו בית היוצר וזה כור היתוך של העם היהודי. ולכן אין הגבלה לכל מי שרוצה לבוא ולהכיר את עולם הישיבה מבפנים.

בד"כ  אנחנו עושים  מסלולי היכרות כאלו. מה שנקרא: "יום ישיבה", "שבת ישיבה". ועשרות ומאות מגיעים.

מי שרוצה ללמוד בחברותא  או מי שרוצה להעיר את עולם הישיבה, הוא רוצה אני רוצה יום אחד לשהות יום אחד בישיבה, הוא אומר לעצמו: בא ניקח את החוויה הזו ונלך ליום ללמוד בישיבה.

הוא מוזמן לפנות אלינו אנחנו נארגן לו יום כזה. הוא ישהה בה יום שלם מארוחת הבוקר ועד ארוחת הערב. והוא יחווה חוויה בלתי רגילה. כיון שהוא פתאום הוא יראה קבוצה של צעירים, יושבים לומדים, אוהבים את מה שהם עושים, אוהבים את הלימוד, מחונכים מאוד.

על השינוי בד"כ גם ההורים  מספרים לנו. הורים של תלמידים שהגיעו אלינו והיה להם בעיות קשות בתיכון, עם סרבנויות כאלו ואחרות של הילדים ללכת לבית הספר או שנאה ללימודים, חוסר שביעות רצון. ופתאום הם יושבים ולומדים מעבר לשעות שהם צריכים הם אוהבים את מה שהם עושים, הם מחונכים יותר. הם עוברים איזשהו מהפך פנימי גם ברמה הקוגנטיבית וגם ברמה ההתנהגותית, והם מגלים את עצמם מחדש.

מגלים הסטוריה אדירה של עם ישראל שהיא בהחלט חוויה בלתי רגילה מלאת ריגושים. כיון שאדם מתחבר להיסטוריה שלו, הוא רואה איך ההסטוריה הזו מחדשת את עצמה והיא חדשנית והיא עדכנית והיא מעודכנת למה שקורה היום והיא מייצרת לך כלים להתמודדות עם מה שקורה היום, ובעצם הדבר הזה הוא מפתח אדיר גם להצלחה בחיים בכל דבר. גם להצלחה של הורים עם חנוך הילדים כי הילדים בעצם מקבלים פנים חדשות הם מקבלים צורה חדשה של התנהלות והתנהגות כללית.

אני אומר: הגמרא והישיבה הם מפתח מסטר. האנשים לומדים מקצוע מסוים. אדם לומד חשמלאות הוא מקבל מפתח לעולם החשמלאות הוא לומד פסיכולוגיה הוא מקבל מפתח לפסיכולוגיה.

גמרא וישיבה מעניקות מפתח מסטר, המפתח מסטר הזה פותח כל דלת, נשאר לך אולי להשלים כמה נתונים כאלו ואחרים, לעשות את השלייף הסופי. אבל בעצם אתה מקבל מפתח מסטר.

כי אתה מקבל קודם כל אישיות מעוצבת ובנויה ברמות גבוהות מאוד אתה מקבל גם יכולות חשיבויות וקוגנטיביות מעולות. יכולת חשיבה לוגית מצוינת.

עם המפתחות האלו אתה בעצם מטוס F16, אתה צריך לבחור את היעד  והיעד יכול להיות מגוון מאוד - וההצלחה מובטחת.

 

שאל את הרב
דלג על שאל את הרב

שאל את הרב

 

 

 כאן תוכל להפנות לרב את שאלתך, הרב ישתדל לענות בהקדם האפשרי.
התשובות נשלחות ישירות למייל השואל. לשליחה יש למלא את הטופס המופיע כאן:

*
רשימת תפוצה


 

מאמרים חדשים
דלג על מאמרים חדשים

מאמרים חדשים

     

 

הצחוק יפה לבריאות

אז מה, זהו? יותר אסור לצחוק? תשובה עפ"י ההלכה

 


    

 הוראות יצרן 

האם זה תקף גם ביחס לחיינו? קרא את ההוראות!


   

 

מחפשים סגולות? 

שלשה ספורים, סגולה אחת! אף פעם לא יזיק לדעת!


    מבחן בגרות

היכן נמצאת הבגרות האמיתית? אקטואלי להיום


   

חשיבות עניית אמן

אז שכחתי לענות אמן. מה כבר קרה? כנסו ותקראו ספור

עבור לתוכן העמוד